۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۶۲۲۶۷۴
آیت الله فاضل لنکرانی:

مفهوم دین به برکت انقلاب متحول شد | اربعین یزیدیان را به وحشت انداخته است

مفهوم دین به برکت انقلاب متحول شد | اربعین یزیدیان را به وحشت انداخته است
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه به برکت انقلاب مفهوم دین در حوزه تحول پیدا کرد، گفت: امام خمینی(ره) پرده ها را کنار زدند و دین را از تفاسیر محدود رهایی دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امشب در درس اخلاق مدرسه علمیه جهانگیرخان با اشاره به آیه شریفه «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُمْ یوحی إلَی أَنَّما إلهُکُمْ إِله واحِد فَمَن کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یشْرِکْ بِعِبادةِ رَبِّهِ أَحَدا» گفت: مفسران «لقاء رب» را مربوط به روز قیامت دانسته اند.  

وی با بیان اینکه لحظه جان دادن، لحظه لقاء هر انسانی با خداوند است، ادامه داد: در قیامت همگان خداباور می شوند، زیرا قدرت و عظمت پروردگار و نشانه های او را می بینند.

آیت الله فاضل لنکرانی به تبیین عوامل رسیدن به مقام «حسن لقاء رب» پرداخت و تأکید کرد: اگر کسی بخواهد لحظه مردن، خداوند را به بهترین نحو ملاقات کند، باید «عمل صالح» را به صورت مستمر انجام داده و در عبادت پروردگار احدی را شریک نداند، بلکه خداوند را با اخلاص کامل عبادت کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم «تفقه در دین» را بالاترین و بهترین مصداق «عمل صالح» دانست و عنوان کرد: هیچ عمل صالحی بالاتر از دین شناسی و تفقه در دین نداریم؛ ما در مسیر طلبگی به شناخت اوصاف، احکام و دین خداوند می پردازیم و هر روز مشغول درس، بحث و تحقیق هستیم و این مصداق بارز عمل صالح است.

وی افزود: ما در مسیر عمل صالح قرار گرفته ایم و باید قدردان آن باشیم، بنابراین نباید عده ای نسبت به مسیر نورانی که در آن قرار دارند تردید کرده و بگویند اگر در سایر رشته های دانشگاهی به فعالیت می پرداختیم، بهتر بود؛ نمی گوییم رشته های دانشگاهی بد است، اما آن مسأله ای که مصداق تام و کامل عمل صالح محسوب می شود، تفقه در دین است.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه دشمنان در دوران پیش از انقلاب اسلامی، دین را همانند مکتب مسیحیت محدود و منحصر جلوه می دادند، بیان کرد: ما در مسیر هدایت مردم قرار داریم و باید بدانیم که حکومت برای هدایت مردم است، نه برای این که بر آن ها تسلط پیدا کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه افق دید طلاب نباید محدود باشد، بلکه باید بدانند دین اسلام برای بشریت تا روز قیامت برنامه دارد، ابراز کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی مفهوم دین در حوزه های علمیه تحول پیدا کرده است؛ امام خمینی(ره) پرده ها را کنار زدند و دین را از تفاسیر محدود و منحصر رهایی دادند؛ در دوران پیش از انقلاب دین را محدود و منحصر کرده بودند، اما حضرت امام(ره) این محدودیت ها را کنار زده و جنبه های سیاسی، اجتماعی، حکومتی و فرهنگی آن را به همگان نشان دادند.

وی با اشاره به اینکه جامعیت دین اسلام مسأله ای کاملاً بدیهی و روشن است، خاطرنشان کرد: ما باید با کشف ابعاد نو و جدید مبانی دینی برای نسل جوان خود محتوا تولید کنیم؛ برخی اظهار نظرها پیرامون توقف رشد علمی حوزه ها برخاسته از جهل و بیسوادی است؛ اگر افق فکری طلاب محدود باشد، در دوران علمی خود با محدودیت پیش می رود، اما اگر افق دیدشان وسیع شود، بدون شک ابعاد گوناگون روایات و مبانی دینی را استخراج کرده و در اختیار بشریت قرار می دهند.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اینکه حوزه امروز قابل قیاس با 40 سال گذشته نیست و با بیان اینکه اصول کلید فهم دین است و نباید عده ای آن را بیهوده قلمداد کنند، اظهار داشت: اینکه برخی می گویند کتب مکاسب و رسائل و کفایه را کنار بگذاریم بدانند که برای موفقیت در طلبگی هیچ راهی جز این راه وجود ندارد؛ البته اگر زمانی کتب قوی تری از کتب فعلی تألیف شود، باید سراغ آنها برویم، اما در حال حاضر راهی جز گذراندن این کتب وجود ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طلاب نباید در مسیر طلبگی به خود تردید راه دهند، گفت: تردید در مسیر و هدف طلاب را به عقب بازمی گرداند؛ باید بدانیم که اگر در مسیر خود ذره ای متزلزل شده و تردید به خود راه دهیم، موفق نخواهیم شد.

وی یکی از مصادیق عمل صالح را احیای امر ائمه معصومین(ع) دانست و تأکید کرد: برپایی عزاداری برای مصائب امام حسین(ع) و راهپیمایی عظیم اربعین نیز از مصادیق بارز عمل صالح هستند؛ حضور میلیونی عاشقان امام حسین(ع) در این راهپیمایی عظیم جلوه ای ویژه به عاشورا می بخشد؛ امروز از اربعین برای رعب یزیدیان زمان استفاده می کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان با اشاره به اینکه طلاب بدون توسل به ائمه معصومین(ع) و بدون اشک بر امام حسین(ع) موفق نخواهند شد، یادآور شد: راهپیمایی اربعین به منزله فریاد علیه ظلم و استکبار بوده و به مثابه حمایت از مظلومیت امام حسین(ع) محسوب می شود؛ اشک بر امام حسین(ع) قلب طلاب را برای فهم دین آماده می سازد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه امروز دست های زیادی در تلاش هستند که روحانیت را از بین ببرند، ادامه داد: برخی با ایجاد شبهه در زمینه ناکارآمدی دروس حوزه درصدد به حاشیه راندن روحانیت هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز در آلمان مراکزی وجود دارند که با بودجه های 5 هزار میلیون یورویی تلاش می کنند تا به بشریت بقبولانند که قرآن کریم برای جهان امروزی هیچ برنامه ای ندارد، بنابراین ما باید با عمیق درس خواندن به مبارزه با شبهه پراکنی دشمنان برویم./841/

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 11
حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حجت شهیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
ان شاالله این پیاده روی های گسترده اربعین حسینی زمینه ساز ظهور حضرت حجت خواهد شد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
لعنت بر یزیدیان زمان
1
0