۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۶۲۱۰۱۷
امام جمعه اردبیل:

ریشه مشکلات اقتصادی جامعه به مقوله فرهنگ باز می‌گردد

ریشه مشکلات اقتصادی جامعه به مقوله فرهنگ باز می‌گردد
نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل با تاکید بر اهمیت فرهنگ در بخش‌های مختلف جامعه، ریشه مشکلات اقتصادی و بداخلاقی‌ها را بی‌توجهی به فرهنگ دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید حسن عاملی ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: موضوع فرهنگ نباید مورد غفلت واقع شده و بدون ملاحظه باید برای برطرف شدن مشکلات آن ورود کرد.

وی افزود: بسیاری از بداخلاقی‌های اقتصادی در جامعه از جمله اختلاس، رشوه، نبود وجدان کاری و احساس جمعی و ضعف مسئولیت‌پذیری اجتماعی به دلیل بی‌توجهی به فرهنگ است و لازم است بدون غفلت به مقوله معضلات اجتماعی ورود کرد.

امام جمعه اردبیل با تاکید به اینکه اگر ضعفی در جامعه دیده می‌شود، مسئولیت آن متوجه مدیران و مسئولان است، افزود: ما مسئول رفتارهای اجتماعی مردم هستیم و هیچ مدیری نمی‌تواند خود را از این مقوله جدا بداند.

به گفته آیت الله عاملی برخی بداخلاقی‌ها در شان تاریخ و فرهنگ، مدنیت و هویت غنی ما نیست و چنین فضایی غرور ملی را خدشه‌دار می‌کند.

وی با ذکر مثالی به آسیب طلاق اشاره کرد و گفت: جلسات متعدد و جزیره‌ای برای برطرف کردن یک معضل کارساز نیست و ما نیازمند تصمیم ریشه‌ای و کار جمعی هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل به اهمیت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: آموزش مقاطع پایین اهمیت ویژه دارد و برای احیای یک تمدن اسلامی باید از آموزش سنین پایین آغاز کرد و به صورت جدی به فرهنگ از این مقطع توجه داشت.

آیت الله عاملی تصریح کرد: فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب هنر می تواند ارزش‌های اجتماعی را در جامعه تزریق کند و احساس جمعی را تقویت کند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه نبود احساس جمعی موجب شده تا بسیاری از مشکلات به‌وجود آید و اگر مسئولیت‌پذیری اجتماعی را شاهد بودیم بسیاری از مشکلات فعلی مشاهده نمی‌شد.

وی با بیان اینکه دین مبین اسلام و سنت پیامبر(ص) بن مایه‌های فرهنگ ما است و امروز اگر مشکلی را شاهد هستیم باید آسیب‌شناسی کنیم، افزود: لازم است دولت با جدیت به این مهم توجه ویژه داشته باشد.

آیت الله عاملی به تاثیر سحرآمیز صدا و سیما در فرهنگ‌سازی اشاره کرد و افزود: به‌عنوان مثال می‌توان کنفرانس‌های جهانی در مورد فرهنگ‌سازی تعریف کرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ برخی مشکلات اساسی دارد اظهار کرد: از جمله اینکه به آن نگاه تخصصی نداشتیم و هر دولتی آمده برخورد سلیقه‌ای داشته است./1350/د102/ب1

ارسال نظرات