۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۶۲۳۴۱۹

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۷ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۷ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت طلای 18عیار هم 408 هزار و 400 تومان ارزش‌گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 17 مهر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۷/۱۷

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر جزئی نسبت به روز کاری قبل، 4  میلیون و 13 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 999 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 38 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 239 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 839 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 408 هزار و 400 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1506 دلار معامله می‌شود.

فعالان بازار طلا و سکه معتقدند حباب قیمت سکه تمام و نیم‌سکه با توجه به نبود تقاضا در بازار، به صفر رسیده است؛ آن‌طور که محمد کشتی‌آرای می‌گوید: چند هفته‌ایست که تقاضایی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد و هم‌اکنون این بازار در رکود شدید است.

در عین حال در بازار ارز نیز تقاضا برای ارز کم شده و فقط خریداران واقعی در این بازار هستند. بازاری‌ها می‌گویند: تقاضای کاذب دیگر برای دلار نداریم و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماه‌های اخیر دیگر کسی به‌نیت سرمایه گذاری وارد این بازار نمی‌شود.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 480 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 172 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 158 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 400 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 300 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 600 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 500 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به‌حساب می‌آید.

به گزارش تسنیم، مسافران خارج از کشوری که اسناد و مدارک خواسته‌شده را به شعب بانک‌های عامل ارائه کنند می‌توانند برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع حداکثر 500 یورو و برای سایر کشورها تا 1000 یورو خریداری کنند.

 

قیمت نفت کاهش یافت

از آنجایی‌که تنش‌های میان آمریکا و چین پیش از مذاکرات تجاری این هفته تشدید شد و بر بلاتکلیفی رشد اقتصادی جهان و تقاضا برای نفت افزود، قیمت نفت در بازارهای جهانی برای سومین جلسه متوالی کاهش یافت.

آمارهای صنعتی آمریکا از یک افزایش بیش از انتظار در ذخایر نفت خبر داد.

هر بشکه نفت برنت با 8 سنت کاهش 58.16 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت آمریکا با 14 سنت کاهش 52.49 دلار معامله شد.

مذاکره‌کنندگان دو اقتصاد بزرگ جهان روزهای پنج‌شنبه و جمعه در واشنگتن با هدف آخرین تلاش‌ها برای رسیدن به توافق تجاری دیدار می‌کنند.

اما تنش‌ها میان دو کشور در این هفته پس از اینکه آمریکا محدودیت‌های ویزا برای مقامات چینی اعمال کرد، تشدید شد.

هوآی لی، اقتصاددان بانک  OCBCگفت: «این موضوعات بازار را در مسیر عدم ریسک‌پذیری قرار داده است، مگر اینکه بازار جهانی نفت همچنان در وضعیت کسری عرضه باقی بماند که از نظر تئوری قیمت نفت تا بالای 60 دلار در هر بشکه تقویت خواهد شد.»

لی افزود: «بازار در حال حاضر، بیش از حد کاهشی است و بیش از اندازه بر طرف تقاضا معادله متمرکز شده است.»

این نگرانی‌ها بر تهدید از دست رفتن عرضه از جانب اکوادور به علت اعتراضات ضد دولتی سایه انداخته است.

 

کشف یک میدان عظیم گازی در جنوب ایران

یک میدان عظیم گازی در مناطق خشکی در جنوب استان فارس کشف شد.

براساس این گزارش، این میدان گازی در عمق 3900 متری زمین کشف شده و حجم آن به اندازه 16 سال مصرف گاز در تهران است.

سید صالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با تایید خبر کشف این میدان عظیم گازی، گفته است: این میدان پس از یک سال فعالیت مستمر اکتشافی در جنوب ایران کشف شده است.

به گزارش فارس، اطلاعات دقیق تر درباره این میدان تازه کشف شده به زودی توسط مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام خواهد شد.

 

کاهش قیمت گندم و ذرت در بازارهای جهانی

امروز در بازارهای جهانی  قیمت گندم و انواع غلات مانند ذرت با کاهش قیمت مواجه شد اما قیمت دانه‌های روغنی با افزایش قابل توجه قیمت مواجه شدند.

شکر به عنوان کالای اساسی هم افزایش اندکی داشت و قیمت دام زنده هم تا حدودی کاهش داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ امروز قیمت گندم در بازارهای جهانی دو دلار کاهش داشت  و هر بوشل از این محصول به قمیت 498 دلار و 25 سنت به فروش رفت.

قیمت ذرت که عمدتا به منظور خوراک دام استفاده می‌شود نیز یک و نیم دلار کاهش یافت و هر بوشل از این محصول به قیمت 394 دلار و 25 سنت معامله شد.

یولاوف هم که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود با کاهش 50 سنتی همراه شد.

ایران سه سال است در تولید گندم خودکفا بود و امسال هم پیش‌بینی شده برای چهارمین سال پیاپی در تولید این محصول اساسی و راهبردی خودکفا شویم.

مسئولان تاکید می‌کنند تولید امسال گندم کمتر از سال گذشته نبود و در تولید این محصول خودکفا شده‌ایم اما آمار خرید دولتی حاکی از این است که خریدهای امسال گندم نسبت به سال گذشته سه میلیون تن کمتر شده است و آیا واقعا ما در این محصول خودکفا شده‌ایم؟

مسئولان داخلی می‌گویند گندم هنوز در انبار کشاورزان است و به مراکز خرید دولتی تحویل نداده‌اند.

دولت پیش از این قرار بود خرید گندم را تا پایان شهریور انجام دهد اما روز گذشته خرید گندم را تمدید کرده است.

ایران در تامین خوراک دام و طیور 75 درصد وابسته است، ذرت و کنجاله سویا عمده محصولات وارداتی است. نوسان قیمت بازارهای جهانی در این محصولات باعث نوسان قیمت در داخل می‌شود و روی قیمت دام و فرآورده‌های آن تاثیر می‌گذارد.

افزایش قیمت دانه‌های روغنی در بازارهای جهانی 

امروز در بازارهای جهانی سویا که به منظور استحصال روغن استفاده می‌شود 3.25 دلار افزایش یافت و هر بوشل از این محصول 923.75 دلار به فروش رفت.گیاه روغنی کانولا هم رشد 70 سنتی داشت.

قیمت شکر به عنوان محصول اساسی هم افزایش اندک 5 سنتی را تجربه کرد و قیمت دام پرواری هم رشد 33 سنتی داشت اما دام زنده با 35 سنت کاهش همراه شد.

 

جزئیات پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی 25 و 30 سال ساخت

محمدحسن مرادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که آیا بخشنامه پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی 25 سال ساخت و 30 سال ابلاغ شده است یا خیر گفت:بخشنامه پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی 25 سال ساخت و 30 سال ساخت از محل اوراق حق تقدم ابلاغ شده است بنابراین در این بخشنامه به خوبی مشخص شده است که واحدهای مسکونی چند سال ساخت یعنی 25 سال و حتی 30 سال ساخت چگونه می توانند تسهیلات دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه در این بخشنامه جدید تسهیلات خرید مسکن به واحدهای باقدمت ۲۵ سال ساخت و 30 سال ساخت از سوی بانک مسکن پرداخت می‌شود، گفت: در محاسبه قدمت برای بانک تاریخ صدور پروانه ساختمانی و نه پایان کار، ملاک عمل است.

مرادی با بیان اینکه پیش‌تر محدودیت‌هایی برای واحدهای مسکونی قدیمی وجود داشت که در حال حاضر برخی از این محدودیت‌ها برطرف شده است افزود: با بخشنامه جدید بانک مسکن املاکی که تا ۳۰ سال قدمت داشته باشند هم می‌توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند که پیش‌تر این میزان تا ۲۰ سال سن قدمت برای بنا بود.

وی ادامه داد:متقاضیانی که دارای اوراق حق تقدم هستند اگر قصد خرید مسکن تا 30 سال ساخت در تهران را داشته باشند سقف دریافت وام آنها در حالت انفرادی از 60 میلیون تومان به 45 میلیون تومان کاهش می یابد.

مرادی همچنین در اخبار زنده ساعت ۱۳ شبکه خبر یادآور شده بود که پیش‌تر در تهران برای بناهای با ۲۰ سال قدمت در حالت انفرادی ۶۰ میلیون و زوجین تا ۱۰۰ میلیون تومان امکان ارایه تسهیلات وجود داشت. به همین ترتیب در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر در شرایط انفرادی ۵۰ میلیون تومان و در حالت زوجین ۸۰ میلیون تومان و در سایر شهرها در حالت عادی ۴۰ میلیون و برای زوجین ۶۰ میلیون تومان بود.

وی تصریح کرد: با مصوبه اخیر هیات‌مدیره بانک در راستای تسهیل در خانه‌دار کردن مردم هم‌اکنون شهروندان می توانند برای بناهای تا ۲۵ سال ساخت  از این سقف تسهیلات بهره‌مند شوند ضمن آنکه امکان جدیدی به وجود آمد که املاکی که تا ۳۰ سال ساخت هستند نیز مشمول استفاده از تسهیلات شوند که البته رقم آن کمتر از میزان مصوب است.

مرادی توضیح داد: برای املاکی که در تهران بین ۲۵ تا ۳۰ سال سن دارند، ۴۵ میلیون تومان در حالت انفرادی و در حالت زوجین ۸۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. همچنین در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در حالت انفرادی ۴۰ میلیون تومان و در حالت زوجین ۷۰ میلیون تومان امکان استفاده وجود دارد.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد: در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر در حالت انفرادی ۳۵ میلیون تومان و در حالت زوجین ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

 

نقدینگی از 2086 هزار میلیارد تومان عبور کرد

بررسی ارقام رسمی پولی نشان می‌دهد از ابتدای مرداد ماه، یعنی آغاز ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی تا پایان خرداد ماه (بانک مرکزی تا این ماه آمار متغیرهای پولی را منتشر کرده است) نشان می‌دهد، روزانه 1150 میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده شده و از 1602 هزار و 250 میلیارد تومان به 1979 هزار و 910 میلیارد تومان رسیده است.

در صورتی که این روند در روزها و ماه های بعد از خرداد ماه و تا پایان شهریور ماه امسال ادامه یافته باشد، حجم نقدینگی تا پایان تابستان به 2 هزار و 86 هزار و 860 میلیارد تومان رسیده است.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات