۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۶۲۲۱۷۲

کهگیلویه و بویراحمد| یادواره ۷۲ شهید حومه شرقی دهدشت برگزار شد

کهگیلویه و بویراحمد| یادواره ۷۲ شهید حومه شرقی دهدشت برگزار شد
یادوراه ۷۲ شهید گلگون‌کفن حومه شرقی دهدشت در گلزار شهدای روستای طولیان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، یادواره 72 شهید گلگون‌کفن حومه شرقی دهدشت با حضور فرماندار کهگیلویه، اعضای شورای اداری شهرستان و جمع زیادی از خانواده‌های شاهد و ایثارگر در جوار گلزار شهدای روستای طولیان برگزار شد.

نجف زراعت‌پیشه با اشاره به اجر و پاداش شهیدان، اظهار داشت: اجر و پاداش شهداء آنچنان بالاست که از عهده زبان و بیان خارج است و زبان از بیان رشادت‌های شهداء قاصر است.

وی گفت: امروز جنگ در فضای مجازی و کوچه و بازار است، امروز جنگ تهاجم فرهنگی است، مردم سؤالات زیادی از زمان جنگ می‌پرسند که نشان‌دهنده خوبی نیست.

استاد دانشگاه خوزستان با بیان اینکه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان شروع جنگ تحمیلی فقط 19 ماه گذشته بود و انقلاب ما یک انقلاب نوپا بود، افزود: به یکباره از همه طرف کشور ما دچار جنگ شده بود، آمریکا و کشورهای هم‌پیمانش از یک‌سو و دولت بعثی عراق از سویی دیگر و منافقین هم در داخل کشور شرایط را برای انقلاب و مردم سخت کرده بودند و اقتصاد ما نیز به شدت افت کرده بود.

وی تصریح کرد: در زمان آغاز جنگ توان سپاه کشور به اندازه کنترل اوضاع کردستان بود و قدرت مبارزه با تسلیحات نظامی عراق را نداشت اما باوجود تمام مشکلات، سپاه مقتدر ما با کمک ارتش در برابر دولت بعثی ایستاد و اجازه نداد خوزستان سقوط کند.

زراعت‌پیشه با اشاره به استراتژی دولت عراق برای شکاف قومیتی در داخل کشور عنوان کرد: دولت عراق در استراتژی جنگی خود روی عرب‌زبانان و هلهله زنان عربی حساب ویژه کرده بود اما مردم غیور خوزستان این استراتژی دشمن را بهم ریختند و اجازه ندادند بین مردم شکاف و اختلاف قومیتی به وجود بیاید.

وی با اشاره شکست‌های کشور ایران در طول جنگ تحمیلی، گفت: کشور ما در زمان جنگ و در فاصله بین سال‌های 60 تا 64 به مدت 3 سال هیچگونه فتح و پیروزی نداشت و در عملیات‌های خیبر و بدر نیز هیچ موفقیتی نداشتیم.

استاد دانشگاه خوزستان با بیان اینکه بسیجیان و بچه‌های غیور استان کهگیلویه و بویراحمد در عملیات بیت‌المقدس دلاورانه با دشمن بعثی جنگیدند و پرچم رضوی را بر مناره مسجد فاو برافراشتند، افزود: عملیات کربلای ‌5 به لحاظ وسعت و امکانات در طول دوران جنگ یکی از بزرگترین عملیات‌ها بوده است.

وی عنوان کرد: در اواخر روزهای جنگ به لحاظ استحکامات، استراتژی و نیرو معادله بهم خورد و کشور ما قدرتمندتر شده بود و چنانچه قطعنامه پذیرفته نمی‌شد، جوانان ما غیورانه دشمن را نابود می‌کردند.

زراعت‌پیشه به دلیل اصلی تلفات انسانی بسیار بالای دشمن در زمان جنگ اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی تلفات انسانی بسیار بالای دولت بعثی در زمان جنگ سیاست‌های بیرحمانه صدام بود چنانکه نیروهای عراقی یا باید با نیروهای ما مبارزه کرده و کشته می‌شدند یا هم اگر عقب‌نشینی کرده و به جنگ پشت می‌کردند به جوخه‌های اعدام سپرده می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: شهادت شوخی نیست، شهدا گلچین روزگار بودند و توفیق داشتند که در راه دفاع از دین به شهادت رسیدند./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات