۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۶۲۱۰۵۳
حجت الاسلام سوزنچی:

عاشورا و اربعین ظرفیتی بزرگ برای طرح مسائل معرفتی است

عاشورا و اربعین ظرفیتی بزرگ برای طرح مسائل معرفتی است
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تغییر و تحول روحی را یکی از برکات سفر اربعین عنوان کرد و گفت: مهم آن است که بعد از اربعین بتوانیم این معنویت را در وجود خود حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین گردهمایی فعالان مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و چهارمین همایش هیأت های فعال در عرصه اربعین از صبح روز پنجشنبه 28 شهریور ماه در مسجد مقدس جمکران آغاز شده و تا عصر جمعه ادامه دارد.

حجت الاسلام حسین سوزنچی عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست تخصصی «اربعین و خانواده» که عصر روز پنجشنبه در سالن اردوهای جمکران برگزار شد، اظهار داشت: در سفر اربعین خیلی از مردم به همراه خانواده های خود حاضر می شوند که این مسأله می‌تواند در نوع تربیت خانواده مؤثر باشد هرچند زمان کوتاه است.

وی خطاب به مدیران کاروان ها در ارتباط با نوع معیارهایی که باید به خانواده ها داده شود، گفت: شما می دانید در سفر کربلا همه طور انسانی به هر طرز تفکری حاضر می‌شود بنابراین یک معیار خاص نمی‌توان مطرح کرد و از آن طرف نباید توقع داشته باشیم همه انسان هایی که در اربعین حاضر می شوند در اوج قرار دارند.

این پژوهشگر جامعه شناسی اسلامی تصریح کرد: به طور کلی می‌توان گفت باید محور تبلیغ و کلام مدیران و روحانیان محترم امامت و اهل بیت(ع) باشد و هر روحانی که در هر زمینه ای تخصصی دارد با بهره گیری از ظرفیت اربعین از حیطه تخصص خود خارج نشود و به مباحث مورد مطالعه خودش بپردازد.

وی اربعین و عاشورا را ظرفیتی بزرگ برای طرح همه مسائل معرفتی دانست و یادآور شد: از دل عاشورا مباحثی ناب در ارتباط با خانواده وجود دارد که ده ها منبر از دل آن خارج می‌شود، بنابراین باید با استفاده از پتانسیل و ظرفیت عزای امام حسین(ع) به فراخور توانایی هایی که دارید در این عرصه وارد شوید.

حجت الاسلام سوزنچی اضافه کرد: محال است کسی در اربعین حاضر شود و هیچ گونه تغییری در وجود او حاصل نشود، هرچند غیر ممکن نیست که کسی متحول نشود ولی به هرحال این حرکت آن قدر برکت و معنویت به همراه خود می آورد که همه مردم به نوعی تحت تأثیر آن قرار می گیرند هرچند شاید ما به چشم خود این تحولات را نبینیم.

وی با بیان این که شیطان همیشه در کمین انسان های نیک قرار دارد، گفت: مهم آن است که موانع را با اربعین از پیش رو برداریم و شیطان را نیز از خود دفع کنیم چراکه روایت داریم شیطان با محبان اهل بیت(ع) بیشتر کلنجار می رود تا آنها را فریب بدهد، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت اربعین حالتی در وجود خود ایجاد کنیم که شیطان سراغ انسان را نگیرد./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 5
ارسال نظرات