۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۶۲۳۴۷۴
نماینده جامعةالمصطفی در افریقای جنوبی:

منافع برخی دولت‌های غربی و عربی، در اختلاف‌افکنی اسلامی است

منافع برخی دولت‌های غربی و عربی، در اختلاف‌افکنی اسلامی است
حجت‌الاسلام آقامحمدی با اشاره به شیعه‌هراسی در جهان، اهداف سیاسی و منافع شخصی برخی دولت‌های غربی و عربی را عامل اختلاف‌افکنی بین مسلمان دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مرتضی آقامحمدی، نماینده جامعةالمصطفی در افریقای جنوبی در گفت‌وگویی، در پاسخ به این که اختلاف‌افکنی بین مذاهب اسلامی به سود چه کسانی است، گفت: در برهه‌های مختلف حوادثی به وجود آمد که شور و هیجانی را در جوامع عربی ایجاد کرد و عموم جوامع به سمت شیعیان تمایل پیدا کردند.

دکترای شیعه‌شناسی افزود: این روند سبب شد سیاسیون و علمای جوامع عربی احساس خطر کنند و تبلیغات خود را ضد شیعیان افزایش دهند؛ برای نمونه، جنگ 33 روزه لبنان، که حزب‌الله در آن، اسرائیل را شکست داد،‌ هیجان بسیاری ایجاد کرد و شوکی برای جهان عرب بود.

حجت‌الاسلام آقامحمدی ادامه داد: این پیروزی پس از آن همه سرخوردگی در سال‌های پس از جنگ صدام حسین، دیکتاتور معدوم عراق و اشغال افغانستان و تحقیر شدن این جوامع در برابر غرب و سر تسلیم فرود آوردن تا پیش از 2006 یکباره نشان داد که می‌توان نماد قدرت غرب را شکست. این موضوع سبب ایجاد هیجان شد و جوانان را متمایل به تشیع کرد و کشورهای عربی در همین زمینه تبلیغات خود را ضد شیعیان افزایش دادند.

نماینده جامعة‌المصطفی در افریقای جنوبی تصریح کرد: وقتی تابویی به اسم تشیع ایجاد شد،‌ کافی بود هر کسی را به اتهام وابستگی به این مذهب متهم کنند و مطالبات آنها را نادیده بگیرند. اگر مردمانی در این جوامع بودند که از استبداد،‌ بی‌عدالتی و وابستگی به غرب ناراضی بودند، کافی بود وابسته به تشیع یا ایران شناسانده شوند؛ جامعه این افراد را طرد می‌کرد و مجوز دستگیری، حبس و حتی اعدام آنها صادر می‌شد.

مدیر گروه مطالعات اسلامی جامعة‌المصطفی اظهار کرد: این جوامع برای این که بتوانند به اهداف سیاسی خود دست پیدا کنند،‌ باید ضد تشیع سخن می‌گفتند در جهان اسلام نیز برای این که موج انقلاب ایران،‌ کشورهای دیگر منطقه مانند پاکستان، افغانستان، حتی افریقای جنوبی و... را فرانگیرد، لازم بود تبلیغاتی گسترده ضد تشیع و ایران آغاز شود و این اتفاق افتاد و در چهل سال،‌ این رویه ادامه یافت.

حجت الاسلام آقامحمدی با بیان این که در این باره، برخی از علمای دنیاپرست،‌ برای برآورده شدن اهداف سیاسی، در خدمت حاکمان قرار گرفتند، ادامه داد: آنان از این کار سود می‌بردند و علاوه بر عواید مالی،‌ رسانه،‌ امامت نماز جمعه، مساجد بزرگ و شبکه‌های ماهواره‌ای در اختیار آنان قرار داده می‌شد.

وی توضیح داد: این ابزارها برای علمای یادشده جذابیت داشت. یکی از ائمه جمعه عربستان در این باره اظهار کرد که وزیر اطلاعات عربستان بارها به آنان تأکید کرده است که در مراسم نماز جمعه، از ایران و شیعیان به بدی یاد کنند. هر چه این علما در مسیر اهداف کشورهایی مانند عربستان بیشتر پیش بروند، آنان را بیشتر به اهدافشان می‌رسانند و منافع بیشتری به دست می‌آورند.

حجت‌الاسلام آقامحمدی افزود: نوعی اعتقاد مذهبی این گروه از علما نیز به انجام این اقدامات دامن می‌زد و باورشان این بود که اگر تشیع قدرت بگیرد،‌ اهل تسنن آسیب می‌بینند و براساس این، باید با پیشروی شیعیان و ایران برخورد شود تا سنی‌مذهب‌ها سنی بمانند.

حجت‌الاسلام آقامحمدی در توضیح بیشتر درباره این موضوع گفت: غرب و اسرائیل هم موافق این موضوع بودند که اجازه ندهند ادبیات انقلابی ایران گسترش یابد و در این باره با عربستان و کشورهای شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس همفکر بودند و همکاری می‌کردند. این اقدام سبب سود بردن هر دو طرف می‌شد. غرب مایل بود ایران محدود شود و ابزاری که سلفی‌ها و وهابی‌ها در دست داشتند، به انجام این کار کمک می‌کرد؛ از این رو، مجال فعالیت وهابیت و عربستان در غرب نیز افزایش یافت.

وی به مقاله یکی از نویسندگان اروپایی اشاره کرد که از سلسله مدارس مک‌دونالدی عربستان در غرب سخن گفته بود و افزود: عربستان و کشورهای شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس، مدارس متعددی در کشورهای غربی دارند. تروریست‌هایی که از اروپا هستند و به داعش ملحق شده‌اند،‌ در این مدارس تحصیل کرده‌اند.

راهکارهایی برای کاهش تنش

حجت‌الاسلام آقامحمدی اظهار کرد: سیاستمداران غرب‌گرای عربی، امریکایی و اسرائیلی در این که ضد ایران و تشیع، که مذهب بیشتر مردم ایران است، صحبت و فعالیت کنند، صاحب منافع هستند. نکته مهم درباره ایران آن است که اگر دیگران به ویژگی‌های‌ مثبت،‌ عقلانیت و جذابیت‌هایی که داریم، واقف شوند،‌ علاوه بر این که جذب این مذهب و کشور می‌شوند، زمینه دوستی با مسلمان‌ها و غیرمسلمان‌ها نیز فراهم می‌گردد.

وی با اشاره به این که اگر توان استفاده از موقعیت‌ها را داشته باشیم، بی‌شک در پیشبرد اهداف شیعیان و ایران راه‌گشاست، ادامه داد: در این باره استفاده از شخصیت‌های ورزشی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای کاهش تنش به شمار می‌رود؛ برای نمونه، «علی دایی»، شخصیتی است که آسیایی‌ها به او افتخار می‌کنند. حتی مردم عرب به او محبت و تعصب دارند.

حجت‌الاسلام آقامحمدی تأکید کرد: استفاده از چنین شخصیت‌هایی در دوستی ملت‌ها مؤثر است و آنها باید از موقعیتی که دارند، آگاه شوند. این افراد مشکلاتی را می‌توانند رفع کنند که سیاستمداران و رجل دین نمی‌توانند حل نمایند.

وی همچنین از بازیگران، کارگردانان و دانشمندان به عنوان شخصیت‌های مؤثر دیگر یاد کرد و گفت: علمای دین هم باید دغدغه و شناخت داشته باشند و اطلاعات جغرافیایی و منطقه‌ای خود را تقویت کنند تا با بهره‌گیری از رویکرد مناسب، برای کاهش تنش و تفرقه بکوشند./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات