۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۶۲۱۸۶۷
نگاهی به سخنرانی ترامپ در سازمان ملل (2)

رییس جمهور متوهم یا دست پا زدن برای بقا در کاخ سفید

رییس جمهور متوهم یا دست پا زدن برای بقا در کاخ سفید
سخنرانی ترامپ در سازمان ملل متحد به دور از واقعیت های جهان و تلاشی برای بقا در کاخ سفید بود.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز سه ‌شنبه در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر به کشورهای مختلف هجوم برد.

کشورهای جمهوری اسلامی ایران، چین، افغانستان، ونزوئلا و کره شمالی از نیش گزند سخنرانی ترامپ در امان نبودند و رییس جمهور آمریکا به تهمت و دروغ پراکنی علیه پرداخت.

خبرگزاری رسا طی گزارشی به بخش های از سخنرانی ترامپ، واکنش و پیامدهای آن اشاره خواهد کرد.

کره شمالی و افغانستان

دونالد ترامپ طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیرامون کره شمالی گفت: آمریکا می‌داند که همه می‌توانند جنگ راه بیندازند اما تنها شجاع‌ترین‌ها هستند که می‌توانند مسیر صلح را برگزینند. به همین دلیل ما مسیر دیپلماسی را در قبال شبه جزیره کره در پیش گرفته‌ایم. من به کیم جونگ اون گفته‌ام که واقعا به چه چیزی اعتقاد دارم.

وی افزود: کشور او مانند ایران سرشار از ظرفیت‌های بکر است اما فهم و تحقق این ظرفیت‌ها مستلزم آن است که کره شمالی خلع سلاح هسته‌ای شود. در سراسر جهان پیغام ما مشخص است. هدف آمریکا تغییری نکرده و به دنبال هماهنگی هستیم. هدف آمریکا این است که این جنگ‌های بی پایان ادامه نیابد. دولت من به دنبال افزایش امیدها نسبت به آینده‌ای روشن‌تر در افغانستان است. متاسفانه طالبان این گزینه را انتخاب کرده که حملات وحشیانه خود را ادامه دهد. ما به همکاری با ائتلاف شرکای افغان خود ادامه خواهیم داد تا تروریسم را ریشه کن کنیم و هرگز کار کردن در این زمینه را متوقف نخواهیم کرد تا صلح را به یک واقعیت تبدیل کنیم.

رییس جمهور متوهم یا دست پا زدن برای بقا در کاخ سفید

چین

ترامپ بخشی از سخنانش را هم به انتقاد از چین اختصاص داد. او گفت: «آمریکا بعد از ورود چین به سازمان تجارت جهانی ۶۰ هزار کارخانه‌اش را از دست داد. این اتفاق برای همه کشورهای دیگر در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد. سازمان تجارت جهانی نیازمند تغییرات شگرفی است. نباید به دومین اقتصاد بزرگ دنیا اجازه داده شود برای بازی دادن سیستم خودش را کشور در حال توسعه اعلام کند.»

وی گفت: «سال‌ها بود که این رفتارهای نامناسب تحمل و یا حتی تشویق می‌شد. جهانی شدن فشاری روی سران کشورهای دنیا وارد کرده و آنها را وادار می کرد منافع ملی خودشان را نادیده بگیرند. تا آنجا که به آمریکا مربوط می‌شود، آن روزها سر آمده‌اند. برای مقابله با این روش‌های غیرمنصفانه من تعرفه‌های هنگفتی روی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار کالاهای ساخت چین اعمال کردم.»

آمریکای لاتین

وی در ادامه ضمن انتقاد از رویه حکومت‌های دیکتاتور و چپ‌گرای آمریکای جنوبی به ویژه کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه در نقض حق آزادی و زندگی شرافتمندانه مردم این کشورها بر ادامه تلاش دولت آمریکا برای تغییر رویه این حکومت‌ها تاکید کرد و گفت که وضعیت این کشورها به بحران مهاجرت غیرقانونی به آمریکا دامن زده، امری که هم مهاجران را در طول مسیر با انواع سوء استفاده‌ها مواجه ساخته و هم امنیت آمریکا را مخدوش کرده است.

چند نکته:

1. ترامپ در حالی خواستار خلع سلاح هسته ای کره شمالی است که به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آمریکا حدود ۳۸۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد که ۱۷۵۰ آنها بر روی موشک‌های بالستیک و بمب افکن‌های استراتژیک نصب شده اند و ۲۰۵۰ کلاهک دیگر به عنوان ذخیره در اختیار دارد.

2. رییس جمهوری آمریکا در حالی طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بارها بر صلح جهانی و دوری از جنگ افروزی تاکید کرد که با وجود اینکه تقریبا 250 سال از تاریخ حیاتش می گذرد، حدود 93 درصد از این عمر را در جنگ، تجاوز و درگیری در کشورهای مختلف سپری کرده است به طوری که نیروهای نظامی آمریکا به طور مستقیم در مرگ حدود 10 تا 15 میلیون انسان طی جنگ‌های کره، ویتنام و دو جنگ عراق دخالت داشته اند و در جنگ های افغانستان، آنگولا، جمهوری دموکراتیک کنگو، تیمور شرقی، گواتمالا، اندونزی، پاکستان، سوریه، یمن و سودان به صورت نیابتی حضور داشته است. نتیجه نهایی این‌که آمریکا عملاً در تمام نقاط دنیا دخالت کرده و این دخالت‌ها بین 20 تا 30 میلیون کشته بر جای گذاشته است.[1]

3. ترامپ در بخشی از سخنرانی خود اشاره ای به ظرفیت های کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران می کند، به طور یقین برای غارتگرانی نظیر رییس جمهور آمریکا، ساده عبور کردن از ظرفیت های و منابع طبیعی و ملی این دو کشور، اقدامی احمقانه محسوب می شود، بنابراین در ابتدا از هر ترفندی برای تضعیف این کشورها استفاده می کند و سپس مانند زالو به مکیدن ثروت های کره شمالی و ایران می کند. سیاست چپاول و استعمار آمریکا در قبال کشورهای مختلف یک سیاست پنهان نیست بلکه از برخی کشورها نظیر عربستان به صورت علنی درخواست پول می کند و از برخی کشورها نظیر ایران با تهدید و فشار درپی گرفتن امتیاز است.

4. رییس جمهور آمریکا و کشورهای غربی در مذاکرات خود به ظاهر به طرف مقابل امتیاز می دهند اما در حقیقت و واقع هیچ امتیازی داده نمی شود که به طور مثال می تواند به مساله برجام و یا توافقات صلح با کره شمالی اشاره کرد. کیم جون اون، رهبر کره شمالی نیز در دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفت که آمریکا در مذاکرات قبلی صادقانه رفتار نکرده است.[2]

رییس جمهور متوهم یا دست پا زدن برای بقا در کاخ سفید

5. آمریکا مدعی مبارزه با تروریسم است ولی در مقام عمل از انواع جریان های تروریستی جهان نظیر داعش حمایت و یا در تاسیس و پشتیبانی از آن ها نقش بسزایی دارد که به طور مثال می تواند به القاعده اشاره کرد.

6. جنگ تجاری بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین، پس از تصمیم دونالد ترامپ، رییس ‌جمهور آمریکا، در ۶ ژوئیه ۲۰۱۸ بر اعمال ۳۴ میلیارد دلار تعرفه گمرکی بر واردات کالاهای چینی و در عمل متقابل چین در قبال کالاهای آمریکایی دارد. ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود سوء استفاده‌های چین از سامانه نابسامان بین‌المللی و روش‌های نامنصفانه را از میان بردارد. در آپریل ۲۰۱۸ میلادی طی درخواستی از سازمان تجارت جهانی تقاضا کرد که بررسی کند آیا چین در حال زیر پا گذاشتن حقوق مالکیت فکری است یا نه.[3]

ترامپ که در رقابت های تجاری و اقتصادی جهان از چین عقب افتاده به شدت از فعالیت های این کشور ناراحت است بر این اساس بخش از سخنرانی خود در سازمان ملل متحد را به این موضوع اختصاص داد که شاید بتواند جامعه جهانی را علیه چین متحد کند.

7. آمریکا در حالی از مهاجرت آوارگان سه کشور کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه ابراز ناراحتی می کند که خود عامل اساسی در نابسمانی در این کشورهاست. کوبا سالیان بسیاری در انواع محاصره ظالمانه آمریکا قرار دارد و ونزوئلا نیز لحظه از مداخلات سیاسی، امنیتی و غیر واشنگتن در امان نیست، حال چگونه ترامپ قیافه حق به جانب به خود گرفته است و این کشورها را به خدشه در امنیت ملی آمریکا متهم می کند؟

جمع بندی

سخنرانی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سراسر عجز و ناامیدی و دروغ پراکنی بود. ترامپ که با بحران های مختلفی نظیر استیضاح دست و پنجه نرم می کند و از سوی دیگر در آستانه انتخابات است، به خوبی می داند که برای نجات خود باید به هر وسیله ممکنی تمسک جوید که شاید بتواند در دولت آینده آمریکا جایگاه خود را حفظ کند. دروغ افکنی علیه ایران، کره شمالی، چین، نیکاراگوئه، کوبا، ونزوئلا و غیره همه در راستای نجات خود از قعر کارنامه سیاهی است که ترامپ طی دوران ریاست جمهوری آمریکا برای خود رقم زده است. جهانیان باید به خوبی چهره پلید آمریکا و سیاست های استعماری این کشور را شناخته باشند و فریب چهره به ظاهر موجه و حق به جانبشان را نخورند و با مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار جهانی مشت محکمی بر دهان آنان بزنند.

 

نویسنده: حجت الاسلام عارف ابراهیمی پژوهشگر حوزه علمیه قم

-------------------------------------------------------------------

[1] https://www.countercurrents.org/lucas240407.htm

[2] https://farsi.euronews.com/2019/04/26/north-korea-kim-says-us-acting-in-bad-faith

[3] https://cen.acs.org/policy/intellectual-property/US-files-complaint-over-Chinas/96/i14

ارسال نظرات