۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۶۲۳۲۲۳
تولیت مدرسه علمیه مروی:

پروردگار به لایه های گوناگون هوای نفس آدمی اشراف کامل دارد

پروردگار به لایه های گوناگون هوای نفس آدمی اشراف کامل دارد
آیت الله تحریری با بیان اینکه پروردگار به لایه های گوناگون هوای نفس آدمی اشراف کامل دارد، گفت: قوانین و پیچیدگی موجودات همه بیانگر علم افعالی حق تعالی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز بیش از آغاز درس اسفار مدرسه علمیه مروی با بیان روایتی از کتاب شریف «توحید صدوق» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: همه احادیث این کتاب شریف در ابواب مختلف اشاره به مباحث توحیدی دارد.

وی با اشاره به باب دوم این کتاب، ابراز کرد: موضوع این باب، توحید و نفی تشبیه است که در خطبه های عمیق و مفصل آن به معارف سنگین توحیدی اشاره می شود.

آیت الله تحریری با اشاره به حدیث سوم از باب دوم، بیان داشت: امام صادق(ع) در این حدیث اشاره به هوای نفس می کنند؛ این عبارت اشاره به آن دارد که امور مخفیه هوای نفسانی انسان از علم الهی مخفی نیست؛ از این رو توجه به این معنا جنبه معرفتی و تربیتی پیدا می کند تا انسان به جنبه های مخفی نفسش که در احاطه خداوند قرار دارد، آگاهی یابد.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: چه بسا این آگاهی سبب انتهای انسان از دنبال کردن هوای نفس شود و یا دقتش نسبت به آن کشش های نفسانی افزایش یابد زیرا هوای نفس لایه های گوناگون و پیچیده ای دارد.

وی افزود: نسخه بدل آن در کتاب کافی همان هوای تنفسی است که موجودات از آن استفاده می کنند، هوایی که امور بسیاری در آن نهفته است که یکی از آن امور تاثیرات مختلفی است که در موجودات می گذارد و بیانگر جنبه های پیچیده وجود مادی مخلوقی حق تعالی است.

آیت الله تحریری در ادامه بیان داشت: اگر این هوا با همزه همراه باشد چنین بیان می کنند که امور غامض پوشیده تاریکی ها از خدای متعال مخفی نیست و حضرت در این کلام بیان می کنند تاریکی ها اگر چه در مقابل نور جنبه نفیی دارد اما در واقع یک واقعیات وجودی هستند که در اثر فعل و انفعالات موجودات عالم به وجود می آیند و تاثیرات مناسب با خودشان را در اشیای این عالم می گذارند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: این تعبیرات ما را متوجه قوانین پیچیده این موجودات می کند و اینکه این قوانین و پیچیدگی موجودات همه متن علم فعلی خداوند است که از آن وجود و نحوه وجودش هم استفاده می شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
منظور از چند لایه بودن هوای نفس چیست ؟
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
راه رهایی آدمیزاد از لایه های پیچیده و تو در توی هوای نفس شناخت و معرفت به خودش است
1
0
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
انسان موجودی است دو بعدی، از یک سو به عالم بالا نظر دارد و از سوی دیگر به عالم سفلی؛ لذا برای انسان دو نوع حیات متصور است و با توجه به این دو نوع حیات، آدمی دارای دو چهره نفسانی است: یکی نفس در مرتبه نازل آن، یعنی خود طبیعی که منشأ غرایز حیوانی و «شهوت و غضب» و عامل جلب لذت و دفع ضرر است و وجود آن برای تامین حیات مادی ضروری است و تربیت اسلامی آن را هدایت و کنترل می کند؛ اما هرگاه از مسیر صحیح خارج شود، انسان را به کفر، ظلم، جهل، طغیان، حرص، حسد، بخل، نیرنگ، تکاثر و سایر خصال ذمیمه و رذایل اخلاقی خواهد کشید و قرآن مجید از این حالت نفسانی با عنوان «نفس اماره» سخن می گوید: «ان النفس لامارة بالسوء... (یوسف / 53)؛ و گاه از آن با عنوان «مسوله» یاد می کند و «کذلک سوّلت لی نفسی» (طه / 96) یعنی نفس من مرا به چنین نیرنگی وا داشت (سوّلت از تسویل به معنای زینت دادن است).
1
0
حمید سبحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
در روایات اسلامی به شناخت نفس توصیه فراوان شده و آن را سودمندترین معارف طریق خدا شناسی، نشانه کمال عقل، بالاترین حکمت و نردبان صعود خوانده و جهل خویش را بدترین نوع جهل، خود فراموشی، گمراهی، تباهی و نادانی نسبت به همه چیز دانسته اند.
1
0
مرتضی شرقی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
رسول گرامی اسلام مبارزه با نفس را «جهاد اکبر» نامیده و نفس را سخت ترین دشمنان خوانده است و در آیات و روایات و توصیه های اخلاقی و عرفانی و ادبیات ما، از آن نکوهشی بسیار شده و پیروی هوای نفس سرچشمه همه خطاها و گمراهی ها به شمار آمده است و سبب هلاکت و نابودی انسان می گردد. بنابر این هدف از مبارزه با نفس، نفس اماره است که البته باید نخست راه های مبارزه با آن را فرا گرفت و سپس در مقام عمل با استعانت از خدای سبحان با آن مبارزه کرد. شاید از این طریق خدمتی به راهیان ره سیر و سلوک انجام گیرد. در این مقاله کوشش شده است تا راه های مبارزه با نفس با استناد به آیات و روایات نشان داده شود.
1
0
سجاد شوقی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
راه هایی را برای مبارزه با نفس و تزکیه و تهذیب که فهرست اهم آن عناوین عبارتند از:
1.خود شناسی؛
2.خود آگاهی و احساس مسئولیت (یقظه)؛
3.خدا آگاهی (تذکر)؛
4.سیر در آفاق و انفس (تفکر و تدبر)؛
5.دوستی و دشمنی برای خدا؛
6.علم به شرایع و احکام؛
7.انتخاب دوستان صالح؛
8.پرهیز از محرمات (غیبت، دروغ، سخن چینی، تهمت، مسخره کردن،. ..)؛
9.عمل به مستحبات و ترک مکروهات؛
10.توبه و استغفار؛
11.انجام دادن واجبات؛
12.مرابطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه؛
13.غیبت و اخلاص؛
14.ریاضت و مجاهدت با نفس؛
15.خدمت به بندگان خدا؛
16.توکل و اعتماد به خدا؛
17.خوش رفتاری با مردم (صله رحم، عیادت بیمار، رعایت حقوق و حفظ حریم دیگران، عفو و اغماض، وفای به عهد و...)
18.رعایت آداب و سنن در تمام شوون زندگی فردی و اجتماعی.
1
0