۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۶۲۳۴۷۳
رییس جامعةالمصطفی:

دست‌آوردهای ارزشمند جامعةالمصطفی در عرصه آموزش زبان و ادبیات فارسی

دست‌آوردهای ارزشمند جامعةالمصطفی در عرصه آموزش زبان و ادبیات فارسی
رییس بنیاد بین‌المللی سعدی و هیأت همراه، با حضور در جامعةالمصطفی، با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتعباسی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حداد عادل، رییس بنیاد بین‌المللی سعدی و هیئت همراه، با حضور در جامعةالمصطفی، با حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در دیدار  حداد عادل، ضمن ارائه گزارشی از روند ارتباطی بنیاد سعدی با جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی در سال 86، از تلفیق دو سازمان بین‌المللی مرکز جهانی علوم اسلامی و سازمان مدارس تشکیل شد.

گستره حضور طلاب و دانش‌پژوهان غیرایرانی در جامعةالمصطفی

وی، در ادامه، ضمن ارائه گزارشی از گستره حضور طلاب و دانش‌پژوهان غیرایرانی در جامعةالمصطفی، اظهار داشت: جامعةالمصطفی در دوره‌های آموزش خود، بیش از 160 رشته و گرایش و مقطع ارائه می‌کند که در طرح تحول آموزشی، این تعداد به چهارصد رشته و گرایش افزایش می‌یابد که عموماً رشته مقاطع علوم انسانی را با نگاه دینی دربر می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی جامعةالمصطفی را سرمایه‌ای بزرگ برای شورای تحول علوم انسانی کشور برشمرد و اذعان داشت: این مجتمع در تحولات علوم انسانی نقش‌آفرین بوده، با توجه به طرح‌های پیش رو، افق‌های روشن‌تری برای فعالیت آن به نظر می‌رسد.

رییس جامعةالمصطفی آموزش زبان و ادبیات فارسی را از پیش‌نیازهای تحصیل در جامعةالمصطفی دانست و خاطرنشان کرد: مؤسسه آموزش زبان و فرهنگ‌شناسی المصطفی، که مجموعه‌ای فعال و پویاست، رشته‌های مختلف زبان و فرهنگ‌شناسی را ناظر به سیزده زبان ترسیم نموده است.

وی با اشاره به این که پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با تشکیل 23 گروه علمی، از ظرفیت پژوهشگران نخبه بهره می‌گیرد، گفت: پژوهشکده‌های «علوم اسلامی»، «علوم انسانی»، «ادیان و فرق»، «مطالعات منطقه‌ای» و «اسلام و غرب»، مرکز ترجمه و نیز اداره تدوین متون درسی، از واحدهای پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی به شمار می‌رود.

ایجاد ظرفیت بسیار گسترده پژوهشی در جامعةالمصطفی

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی یادآور شد: جامعةالمصطفی ظرفیت بسیار گسترده‌ای در حوزه‌های پژوهشی ایجاد نموده و با تربیت پژوهشگران نخبه، در عرصه تولیدات پژوهشی، نزدیک به چهل زبان را هدف‌گذاری و عملیاتی کرده است.

رییس جامعةالمصطفی مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی را از مهم‌ترین مراکز آموزش زبان و ادبیات فارسی برشمرد و تصریح نمود: جامعةالمصطفی مراکز و مجموعه‌های تخصصی زیادی به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای زبانی طلاب و دانش‌پژوهان راه‌اندازی نموده است.

گام‌های المصطفی برای تربیت مربیان آموزش زبان فارسی

وی با تأکید بر این که جامعةالمصطفی در حوزه آموزش زبان و ادبیات فارسی به غیرایرانیان، به دست‌آوردهای ارزشمندی دست یافته است، اظهار داشت: آمادگی داریم با روزآمدسازی آموخته‌ها و بهره‌گیری از تجربیات مراکز فعال در عرصه آموزش و تربیت مربیان آموزش زبان فارسی، اقدامات ارزشمندی رقم بزنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی بر اهمیت تربیت مربیان آموزش زبان فارسی تأکید نمود و ابراز داشت: امیدواریم بتوانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بنیاد بین‌المللی سعدی، در عرصه تربیت استادان فاخر برای برگزاری دوره‌های تربیت مربی گام‌های مؤثری برداریم.

وی بر لزوم ارائه گواهی‌نامه‌های بین‌المللی به دانش‌پژوهان زبان و ادبیات فارسی اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: می‌توان زمینه‌های همکاری گسترده‌ای بین بنیاد بین‌المللی سعدی و جامعةالمصطفی ترسیم نمود.

شایان ذکر است رییس بنیاد سعدی نیز در دیدار با رییس جامعةالمصطفی، بر لزوم گسترش همکاری‌های دوجانبه به منظور گسترش زبان فارسی در عرصه بین‌المللی تأکید کرد.

«آقای دکتر حداد عادل» در این دیدار، وجود جامعةالمصطفی و دست‌آوردهای امیدبخش آن را از نشانه‌های توفیق انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: سیر تحولی حوزه علمیه قم در شصت سال گذشته و رشد و شکوفایی کمی و کیفی آن بهجت‌آفرین است. شکل‌گیری مراکزی همانند جامعةالمصطفی، به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، از رویش‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

زمینه‌های مشترک کاری المصطفی و بنیاد سعدی

وی با اشاره به زمینه‌های مشترک کاری جامعةالمصطفی و بنیاد سعدی در زمینه آموزش زبان و ادبیات فارسی، ابراز داشت: نمی‌توان تلاش‌های صورت‌گرفته مراکز مختلف فرهنگی و دانشگاهی را برای گسترش زبان فارسی در جهان، با دست‌آوردهای عظیم المصطفی در این زمینه مقایسه نمود؛ برای نمونه، تنها در هندوستان نزدیک به هزار نفر از دانش‌آموختگان المصطفی به همراه خانواده‌های خود به زبان فارسی تسلط کامل دارند و جدا از آن، طلاب مدارس پیوسته المصطفی در این کشور نیز به خوبی با زبان فارسی آشنا هستند.

ارتباط همدلانه بنیاد بین‌المللی سعدی و جامعةالمصطفی

رییس بنیاد سعدی با تأکید بر این که در هیچ زمانی اهرمی مانند جامعةالمصطفی در خدمت گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان وجود نداشته است، یادآور شد: در عرصه آموزش زبان فارسی، بین بنیاد سعدی و جامعةالمصطفی هیچ دوگانگی و رقابتی وجود ندارد. نگاه ما به جامعةالمصطفی همدلانه است و تحکیم رویکرد همیاری، تعامل دوسویه و مثبت بین دو مرکز را پی می‌گیریم.

وی با اشاره به وجود ایرادهای ساختاری در زمینه آموزش زبان فارسی در عرصه جهانی، ابراز داشت: در مقایسه با فعالیت‌هایی که کشورهای مختلف برای آموزش زبان‌های خود انجام می‌دهند، سرمایه‌گذاری ما بسیار ناچیز بوده است. در سال 1385، تشکیل بنیادی مستقل برای آموزش زبان فارسی در عرصه بین‌الملل دنبال شد و بنیاد سعدی هم‌اکنون این موضوع را دنبال می‌نماید. البته این مسیر با مشکلات و موانعی همراه بود که با توکل به خدا، در این مسیر به پیش می‌رویم.

بنیاد سعدی؛ آماده گسترش همکاری با جامعةالمصطفی

دکتر حداد عادل، حمایت از مراکز آموزش زبان فارسی را یکی از اهداف بنیاد سعدی برشمرد و ابراز داشت: بنیاد سعدی در زمینه آموزش مجازی، تدوین منابع درسی، تربیت مبلغ، برگزاری دوره‌های بازآموزی استادان، استانداردسازی آموزش و برگزاری آزمون‌های زبان فارسی، برنامه‌های گوناگونی دنبال می‌نماید و آماده گسترش همکاری با جامعةالمصطفی است.

شایان ذکر است در ادامه، «آقای دکتر صحرایی»، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، گزارشی از فعالیت‌ها و دست‌آوردهای این بنیاد ارائه نمود.

گفتنی است، در این دیدار، بر گسترش همکاری دوجانبه در زمینه‌های گوناگون مانند برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری دوره‌های تربیت مربی زبان فارسی، ویژه طلاب غیرایرانی، همکاری در طراحی رشته‌های آموزش زبان فارسی در طرح تحول آموزش المصطفی، برگزاری دوره آمفا (آزمون استاندارد مهارت زبان فارسی)، ویژه جامعةالمصطفی و... توافق به عمل آمد./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات