۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۶۲۳۲۹۶
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه شهید بهشتی تشریح کرد؛

عوامل ایجاد بحران هویت در طلاب

عوامل ایجاد بحران هویت در طلاب
حجت الاسلام پورذهبی عدم انگیزه طلاب بر مبنای تقدس تحصیل در حوزه را عاملی مهم در ایجاد بحران هویت دانست و گفت: مدرک گرایی و عوامل اجتماعی آسیب های دیگر در این زمینه هستند.

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزای رسا در اصفهان، درباره موانع نشاط علمی در طلاب و علل ایجاد بحران هویت در فضای حوزه علمیه، گفت: توقع این است که طلاب با انگیزه های بسیار بالای معنوی و علمی وارد حوزه علمیه شوند تا بتوانند علوم حوزوی را به عنوان علوم مقدس فرا بگیرند، اما متأسفانه این انگیزه در بدو ورود در برخی از طلاب مشاهده نمی شود و هدف گذاری از ابتدای کار دچار اشکالاتی است.

وی با انتقاد از ایجاد فضای مدرگ گرایی در حوزه، ادامه داد: همین موضوع سبب شده است تا طلاب برای کسب مدرک و عناوین دهان پرکن به دانشگاه رو بیاورند و طبیعی است که دیگر نتوانند انرژی و وقت لازم برای پرداختن به علوم حوزوی را داشته باشند و با افت تحصیلی در حوزه روبرو شوند و از عمق و غنای تحصیلی لازم باز بمانند.

حجت الاسلام پورذهبی با بیان اینکه اساتید حوزه علمیه نقش بسزایی در ایجاد انگیزه و عمق بخش به طلاب دارند، اظهار داشت: وقتی اساتید نتوانند انگیزه لازم را در طلاب ایجاد کنند و تقدس و ارزشمندی علوم حوزوی و کار تبلیغ دین و مقام والای سربازی امام زمان(عج) به خوبی برای طلاب تبیین نشود، طبیعتاً طلاب به مرور زمان، دچار نوعی رخوت و بحران هویت خواهند شد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به عوامل بیرونی اجتماعی و انتظارات و حساسیت های ویژه مردم نسبت به حوزویان بر روند تحصیل طلاب و شخصیت آنان، ابراز داشت: به هر حال در فضای جامعه فشارهای اجتماعی برروی طلاب وجود دارد و همین سبب می شود تا طلاب نگرانی هایی درباره آینده خود و نقش آفرینی مثبت در جامعه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در گذشته طلاب معمم به هیچ وجه حاضر نبودند لباس طلبگی را از تن خود خارج کنند، افزود: امروزه شاهد پدیده دو لباسی شدن در میان برخی از طلاب هستیم که این موضوع نشان از فشارهای اجتماعی بر حوزویان دارد، همچنین، حضور طلاب در شغل های غیر مرتبط با هویت اصلی آن ها برای امرار معاش، از علل دیگر دو لباسی شدن طلاب است.

ترویج مدرک گرایی از سوی مراکز تخصصی

حجت الاسلام پورذهبی درباره تأثیر مراکز تخصصی حوزوی بر نشاط علمی حوزه، گفت: قطعاً مراکز تخصصی کارکرهای ویژه خود را دارند و می توانند نیازهای مهم طلاب در حوزه های تخصصی را برآورده کنند، اما آنچه می تواند به عنوان یک آسیب به آن توجه شود، ارائه مدارک از سوی این مراکز به حوزویان و به نوعی ترویج مدرک گرایی است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در گذشته طلاب وقتی در مسیر تحصیل و تحقیق خود به یک علم احتیاج پیدا می کردند، نزد اساتید متخصص در آن علم می رفتند و آن را فرا می گرفتند، اما امروز اگر در ازای فراگیری یک علم، مدرک به طلاب ارائه نشود، رغبت به فراگیری آن علم نزد طلاب بسیار کاهش می یابد، پس با اینکه شاید برخی تصور کنند که مراکز تخصصی می تواند خلأ مدرک در حوزه های تخصصی را برای حوزویان پر کند تا مراجعه کمتری به دانشگاه ها داشته باشند، همین مراکز تخصصی هم می توانند به نوعی به جو مدرک گرایی و اصالت مدرک به جای علم در حوزه دامن بزنند./1304/ت310/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
جناب آقای پور ذهبی نفست از جایی گرمی بلند است. ==. بفکر مدرک گرایی طلبه ها هم هستی ؟
0
0
ح
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
با سلام خودتان مدرک و ... را برای طلبه ی بیچاره آوردید حالا انتظار دارید که طلبه هویتش را از دست ندهد طلبه زمانی هویت خود را از دست داد که نظام جدید ترمی را به طلبه ةحمیل کردید.
1
0