۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۶۲۰۹۰۸
مدیر مدرسه علمیه الزهرا مطرح کرد؛

طلبگی سلسله ای متصل به انبیا و اولیای الهی| مردمی بودن ویژگی مهم حوزه است

طلبگی سلسله ای متصل به انبیا و اولیای الهی| مردمی بودن ویژگی مهم حوزه است
صادقی با بیان اینکه طلبگی سلسله ای متصل به انبیا و اولیای الهی است، گفت: طلبگی هویتی در تراز فضائل برتر علمی، معنوی و اخلاقی است.

سرکار خانم فاضله، معصومه سادات صادقی مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س)کوی نصر، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه درخصوص جایگاه و رسالت طلبه، گفت: در میان اصناف اجتماعی، برخی از جایگاه معنوی خاصی برخوردار هستند و جامعه آنها را به صورت متمایز و خاص مورد تکریم قرار می دهد برای مثال شغل معلمی، نیروی انتظامی و جامعه روحانیت جزء همین اصناف به شمار می روند.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) درباره منشأ این احترام، اظهار داشت: این تکریم و احترام مربوط به حرمت نگاه داشتن این افراد به خاطر آن جنبه های خاص انسانی است که در خدمات و عملکرد این اصناف وجود دارد که اصطلاحا گفته می شود از آرمان حرفه ای برخوردار هستند، آرمانی که ارزش آن فراگیر و حیاتی است.

صادقی ادامه داد: این صاحبان حرفه هرچند خدماتی ارائه می دهند و در مقابل کارمزد دریافت می کنند، اما به نوعی تعهد آنان ارزشمندتر و فراتر از مسائل مالی است که انتظار می رود چون باید در کار خودشان جنبه های انسانی و فوق مادی را هم در نظر بگیرند چرا که حیات مادی و معنوی افراد و جامعه به خدمات آنها وابسته است.

جامعه روحانیت تنها نهاد رسمی تبیین کننده نحوه صحیح دینداری است

وی با اشاره به جایگاه اجتماعی روحانیت، عنوان کرد: در میان این اصناف جایگاه روحانیت یا به عبارتی طلاب، جایگاه والاتری است چون جامعه، نجات و سعادت خود را در پیروی از دین می داند.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) ادامه داد: روحانیت تنها نهادی است که رسما متکفل تبیین نحوه صحیح دینداری و دین ورزی در بین مردم است و این در درجه اول قرار دارد و در درجه دوم نظارت بر شیوه دین داری و در درجه دیگر روحانیت و این رسالت طلاب است که باید الگوی عملی تدین و دین دار بودن را به دست مردم بدهد.

صادقی با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) بیان کرد: حضرت به یکی از یاران و شیعیان نزدیک خودشان فرمودند: کار نیکو از هرکسی پسندیده است ولی از تو پسندیده تر است به دلیل جایگاهی که تو نسبت به ما داری و هر کاری زشت است و از تو زشت تر به دلیل جایگاهی که نسبت به ما داری.

طلبگی تکلیف و رسالتی بس عظیم بر دوش فرزندان حوزه

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) ادامه داد: رسالت حوزه های علمیه تنها به یک محدوده خاص و یا جهان تشیع منحصر نمی شود حتی به جهان اسلام و یا فقط مربوط به هدایت روحی و ایمانی جامعه نیست بلکه دعوتی فراگیر و جهانی است و انتظاری سنگین بر دوش فرزندان حوزه است.

وی با بیان اینکه در عصر حاضر شیوه های اداره امور رایج مردم در حال تغییر است و جوامع بشری برای اینکه مشکلات خودشان را حل کنند به مسائل جدید نیاز پیدا می کنند درخصوص وظیفه طلاب اظهار داشت: علما، روحانیون و طلاب باید از هم اکنون خودشان را برای پاسخ به این نیاز ها آماده کنند و این یکی از رسالت های طلاب و روحانیون است؛ بر همین اساس است که حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند: حوزه ها و روحانیت باید نبض تفکر و آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث مهیای عکس العمل باشند.

صادقی با شاره به آیه 122 سوره توبه رسالت دیگر طلاب را فهم عمیق معارف الهی و دینی بیان کرد و گفت: طلاب با تلاش و کوشش تلاش کنند در دین به فهم عمیق دست یابند و این را به نزدیکان و سایر افراد جامعه نیز انتقال دهند.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) درخصوص هویت طلبگی گفت: براساس چیزی که از اسلام آموخته ایم روحانیت سمت و مقام نیست، یک طلبه به هویت طلبگی اش باید افتخار کند و به جایگاه و هویت طلبگی به عنوان یک شغل نگاه نکند که بگوید در سایه آن امتیازات مادی کسب خواهد کرد یا یک حرفه ای مثل بقیه حرفه ها به آن نگاه کند بلکه روحانیت براساس تعالیم دینی؛ آراسته بودن به فضیلت علم، حلم و تقوا است.

وی ادامه داد: طلبه باید خود را مجهز کند که قرار است یک سلسله وظایف اجتماعی، دینی بر عهده او گذاشته شود که باید به نحو احسن انجام دهد. و این ها بی آن که علم و تقوا داشته باشد دست یافتنی نیست.

طلبگی سلسله ای  متصل به انبیاء و اولیای الهی

صادقی درخصوص شجره نامه صنفی روحانیت اظهار داشت: وقتی شجره نامه صنفی روحانیت را بررسی می کنیم، از مسیر عالمان ربانی که در دوران غیبت بودند به امامان معصوم و در نهایت به پیامبران می رسیم. پس عالمان و کسانی که در مقام کسب علم و معرفت هستند باید به این توجه کنند که طلبگی سلسله ای  متصل به عالمان بزرگ، امامان و پیامبران است.

استاد سطح عالی حوزه با بیان اهمیت وظایف طلبگی در عصر حاضر عنوان کرد: طلبه در دوران تحصیل با سخن خدا آشنا می شود. همانطور که پیامبران مردم را به خدا و تقوا دعوت می کردند و سخن خدا را به مردم انتقال می دادند، طلبه هم این خدمت اجتماعی را انتخاب کرده است لذا باید علاوه بر اینکه با سخن خدا آشنا می شود، یاد بگیرد که آن را چگونه عمل کند و چگونه مردم را به خدا و تقوا دعوت کند.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) درخصوص هویت حقیقی و ویژگی های یک طلبه گفت: همانطور که پیامبران در راه دفاع از دینشان، تلاش کردند، وظیفه طلبه هم همین است. پیامبران به تعلیم و تربیت و هدایت مردم همت گماشتند، طلبه هم باید در این مسیر گام بردارد، لذا می توانیم این تعبیر را به کار ببریم که طلبه دستیار امام زمان(عج) در زمان غیبت است.

طلبه دستار امام زمان(عج) در دوران غیبت است

وی ادامه داد: وقتی طلبه دستیار حضرت شد، باید دغدغه هایی که حضرت دارند، تمام وجود این طلبه را در برگیرد ، تمام این دغدغه ها، دغدغه خود این طلبه شود. دغدغه اسلام و کفر؛ دغدغه حق و باطل؛ دغدغه جهان اسلام؛ دغدغه تحقق جامعه ایده آل اسلامی؛ دغدغه تربیت انسان های صالح و مقرب؛ دغدغه تحقق تمدن نوین اسلامی که حضرت آقا در بیانیه گام دوم به آن اشاره فرمودند.

صادقی ضمن بیان اینکه در حوزه ها به طلبه سرباز امام زمان(عج) می گویند گفت: سرباز امام، آن نیرویی است که باید برای تحقق آرمان های امام زمان(عج) و آن لشگر فرهنگی حضرت مسؤولیت بپذیرد و این سنگر خالی را پر کند و به عنوان عضوی از یک مجموعه که امام زمان(عج) فرمانده و قافله سالار آن است ادای وظیفه کند.

وی در ادامه ابراز کرد: می توانیم بگوییم طلبه سهم امام است. یعنی تمام وجودش، تمام دارائی هایش، تمام دارائی های معنوی او، توانایی ها، استعدادها و ظرفیت هایش متعلق به امام زمان(عج) است و باید طبق فرمان آن حضرت آنها را هزینه کند.

طلاب اندیشه های متعالی دین را در عرصه بین الملل تبلیغ کنند

این فعال فرهنگی و استاد حوزه به یکی از شاخصه های مهم طلبگی اشاره کرد و گفت: طلبه باید تلاش کند تا اندیشه متعالی دین را نه تنها در بین خانواده و اقربین و جامعه ایرانی، بلکه در جهان منعکس کند و اینها به دست نمی آید مگر اینکه طلبه یک برنامه ریزی دقیق داشته باشد و یک فهم صحیح از مقصد و مقصود خود داشته باشد و دست مایه های علمی خود را متناسب با اقتضائات زمان خود ارتقاء دهد.

صادقی شرط موفقیت یک طلبه را همراهی علم با حلم دانست و اظهار داشت: همانطور که اشاره شد طلبه تاسی می کند به علماء و علماء هم تاسی می کنند به امامان و انبیای الهی و امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند: دوست داریم شیعیان و پیروان مزین به صفاتی چون عاقل بودن، حلم، بردباری، شکیبایی، صداقت، وفادار بودن و امانت داری باشند؛ پس یک طلبه باید این ویژگی ها را داشته باشد.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) درخطبه همام وقتی فضیلت ها را برمی شمارند همه موارد را یک مرتبه بیان می کنند ولی در یکی فضیلت ها را دومرتبه ذکر می کنند و آن علم با حلم است. لذا اگر علم طلبه با حلم همراه نباشد او نمی تواند به مقام و جایگاهی که قرار است یک طلبه به آن برسد، دست پیدا کند.

مردمی بودن از شاخصه های مهم طلبگی و حوزه های علمیه است

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) یکی از شاخصه های مهم طلبگی و حوزه های علمیه را مردمی بودن آنان بیان کرد و گفت: یکی ازکارهایی که یک طلبه باید داشته باشد، اجتماعی و مردمی  بودن یک طلبه است. به تعبیری اجتماعی و مردمی بودن را می توان یکی از شاخصه های مهم حوزه و طلبه دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ان شاء الله باتوجه به اینکه افتتاح حوزه های علمیه مقارن شده با ایام ماه محرم، به برکت این ماه که ماه قیام، ماه جهاد، استقامت و مقاومت است، طلابی هم که قدم در این مسیر گذاشتند در دستیابی به یکی از ارزش هایی که طلاب باید به آن مجهز باشد که تقواست، دارای استقامت و مقاومت باشند و به این ارزش دست پیدا کنند و ان شاء الله دراین مسیر و راه ثابت قدم باشند./813/ت301/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فاطمه فرح زادی
Iran, Islamic Republic of
۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
سلام علیکم. باتشکر از خبرگزاری رسا در انعکاس خبرهای حوزه علمیه، مطالب بسیار آموزنده، جامع و مفیدی بود، خصوصا با ذکر این نکته که طلبه و حوزه باید مردمی باشند و دغدغه های این قشر باید دغدغه امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف باشد. خداقوت به این مدیر محترم، دام توفیقات ایشان را از خداوند منان خواستارم.
2
0
فاطمه فرح زادی
Iran, Islamic Republic of
۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
سلام علیکم. باتشکر از خبرگزاری رسا در انعکاس خبرهای حوزه علمیه، مطالب بسیار آموزنده، جامع و مفیدی بود، خصوصا با ذکر این نکته که طلبه و حوزه باید مردمی باشند و دغدغه های این قشر باید دغدغه امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف باشد. خداقوت به این مدیر محترم، دام توفیقات ایشان را از خداوند منان خواستارم.
0
0