۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۶۲۱۲۴۶
یادداشت؛

محاکمه متهمان با نماد دینی!

محاکمه متهمان با نماد دینی!
فردی که به دادگاه فراخوانده می‌شود باید با همان پوششی که جرم کرده است در دادگاه حاضر شود تا تصویری که رسانه‌ها از وی منتشر می‌کنند و قضاوت مردم منصفانه باشد.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، مهدی قیاسی

در شریعت اسلام پوشاندن بدن زن از نامحرم واجب است و زن میتواند این حد وجوب را با مانتوی مناسب و پوشاندن مو و نداشتن زینت حفظ نماید، اما چادر حجاب کامل میتوان گفت همان حجاب برتر است.

حجاب فاطمی

نزدیکترین حجاب به پوشش خاندان رسالت پوشیدن کامل و صحیح چادر است، از این رو چادر در عصر حاضر به حجاب فاطمی یا حجاب برتر شهرت یافته است.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: حجابِ برتر که شما اشاره کردید -که مراد همین چادر ایرانىِ خود ماست - حقیقتاً حجاب برتر است؛ هیچ تردیدى در این نباید داشت. البته من هیچ وقت نگفتم که چادر را در جایى اجبارى کنند؛ اما همیشه گفته‌ام که چادر یک حجاب ایرانى است و زن ایرانى این را انتخاب کرده و خوب حجابى هم هست و مى‌تواند کاملاً حفاظ و حجاب داشته باشد. حالا بعضی‌ها هستند که از هرچه ایرانى و خودى است، ناراحتند و دل‌شان را مى‌زند؛ دل‌شان مى‌خواهد سراغ چیزهایى بروند که از خودى بودن دورتر است! به‌هرحال اگر حجاب را حفظ کنند، باز هم خلاف شرعى انجام نداده‌اند؛ منتها چیز بهترى را از دست داده‌اند. ۱۳۷۷/۱۲/۴

نماد مذهبی

چادر به عنوان یک پوشش ملی که نزدیکترین پوشش به حجاب خاندان رسالت است به یک نمادی ملی_مذهبی تبدیل شده است و این حجاب برتر امروز یک نماد مذهبی در نگاه جهانیان می‌باشد مانند لباس روحانیت، چفیه و ... که بعنوان نماد مذهبی در نگاه افراد جامعه و حتی در جامعه‌ی جهانی به عنوان یک نماد مذهبی شناخته می‌شوند.

شخصی که حامل این نماد مذهبی است طبیعتا باید اولیاتی را در رفتار و گفتار و کردار خود حفظ کند و شانیت و جایگاه آن نماد و پشتوانه‌ی آن نماد را حفظ نماید.

پوشش متهمان!

در سال‌های پیش چادر برای زنان زندانی جهت حضور در دادگاه و ملاقات و ... اجباری بود، در ابتدا که چادر به عنوان پوشش متهمان طراحی و اجرا شد، گمان می‌رفت به دلیل اینکه دادگاه‌ها در یک فضای بسته و کم رسانه انجام می‌شد و برای افراد عادی جامعه غیر قابل رؤیت بود، شخص متهم و هرکسی که اتهامی به او وارد است فی نفسه تاثیرخاصی بر جامعه ندارد، پس نوع پوشش او هم موجب جریحه دار شدن احساسات جامعه نمی‌شود و تأثیری بر گرایش به حجاب در جامعه ندارد.

اما با پیشرفت فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، کم کم زنگ اعتراض‌ها به صدا درآمد و تبعات این مساله بیشتر مشهود شد. عمق مساله آنجا بیشتر شد که در کنار گسترده شدن پوشش رسانه‌ها، هجمه‌های زیادی که توسط رسانه‌های بیگانه علیه این پوشش برتر و حجاب صورت می‌گرفت هم علت دیگری بود که احساسات جامعه را جریحه دارتر کند.

این اجبار چادر برای متهمان مورد اعتراض جامعه‌ی مذهبی و تحلیلگران انقلابی هم قرار گرفت. زیرا حفظ حجاب متوقف بر چادر داشتن نیست و چادر هم نماد مذهبی است، اینکه حجاب را به زور سرِ زندانی و متهمی کنند که شانیت این نماد را نمیتواند حفظ کند و علاقه‌ای هم به آن ندارد توهین به مذهبی است که این حجاب و پوشش نماد آن می‌باشد.

پیامد‌های لغو اجبار چادر

در سال‌های اخیر این اجباری بودن چادر لغو شد، اما بعد از آن‌که اعلام شد چهره‌ی متهمان مفاسد اقتصادی نمایش داده می‌شود شاهد پدیده‌ی جدیدی هستیم و آن چادرِ اجباری، اما اینبار نه از سوی قوه قضائیه بلکه از سوی خود متهمان است.

برای متهمانی که از رسانه‌ای شدن چهره‌هایشان امتناع دارند شاید هیچ چیز به اندازه سر کردن چادر در جلسات محاکمه خوشایند نباشد، اما تأثیرات منفی این قانون درون سازمانی در وجهه و اعتبار چادر را نباید از نظر دور داشت.

فردی که با هر حجابی بجز چادر یا حتی بدون حجاب در نقاط مختلف جهان مرتکب فساد‌های اخلاقی و اقتصادی شده است حال با چادر به دادگاه می‌آید و رسانه‌ها این حجاب وی را به نمایش می‌گذارند. حال‌آنکه تاکنون وی با این سبک پوشش کلا غریبه بوده است و قصد وی تنها پوشاندن صورتش از رسانه‌ها یا موجه نشان دادن خود می‌باشد، اما آنچه در این میان مورد هجمه قرار میگیرد نماد مذهبی و مذهب و مذهبیون هستند.

ملعبه شدن نماد‌های مذهبی

این پدیده در خانم‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه در دادگاه مفسدان اقتصادی شاهد این سوء استفاده توسط آقایانی هم هستیم که، نماد‌های مذهبی مانند تسبیح و ریش و بستن دکمه‌ی بالای پیراهن و سخنان مذهبی ملعبه‌ی دستشان شده است. سبک زندگی و شیوه‌هایی که تا کنون با آن غریبه بودند ملعبه‌ی دستِ مشتی مفسد اقتصادی در جلوی دوربین‌ها شده است که چیزی جز بد نام کرد دین و دینداری را در پی ندارد.

فردی که متهم است و به دادگاه فراخوانده می‌شود باید با همان حجاب و همان سبک پوششی که محکوم شده است در دادگاه حاضر شود تا اگر قرار است رسانه‌ها تصویری از وی در دادگاه منتشر کنند قضاوت مردمی که اخبار را از رسانه دنبال میکنند منصفانه باشد.

یا تمام متهمان لباس یک شکل داشته باشند و از حمل نماد‌های اضافه منع شوند.

اگر پوشش اجباری لازم است در متهمان به حد وجوب باید اکتفا شود و چه نیازی است اجازه دهید در جلوی دوربین رسانه‌ها حجاب فاطمی و همان حجاب برتر که امروزه تبدیل به یک نماد دارای قداست شده است لکه‌دار شده و قداست آن شکسته شود. تهی کردن و ملعبه کردن نماد‌های مذهبی برنامه و هدف دشمن است که دستگاه محترم قضایی باید مراقبت کند چنین اتفاقی توسط این دستگاه یا ذیل این دستگاه خدوم انقلاب اسلامی نیفتد.

حجاب برتر آماج تهاجم فرهنگی

علما و نخبگان دینی، چهره‌های مذهبی و بسیاری از کارشناسان امور اجتماعی چادر را برترین حجاب زن مسلمان‌ می‌دانند، ولی در جامعه‌ی امروزی ما آنچه از چادر در اذهان عمومی شکل گرفته تصویر نادرستی است که  فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی، تابلو‌های تبلیغاتی، مجامع قضایی و برخی بدسلیقگی‌ها و سوء استفاده‌ها از چادر ایجاد کرده‌اند.

صدا و سیما و سینمای خانگی زنان بی سواد و بدبخت و بی فرهنگ را در اکثر فیلم‌ها بصورت زنِ چادری نشان می‌دهد و نمایش زنان مفسد در دادگاه‌ها از طریق رسانه تکمیل کننده‌ی یک پازلِ ضدِ حجاب می‌باشد که تخریب نماد‌های دینی و دینداری در جامعه را دنبال میکند.

چادر در وصیتنامه شهدا

چادر و حجاب برتر زنان که امروز اینگونه زیر هجمه‌ی بمباران فرهنگی غرب و عوامل آن هست در وصایای شهدا جایگاه ویژه داشته و شهدای عزیز انقلاب اسلامی حفظ و حراست از این نماد مقدس را از تمام مسلمین و مردم غیور ایران در وصایای خود مطالبه نموده اند.

شهید ابوالفضل فرمانیان در وصیتنامه خود مینویسد:

خواهران، بدانید و آگاه باشید که برادران شما در جبهه‌ها به رزم بی امان خود ادامه می‌دهند تا برقراری حکومت جهانی حضرت مهدی و شما هم که در شهر‌های خود هستید باید مواظب اعمال خود باشید، سیاهی چادر تو کوبنده‌تر است از سرخی خون من، ما با خون خویش به رزم می‌رویم و شما باید با حجابتان خون این همه شهید، که تا کنون در این خطه از تاریخ ریخته و نهال انقلاب را بارور کرده است حفظ کنید.

شهید احمد گلی در وصیت خود میفرمایند:

درود بر تو خواهرم که همچون زینب و ام کلثوم(س) در پرده حجاب خویش در سنگر بزرگی، چون چادرت با یزیدیان زمان در ستیزی، درود بی پایان نثارتان‌ای حافظان حجاب زهرا و زینب.

شهید حسین ارغوانی مینویسند:‌ ای خواهرانی که در انقلاب سهم بسزایی داشته و دارید این تقاضای عاجزانه را بپذیرید و حجاب خویش را حفظ کنید که این سیاهی چادر شما خواهران مانند تیری است در چشم دشمنان اسلام و منافقین، انصاف نیست که این چنین خون شهیدان را پایمال کنیم و با عدم رعایت حجاب خویش آئین الهی را زیر پا نهاده و بهانه‌ای بدست منافقین بدهیم؛ و صد‌ها وصیتنامه از این جنس مسئولیتی سنگین بر دوش هر مسلمان آزاده‌ای نسبت به این نماد دینی گذاشته است که امروز مورد حمله‌ی ناجوانمردانه‌ی دشمنان داخلی و خارجی قرار گرفته است و بر مسئولین خدوم نظام اسلامی لازم میکند نسبت به این نماد‌های دینی توجه و حساسیت بیشتری داشته باشند و اجازه ندهد شان و جایگاه و قداست این نماد‌ها شکسته شود./918/ی701/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
یاد صدام ملعون افتادم در همه عمر پر از جرم و جنایتش ظاهری ضد دینی داشت و لی در دوران دادگاه و محاکمه ریش گذاشته بود و قرآن بدست داشت خدا لعنتش کنه
1
0