۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۲۲۷۶۹
آیت الله مصباح یزدی:

نمی توانیم نسبت به وظایف اجتماعی خود بی تفاوت باشیم

نمی توانیم نسبت به وظایف اجتماعی خود بی تفاوت باشیم
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: ما نسبت به زندگی در زمینه اجتماعی وظایفی داریم که تا در اجتماع زندگی نکنیم این وظیفه متوجه ما نمی شود و نمی توانیم قرب الهی پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق خود که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که علاقه به زندگی اجتماعی به صورت مطلق مطلوب نیست، گفت: بسیاری از مفاهیم دوگونه کاربرد دارد که باید در جای خود استفاده شود.

وی افزود: خوبی و زیبایی در اشیا و موجودات عینی کاربردی دارد اما گاهی خوبی و زیبایی درباره کار اختیاری انسان است و عقل آن را درک می کند، احکام عقل عملی در جایی به کار برده می شود که به کار اختیار تعلق گیرد اما اگر چیزی بی اختیار باشد از نظر عقلی ارزش خاصی ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مفهوم ارزش هم درباره امور عینی و رفتار اختیاری انسان به کار برده می شود، اظهار داشت: زندگی اجتماعی از نظر اسلام ارزش مثبت و منفی مطلق ندارد و اینگونه نیست که حکم کلی داشته باشیم که هرنوع زندگی اجتماعی خوب است، این موضوع درباره گوشه گیری و انزوا طلبی هم مطرح است.

وی ادامه داد: هرکدام در برخی شرایط می توانند حتی به وجوب یا حرمت هم برسند، اجتماعی زیستن فی حدنفسه ارزش مطلق ندارد و گاهی ممکن است کناره گیری از برخی اجتماعات مطلوب باشد اما از جهت نظری اجتماع بدون شک نعمت بزرگ الهی است و خداوند انسان را به گونه ای آفریده تا زندگی اجتماعی داشته باشد و به کمالات برسد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر زندگی اجتماعی نبود پیشرفت ها و رفاه های امروز وجود نداشت، ابراز کرد: اغلب کسانی که به سعادت رسیدند به واسطه زندگی اجتماعی بوده وگرنه به این سعادت ها دست پیدا نمی کردند، زندگی اجتماعی به عنوان یک واقعیت خارجی ارزشمند و دارای فواید و خیرات است.

وی عنوان کرد: آفریده های الهی دارای حسن هستند و شر محض وجود ندارد، خداوند هرچیزی را نیک خلق کرده است حتی به ظاهر بدترین چیزها، مانند زهر مار هم فوایدی دارد که امروزه کشف کرده‌اند و داروهای گران قیمتی از آن می‌سازند، شاید یک چیز ضرر داشته باشد ولی اینطور نیست که بی‌فایده باشد. حتی وجود شیطان هم شر محض نیست چرا که اگر شیطان نبود آیا اولیاء خدا به این مقامات می‌رسیدند؟ اگر شیطان نبود مقاومت‌ها و جهادهای نفسانی مصداق پیدا نمی‌کرد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ارزش های اسلامی مراتب دارند اما مکاتبی هستند که صفر و صدی نگاه می کنند، از دیدگاه اسلامی ارزش اخلاقی این است که خشنودی خداوند متعال را در پی داشته باشد اما مراتب آن برای انسان تفاوت دارد.

وی اضافه کرد: اجتماع گرایی یا انزواگرایی که موجب قرب الهی شود مطلوب است، البته مصداق کمی وجود دارد که اگر انسان انزوا طلبی را انتخاب نکند جهنمی شود، اگر زندگی اجتماعی در شرایطی بود که روز به روز بر گناه انسان بیفزاید باید سعی کند که از اهل معصیت دور باشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که تمام آفریده های خداوند متعال با حساب و کتاب است، گفت: انسان می تواند به واسطه جامعه و دیگران منافع مادی و معنوی خود را تأمین کند از این رو آفرینش انسان بیهوده نیست بلکه دارای حکمت های عالی است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مبارزات علما و مردم علیه دستگاه ستمشاهی افزود: شاید اگر در آن زمان درباره مبارزه از افراد سؤال می شد پاسخ می دادند که ما کاری نمی توانیم بکنیم و باید به درس و بحث خود برسیم اما امام آمد و فرمود که حفظ نظام اسلامی از نماز واجب تر است و خدمت بزرگی به جامعه اسلامی و شیعی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: هزاران نفر به واسطه راهنمایی امام راحل وظایف اجتماعی خود را شناختند و به آن عمل کردند، باید سر تعظیم در برابر اخلاص و فداکاری شهدا و مجاهدان فرود آوریم، شهدا دست پرورده قیام امام هستند.

وی ادامه داد: ما نسبت به زندگی در زمینه اجتماعی وظایفی داریم که تا در اجتماع زندگی نکنیم این وظیفه متوجه ما نمی شود و نمی توانیم قرب الهی پیدا کنیم، افکار و اندیشه هایی که در سرنوشت زندگی فردی و اجتماعی تأثیر می گذارد را باید مورد بررسی قرار دهیم نه این که بر اساس خواسته های خود عمل کنیم.

گزیده ای از خبر را میتوانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 10
محمد قمین
ارسال نظرات