۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۶۲۳۴۱۰
استاد درس خارج حوزه در گفت وگو با رسا:

راهپیمایی اربعین حرکتی سیاسی مذهبی است | مراقب آسیب ها باشیم

راهپیمایی اربعین حرکتی سیاسی مذهبی است | مراقب آسیب ها باشیم
آیت الله علیدوست با بیان این که دست اندرکاران از آسیب های اربعین غافل نشوند گفت: اربعین به همان میزان اهمیت دارد ممکن است دچار آسیب نیز شود که نباید از آنها غافل شد.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان توصیه هایی به منظور بهره حداکثری زوار اربعین از این سفر معنوی، گفت: برای این که زائر حضورش نزد شخص زیارت شونده، فقط جسمانی نباشد بلکه روح و روان او نیز در محضر شخص زیارت شونده باشد راهش روشن است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: بهترین راه برای احساس حضور امام حسین(ع) پذیرش ولایت است و ولایت غیر از معرفت، محبت و حتی غیر از مودت است؛ بلکه ولایت به معنای اطاعت و پیروی است؛ بنابراین مؤمن در مرحله نخست باید نسبت به امام حسین(ع) معرفت کسب کند که این معرفت نیز به محبت تبدیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: مؤمن در مراحل بعدی محبت را ابراز می کند در نتیجه برای شرکت در پیاده روی اربعین عازم کربلا می شود که به آن مودت می گویند؛ بنابراین ممکن است فردی دارای محبت باشد اما مودت را نداشته باشد؛ مرحله چهارم نیز ولایت است که انسان هنگام رسیدن به این مرحله باید احساس کند در دامن پر مهر امام خویش قرار دارد.

آیت الله علیدوست در زمینه معنای ولایت پذیری گفت: اطاعت از اهل بیت(ع) غیر از اطاعت خداوند نیست؛ یعنی همان گونه که با ترک گناه و انجام واجبات خداوند را اطاعت می کنیم اهل بیت را نیز اطاعت کرده ایم؛ همچنین اگر کسی با انجام دادن برخی مستحبات و ترک برخی مکروهات خداوند را اطاعت می کند، امام را نیز اطاعت می کند.

استاد حوزه علمیه قم یادآورشد: این که گفته می شود برخی مستحبات یا مکروهات به دلیل این است که همه آنها را نمی توان انجام داد؛ انسان مؤمن حتی برخی حلال ها را نیز انجام نمی دهد زیرا گرچه حلال است اما موجب می شود وی را به سمت دنیا سوق دهد بنابراین زائر اربعین باید متخلق شود به اطاعت از خداوند که در این صورت ولایت اهل بیت را به دست خواهد آورد.

وی با تصریح بر این که پدیده اربعین به همان میزان که مهم و استثنایی است به همان میزان نیز می تواند آسیب داشته باشد، اظهار کرد: دست اندرکاران اربعین نباید از آسیب های این پدیده غافل شوند؛ به عنوان مثال ممکن است در آن اختلاف ایجاد شود یا این که برخی بخواهند چنین پدیده ای را در غیر راه نجف یا در غیر اربعین مشابه سازی کنند یا رنگ سیاسی خاص به خود گیرد.

آیت الله علیدوست گفت: البته پدیده اربعین حرکتی سیاسی مذهبی است؛ اما نباید دست مایه برخی جناح ها شود و جناح ها بخواهند نظر خود را تحمیل کنند بنابراین باید مراقب بود که پدیده اربعین دچار آسیب نشود./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات