۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۶۲۲۴۸۲
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

رعایت عفاف و حیا هم‌وزن جهاد و شهادت است

رعایت عفاف و حیا هم‌وزن جهاد و شهادت است
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: امام علی(ع) انسان‌های با عفت را با انسان‌های مجاهد مقایسه و وزن عفت و حیا را هم‌وزن جهاد و شهادت ذکر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست بنیاد عفاف و حجاب استان، با اشاره به روایتی از امام علی (ع)، اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: «ما المُجاهِدُ الشَّهیدُ فی سَبِیل اللهِ بِاَعظَمَ اَجراً ممَّن قَدَرَ فَعَفَّ یَکادُ العَفیفُ اَن یَکُونَ مَلَکاً مِنَ المَلائِکَة».

وی ادامه داد: امام نخست شیعیان می‌فرماید مجاهد شهید در راه خدا اجرش بیشتر از کسی نیست که قدرت دارد، اما عفت می‌ورزد، انسان عفیف نزدیک است که فرشته‌ای از فرشتگان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه این حدیث نکته ظریفی دارد، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در این حدیث انسان‌های با عفت را با انسان‌های مجاهد مقایسه کرده است؛ زیرا دو جنگ سخت و نرم داریم که سربازان این دو جبهه متفاوت هستند و اگرچه هر دو عزیزند ولی برخی عزیزتر هستند.

وی افزود: امام علی (ع) می‌فرماید مجاهد شهیدی که به جبهه رفته و به شهادت رسیده است اجر و قدر او بیشتر از انسان عفیفی که می‌تواند گناه کند ولی گناه نمی‌کند بیشتر نیست؛ یعنی حداقل این‌ها مساوی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه بر این اساس وزن عفت و حیا هم‌وزن جهاد و شهادت است، خاطرنشان کرد: انسان باعفت را باید در ردیف فرشتگان قرار داد؛ زیرا کسی که این‌قدر با هوای نفس خود جنگیده که سالم زندگی کرده و دیگران را به سلامت رفتاری و پوششی دعوت می‌کند چنین فردی را باید در ردیف فرشتگان قرار داد.

رییس بنیاد عفاف و حجاب خراسان شمالی تصریح کرد: شاید بالاتر از این توصیف امام علی (ع) نتوان چیزی درباره عفاف و حجاب گفت که اهمیت این موضوع را برساند.

وی در ادامه با بیان اینکه در آموزه‌های اسلامی تعفف و تبرج دو موضوع مقابل هم هستند؛ به‌گونه‌ای که تعفف مثبت و تبرج منفی است، افزود: دعوت به تعفف یعنی حیا و حجاب داشتن که مورد تأکید اسلام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در این زمینه اعفاف برتر از تعفف است؛ زیرا عفت مخصوص مسائل پوششی نیست به این معنا که حتی فقیری که دست او خالی است ولی خود را در جامعه فقیر جلوه نمی‌دهد و اصطلاحاً با سیلی صورت خود را سرخ نگاه می‌دارد، قرآن از این به‌عنوان تعفف یاد می‌کند.

وی تصریح کرد: عفت میدان‌های گوناگونی داشته و شامل عفت در گفتار، رفتار، نگاه، تصمیم‌گیری و ... می‌شود؛ ازاین‌رو لقمه‌های حرام به معنای بی‌عفتی است./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات