۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۲۱۱۸۷
آیت‌الله علیدوست خواستار شد؛

لزوم انجام پژوهش های فقهی درباره هنر و سینما

لزوم انجام پژوهش های فقهی درباره هنر و سینما
استاد درس خارج حوزه علمیه پدیده سینما و تئاتر را امری زنده و کارا و در جامعه تأثیرگذار دانست و بر ضرورت تببین مباحث فقهی هنرهای نمایشی تأکید کرد.

بره گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست استاد درس خارج حوزه علمیه قم، ظهر امروز در نشست خبری سومین همایش ملی فقه، هنر (ویژه هنرهای نمایشی) که در مدرسه اسلامی هنر قم برگزار شد، به تبیین اهداف و دستاوردهای این همایش پرداخت و گفت: تا کنون دو همایش با عنوان فقه هنر به همت مدرسه اسلامی هنر برگزار شده است و برخلاف بسیاری از همایش‌ها که تنها صرف برگزاری آن است، از این دو همایش دو کتاب فخیم و فاخر تدوین و ماندگار شده است.

دبیر علمی همایش ملی فقه هنر بیان کرد: مقالات و سخنرانی‌های دو همایش قبل با هدف تبیین کلیات فقه هنر بوده است و مقالات آن در قالب دو کتاب تدوین شد؛ این کتاب‌ها با استقبال فضای علمی کشور روبه‌رو شد، کتاب اول این همایش را صالحی امیری و کتاب دوم نیز را دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  رونمایی کردند.

آیت‌الله علیدوست ابراز کرد: گروه برگزار کننده همایش ملی فقه هنر نشستی را در محضر رهبر انقلاب داشته‌اند؛ ایشان از این فعالیت بسیار ابراز خرسندی کردند و سخنان رهبر انقلاب در این زمینه در سایت ایشان و صفحات آغازین این دو کتاب منتشر شده است .

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه هدف از برگزاری  همایش‌ها این بوده که این مسیر علمی ادامه‌دار باشد، گفت: دوستان مدرسه علمیه بر تصمیم برگزاری همایش دیگری گرفته‌اند تا اینکه تعینات و شاخصه‌های هنری را به بحث و تبادل نظر قرار گیرد همانند اینکه در همایش‌های بعدی فقه سینما و تئاتر، فقه موسیقی، فقه هنرهای تجسمی، فقه معماری و عناوین مختلف بررسی می‌شود.

 وی با بیان اینکه برای سومین همایش ملی در عرصه سینما و تئاتر برنامه‌ریزی شده است، گفت: امروزه نقش و سینما و تئاتر ایجاد گفتمان، اثر اخلاق و انقلابی و حتی اثر ضد اخلاقی و انقلابی بر فردی پوشیده نیست و هر چقدر پدیده زنده‌تر، باورپذیرتر و کاراتر باشد؛ توجه به مبانی فقه آن ضرورت دوچندان پیدا می‌کند.

آیت‌الله علیدوست با بیان اینکه در حکومت اسلامی نیز باید پدیده‌های آن مشروع باشد، ابراز کرد: در زمان کنونی پدیده سینما و تئاتر امری زنده و در جامعه تأثیرگذار است، از این رو باید فقه و وضعیت شرعی آن توجه شود تا اینکه دغدغه شریعتمداران و هنرمندان را پاسخگو بوده و همچنین در این زمینه با واکنش و برخوردهای منفی در جامعه مواجهه  نخواهیم شد.

وی حضور هنرمندان را در همایش ملی فقه هنر الزامی دانست و گفت: در برگزاری این همایش سعی شده است که فارغ از ملاحظات ویژه از همکاری هنرمندان عرصه سینما و تئاتر  استفاده شود.

آیت‌الله علیدوست با بیان اینکه پژوهش‌های فقهی و حقوقی این همایش برعهده حوزه و دانشگاه است، ابراز کرد: در این عرصه بحث‌های مصداق شناسی و موضوع شناسی مطرح است که در این راستا باید مختصصان فن و هنرمندان این موضوع را به گونه دقیق روشن کنند و پژوهشگران فقه و حقوق در این زمینه نظر بدهند./998/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 7
میثم صدیقیان
ارسال نظرات