۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۶۲۳۲۶۵
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم:

قرآن کریم زبان مشترک همه مذاهب اسلامی در موضوع مقاومت است

قرآن کریم زبان مشترک همه مذاهب اسلامی در موضوع مقاومت است
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، قرآن را زبان مشترک همه فرق و مذاهب اسلامی در موضوع مقاومت دانست و تأکید کرد که مقاومت به معنای دفاع با خشونت و هجوم تفاوت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در نشست خبری «همایش مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» و رونمایی از نرم افزار فرهنگنامه و دانشنامه مقاومت که امروز در سالن نشست های مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان این که برگزاری این همایش به صورت ملی خواهد بود، گفت: انشاءالله در آینده مرحله بین المللی همایش را هم در پیش داشته باشیم.

وی با اشاره به دلیل انتخاب این عنوان برای همایش یاد شده افزود: دلیل این مسأله آن است که قرآن کریم زبان مشترک همه امت ها و جوامع اسلامی است و هر اقدام و اندیشه ای به قرآن کریم مستند بشود امت اسلامی در برابر آن اندیشه و اقدام خاضع هستند.

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم مقاومت را به عنوان مسأله مهم جامعه اسلامی ارزیابی کرد و یادآورشد: مقاومت مسأله امت اسلام و نیاز ضروری جامعه اسلامی و تنها راه حفظ و بقای اسلام در برابر توطئه های مخالفا به حساب می‌ آید، بهترین منبعی که می‌ تواند امت اسلام را کمک کند که ید واحده بشود قرآن کریم است که زبان مشترک و مورد اعتقاد همم امم و مذاهب اسلامی است.

وی با اشاره به این که قرآن کریم به عنوان منبع اصلی در این همایش انتخاب شده است، گفت: همه فعالیت ها در نشست های علمی و مقالات باید مستند به قرآن کریم باشد، چراکه قرآن کریم بارها ما را به موضوع استقامت و مقاومت دعوت کرده است، یعنی هم سعی کرده که جامعه اسلامی را متوجه کند تا در هیچ زمانی از مقاومت غفلت نکند و هم قرآن کریم برای ما ارزش ها و پاداش ها و ثمرات مقاومت را بیان کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم با بیان این که قرآن کریم مقاومت را به عنوان یک فکر و اندیشه برای ما تبیین کرده است، اضافه کرد: اندیشه و تفکر اسلامی در برابر استکبار نیازمند استقامت است به همین جهت خداوند متعال به پیامبر و همه تابعان ایشان دستور به استقامت می‌ دهد، بنابراین بهترین منبع و منهجی که می‌ تواند ما را به وحدت اسلامی در حوزه مقاومت بکشاند، قرآن کریم است.

وی با بیان این که دشمنان امروز آشکارا به جنگ اندیشه و عمل اسلامی آمده است، تصریح کرد: دشمن در برابر جبهه مقاومت جریاناتی را ایجاد کرده است که از آنها به عنوان جریانات تکفیری یاد می‌ کنیم که به گونه ای با دشمنان همکاری می‌ کنند، اینجا مقاومت صحیح باید کاملا تبیین شود تا مردم مفهوم واقعی جهاد و مقاومت را درک کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: در آیه 30 سوره فصلت می‌ خوانیم: «آنان که الله را گفتند و پذیرفتند و سپس در کنار باور توحیدی استقامت کردند فرشتگان خدا برآنها نازل می‌ شوند و بشارت می‌ دهند آنها را که هیچگاه در دنیا از کسی نترسید و در آخرت هم بهشت و رضوان الهی برای شما خواهد بود».

وی در ادامه با تأکید بر این که قرآن کریم برای درس گرفتن و چگونه حرکت کردن در مسیر مقاومت و حفاظت از مکتب توحیدی سخنان زیادی دارد، گفت: امروز هم جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها نظامی که تمام قد در برابر استکبار جهانی ایستاده نیازمند مقاومت است هم در داخل و هم در عرصه های بین المللی برای کوتاه کردن دست دشمنان از سر امت اسلامی.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم افزود: امروز بهترین روز برای ما است که از قرآن کریم استفاده کنیم تا هم بتوانیم امت اسلام را به نیازمندی آنان بهموضوع مقاومت متوجه کنیم و هم اندیشه مقاومت را در ذهن امت اسلام تحکیم کنیم و هم انگیزه های مقاومت را استمرار بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در اندیشه اسلامی تفکر هجوم هرگز وجود ندارد ولی مقاومت به معنای دفاع از منافع امت اسلامی است که هیچ منافاتی با صلح و سلم در اسلام ندارد، آن چیزی که نظام سلطه می‌ خواهد تسلیم امت اسلامی است که نمونه آن را در عربستان و امارات می‌ بینید بنابراین صلح به معنای تسلیم نیست بلکه صلح یعنی با حفظ کیان و ارزش های خود با دیگران همکاری کنیم./1330/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
شیعه علی
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
مکتب قم، در استنباطات فقهی ـ به‌ویژه در بخش غیر عبادات به‌عرف و بنای عقلا توجه بیشتری می‌کند؛ به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدی‌تر و مؤثرتری دارد؛ به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیم‌نگاهی دارد؛ داده‌های دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار می‌دهد؛ به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه می‌کند؛ کم‌تر به‌صورت ریاضی فکر می‌کند؛ در استنباطاتش تجمیع ظنون را در نظر می‌گیرد (آن‌ها را در یک نظامی تنظیم می‌کند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)؛ به قرآن و مقاصد توجه می‌کند؛ نگاهش به شریعت اجتماعی است؛ از نصوصی که در موارد خُرد وارد شده‌اند گاه می‌تواند به یک قاعده کلان برسد؛ شهرت را در نظر می‌گیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت می‌انگارد. این رویکرد خاص به فقه را من «مکتب قم» می‌نامم و معتقدم که بر قله آن نیز آیت‌الله بروجردی و شاگردان ایشان ایستاده‌اند.
2
0
شیعه علی
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
در برابر این رویکرد، مکتب فقهی دیگری قرار می‌گیرد که می‌توان آن را مکتب نجف نامید. این مکتب در همه مواردی که برای مکتب قم برشمردیم در نقطه مقابل قرار دارد؛ نص‌بسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمی‌گویم عام را انکار می‌کند؛ ولی ترجیح می‌دهد دنبال روایت خاص باشد؛ بسیار ریاضی‌وار فکر می‌کند؛ اصول آن از حد لازم خیلی فربه‌تر شده است و فقه آن، در مواردی فقه کشف نیست؛ بلکه فقه عذر است (ابتنای بیش‌تری بر اصول عملیه دارد).
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
احسنت
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
بارک الله به این سعی و تلاش
1
0