۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۶۲۲۸۹۴

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۳ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۳ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار قیمت طلای 18عیار هم 409 هزار و 300 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1504.7 دلار معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 13 مهر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۷/۱۳

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر جزئی نسبت به روز کاری قبل، 4  میلیون و  18 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 984 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 48 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 249 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 849 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 409 هزار و 300 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1504.7 دلار معامله می‌شود.

فعالان بازار طلا و سکه معتقدند حباب قیمت سکه تمام و نیم سکه با توجه به نبود تقاضا در بازار، به صفر رسیده است؛ آنطور که محمد کشتی آرای می گوید: چند هفته ایست که تقاضایی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد و هم اکنون این بازار در رکود شدید است.

در عین حال در بازار ارز نیز تقاضا برای ارز کم شده و فقط خریداران واقعی در این بازار هستند. بازاری ها می گویند: تقاضای کاذب دیگر برای دلار نداریم و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماه های اخیر دیگر کسی به نیت سرمایه گذاری وارد این بازار نمی شود.

هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 500 تومان،قیمت درهم امارات 3 هزار و 185 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 277 تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 450 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 350 تومان خریداری می‌کنند. بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 650 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 550 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به حساب می آید.

 

شاخص بورس ۱۱۸۸ واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 6میلیارد و 522میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 2567میلیارد تومان در 602هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 1188واحدی در ارتفاع 327هزار و 305واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی بانک ملت، ارتباطات سیار ایران و بانک پاسارگاد شد و در مقابل نمادهای معاملاتی گسترش نفتا و گاز پارسیان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 319واحد، کل (هموزن) 969واحد، قیمت (هموزن) 648واحد، آزاد شناور 2688واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 879و 2346واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 1483میلیون ورقه به‌ارزش 1027میلیارد تومان در 272هزار نوبت، آیفکس 17واحد افت کرد و در ارتفاع 4255واحد قرار گرفت.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۳۹۸/۰۷/۱۳

قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات دیروز با 66 سنت معادل 1.14 درصد افزایش به 58 دلار و 37 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم در پایان معاملات روز جمعه با 36 سنت معادل 0.7 درصد افزایش به 52 دلار و 81 سنت رسید.

در این هفته نفت برنت 5.7 درصد کاهش را به ثبت رساند که بیشترین افت هفتگی از ماه جولای تاکنون بود. نفت خام آمریکا هم افت هفتگی 5.5 درصدی را به ثبت رساند که شدیدترین افت از ماه جولای تاکنون بود.

فیل فلین، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «بازار روی عوامل کلان اقتصادی متمرکز شده و نه لزوما عرضه و تقاضای فعلی نفت.»

بر اساس گزارش وزارت کار آمریکا، میزان اشتغال در این کشور در ماه سپتامبر اندکی افزایش داشت و نرخ بیکاری به نزدیکی پایین ترین رقم 50 سال گذشته یعنی 3.5 درصد رسیده است.

اما پیش از انتشار این گزارش، مجموعه گزارش هایی ضعیف از اقتصاد آمریکا منتشر شده بود که از جمله شامل افت شدید فعالیت های تولیدی در ماه سپتامبر و کاهش قابل توجه رشد بخش خدمات بود.

کارستن فریچ، تحلیلگر ارشد کومرزبانک در این باره گفت: «به نظر می رسد که بحران در بخش تولید آمریکا در حال سرایت به بخش خدمات است و این خبر خوبی برای تقاضا برای نفت نیست. این وضعیت در نهایت منجر به کاهش تقاضا برای حمل و نقل خواهد شد.»

در بخش عرضه، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان روز پنجشنبه گفت، این کشور پس از حمله به تاسیسات آرامکو به طور کامل تولید نفت خود را ترمیم کرده است.

 

توزیع ۴ میلیون سبد غذایی هر ۲ ماه یکبار در مناطق محروم

موسی برزگری معاون بنیاد مستضعفان گفت: اجرای این طرح، موجب بهبود تغذیه مادران باردار و کاهش تولد نوزادان با وزن کمتر از 2.5 کیلوگرم در مناطق محروم کشور شده است.

معاون بنیاد مستضعفان با اشاره به ضرورت توزیع سبد غذایی برای مادران باردار در مناطق محروم کشور افزود: این سبد غذایی براساس پیشنهاد متخصصان وزارت بهداشت، یک بسته غذایی با میزان 2500 کیلو کالری است که میان مادران باردار ساکن در مناطق روستایی و محروم کشور توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح با همکاری وزارت بهداشت و براساس شاخص‌های تعیین شده از سوی دانشگاه علوم تغذیه تهران و دانشگاه شهید بهشتی در حال اجرا است، گفت: مادران با وزن کمتر از 45 کیلوگرم و هموگلوبین کمتر از 10.5 که ساکنان روستا‌ها هستند، برای دریافت سبد‌های غذایی به بنیاد مستضعفان معرفی می‌شوند.

معاون بنیاد مستضعفان درباره واجدان شرایط بهره‌مندی از این طرح افزود: شناسایی افراد واجد شرایط از طریق خانه‌های بهداشت انجام می‌شود و افراد نیازمند که متقاضی بهره مندی از سبد غذایی مادران باردار هستند می‌توانند با مراجعه به این مراکز در سراسر کشور از مزایای طرح استفاده کنند.

برزگری گفت: این سبد غذایی شامل برنج، ماکارونی، انواع حبوبات، پنیر، سویا، خرما، روغن مایع و مرغ است که از سوی بنیاد مستضعفان تامین اعتبار شده و هر دو ماه یک‌بار میان مادران تحت پوشش طرح توزیع می‌شود.

 

وضعیت توزیع ارز زائران اربعین

همزمان با آغاز مراسم پیاده‌روی اربعین تقاضا برای خرید دینار عراق در صرافی‌ها افزایش یافته است.

بانک مرکزی سقف پرداخت ارز به زوار اربعین را معادل 100 یورو تعیین کرده است که بر این اساس هر زائر می‌تواند 124هزار دینار عراق از صرافی‌ها خریداری کند.

پیگیری از وضعیت بررسی توزیع ارز در سطح صرافی‌ها حاکی از ازدحام جمعیت در مقابل صرافی بانک شهر است. صرافی بانک شهر 100 دینار عراق را به نرخ 1020 تومان توزیع می‌کند. اما صرافی‌ بانک ملت و بانک ملی دینار عراق توزیع نمی‌کند.

بانک شهر شعبه دوم توزیع ارز را چهارراه ولی عصر قرار داده است.

برخی صرافی‌ها هم دینار عراق را به به قیمت 1020 تومان (100 دینار عراق) می‌فروشند اما در تعداد قابل توجهی از صرافی‌های آزاد ارز دینار توزیع نمی‌کنند.

زائران اربعین علاوه بر دینار، از صرافی بانک‌ها و سایر صرافی‌ها می‌توانند معادل 100 یورو، دلار یا یورو خریداری کنند. 

 

جزئیات یارانه پنهان ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی انرژی

در حالی که میزان یارانه پنهان در اقتصاد ایران نزدیک به 980 هزار میلیارد تومان عنوان شده است، بررسیهای یک دستگاه دولتی نشان می‌دهد، مجموع یارانه پنهان حوزه انرژی نزدیک به 900 هزار میلیارد تومان است.

بر این اساس، یارانه گاز طبیعی 541 هزار میلیارد تومان می‌باشد که بالاترین رقم تخصیص یارانه در اقتصاد ایران است. در رتبه بعدی نیز فرآورده‌های نفتی با یارانه 436 هزار میلیارد تومان قرار گرفته‌اند. در این بین یارانه پنهان بنزین و گازوییل نزدیک به 180 هزار میلیارد تومان عنوان شده است.

گفتنی است، در رده‌های بعدی نفت کوره با 20 هزار میلیارد تومان، گاز مایع با 17 هزار میلیارد تومان و نفت سفید با 15 هزار میلیارد تومان قرار گرفته‌اند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات