۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۲۳۴۷۷

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۸ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۸ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
فعالان بازار طلا و سکه معتقدند حباب قیمت سکه تمام و نیم‌سکه با توجه به نبود تقاضا در بازار، به صفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 18 مهر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۷/۱۸

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر جزئی نسبت به روز کاری قبل، 4  میلیون و 7 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 989 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 38 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 239 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 839 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 408 هزار و 600 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1509 دلار معامله می‌شود.

فعالان بازار طلا و سکه معتقدند حباب قیمت سکه تمام و نیم‌سکه با توجه به نبود تقاضا در بازار، به صفر رسیده است؛ آن‌طور که محمد کشتی‌آرای می‌گوید: چند هفته‌ایست که تقاضایی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد و هم‌اکنون این بازار در رکود شدید است.

در عین حال در بازار ارز نیز تقاضا برای ارز کم شده و فقط خریداران واقعی در این بازار هستند. بازاری‌ها می‌گویند: تقاضای کاذب دیگر برای دلار نداریم و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماه‌های اخیر دیگر کسی به‌نیت سرمایه گذاری وارد این بازار نمی‌شود.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 450 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 172 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 174 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز پنج شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 400 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 300 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 600 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 500 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به‌حساب می‌آید.

 

توزیع ناعادلانه یارانه پنهان

بررسی یک گزارش از نحوه توزیع یارانه پنهان و ضریب اصابت یارانه پنهان انرژی به دهکهای بالا نشان می‌دهد، طی سال 97 نسبت بهره مندی دهک دهم به دهک اول از یارانه بنزین 23 برابر بوده است. در مصرف برق نیز نسبت بهره مندی دهک دهم به دهک اول 3.6 برابر براورد شده است. در حوزه دارو نیز دهک دهم 19.5 برابر دهک اول از یارانه دارو بهره مند شده است.

این گزارش که در یک مجموعه دولتی تهیه شده با تاکید بر اینکه، معمولا مصرف کالا و خدمات در دهکهای ثروتمند بیشتر است، ادامه داده، در یارانه‌های قیمتیف قیمتها به طور یکسانی برای همگان پایین نگه داشته می‌شود، در نتیجه معمولا دهکهای ثروتمند منتفعین اصلی یارانه‌های قیمتی فراگیر هستند.

 

بررسی راهکارهای اجرایی دور زدن تحریمها در مجلس

محمد علی پور مختار در کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریمها که در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است، به اقدامات مجلس برای مقابله با تحریمهای ظالمانه اشاره کرد و گفت:راهکارهای اجرایی دور زدن تحریمها در دستور کار مجلس قرار گرفت.

به گفته وی طرح دعوا علیه اقدامات آمریکا در کمیته حقوقی نیز در دستور کار قرار گرفته است و معاونت حقوقی ریاست جمهوری در کنار وزارت امور خارجه و مجلس این تکلیف را دنبال می‌کنند.

وی گفت: امروز 25 کشور توسط امریکا تحریم شده اند و از لحاظ شدت تحریم‌ها ایران و از لحاظ گستردگی روسیه در صدر این کشورها قرار گرفته است.

وی افزاد، جمعیت این 25 کشور حدود 3 میلیارد نفر است و تشکیل یک جبهه واحد اقتصادی و سیاسی یک بلوک جدید قدرت در جهان را ایجاد خواهد کرد.

پور مختار گفت: باشگاه کشورهای تحریم شده بک راهبرد است که مورد تاکید رهبر انقلاب و شورای عالی امنیت ملی قرار گرفته است.

 

روایت همتی از ۳پیشنهاد انحرافی برای کنترل بازار ارز

عبدالناصر همتی در کنفرانس اقتصاد جهانی و تحریمها که صبح امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد  با بیان اینکه، اعمال تحریم‌های آمریکا از شهریور ماه سال 96 آغاز و همچنان این فشار ادامه دارد، گفت: هرچند آمریکایی‌ها اقدامات جدیدی نمی‌توانند انجام دهند اما افزایش فشار روی مبادلات مالی و جنگ رسانه ای و روانی همچنان ادامه دارد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه، ثبات ایجاد شده به معنای پایان فشار آمریکا بر ایران نیست، گفت: در دو سال گذشته ، سیاست کاهش رشد اقتصادی،  نابودی پول ملی و ساماندهی ناآرامی‌های صنفی در کنار ارائه تصویر تاریک از آینده سیاسی از سوی آمریکایی ها دنبال شده است.

 وی افزود: همچنین ایجاد انتظارات تورمی و تلاش  برای ایجاد رکود و بیکاری از سوی تحریم‌کنندگان دنبال شده است .در سال 97 این شرایط به سمت غیر قابل مهار شدن اقتصاد حرکت می کرد و در آن برهه ارقامی برای نرخ ارز مثل 25 هزار تومان و 40 هزار تومان مطرح میشد اما امروز شاهد تثبیت و حتی کاهش نرخ ارز هستیم.

 رئیس شورای پول و اعتبار کشور وی با تشریح سه دسته پیشنهاد انحرافی که در آن برهه برای کنترل شرایط ملتهب اقتصادی مطرح شده بود گفت  که ما این باور را داشتیم که در آن شرایط هر تصمیم اشتباه از سوی سیاست گذاران پولی و ارزی غیرقابل بازگشت بود و امروز از عدم اعمال بسیاری از این پیشنهادها خوشحال هستیم.

 همتی ادامه داد: نوع تحریمهای اعمال شده علیه ایران و شرایط اقتصادی کشور مثل ناترازی بانکها و ساختار بودجه وابسته به نفت در دنیا بی سابقه بوده است.

 کل بانک مرکزی گفت: یکی از پیشنهادات مطرح شده افزایش نرخ سود و بهره بانکی برای کنترل انتظارات تورمی بود این در حالی است که شوک منفی عرضه انتظارات تورمی را افزایش داده بود و در صورت اجرای این پیشنهاد اما اعتراضی بانک ها تشکیل می شد و هم بازار ارز غیر قابل کنترل می شد.

رئیس شورای پول و اعتبار  با تشریح دومین پیشنهاد انحرافی در اوج التهابات ارزی گفت: پیشنهاد دوم مربوط به افزایش عرضه ارز و اعمال محدودیت ها بود و باید به این نکته توجه داشت افزایش عرضه ارز با نرخ پایین تله تحریم‌کنندگان بوده و ما نیز با عنایت به این موضوع به سمت عمل به برنامه خود حرکت کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی با تشریح پیشنهاد سوم انحرافی گفت: در این پیشنهاد جراحی و اعمال محدودیت در سیستم بانکی و سپرده ها مطرح شده بود آن موضوع یک تصمیم افراطی بود که قطعاً برای اقتصاد کشور مشکل‌آفرین میشد بنده همیشه طرفدار اقدامات تدریجی در اقتصاد بودند در حوزه بانکی نیز هیچ گاه نباید در سیستم بانکی پنیک ایجاد شود.

 

چرا مرکز آمار حداقل سن نیروی کار را ۵ سال افزایش داد؟

در گزارش اخیر مرکز آمار ایران یک تغییر مهم در گزارش اشتغال و بیکاری ایجاد شده بود. بر این اساس طرح آمارگیری نیروی کار به جای جمعیت 10 سال به بالا برای جمعیت 15 سال به بالا تهیه شده است.

مرکز آمار ایران در گزارشی در همین خصوص تاکید کرده است، به منظور فراهم نمودن سازگاری بیشتر در بررسی روندها و انجام مقایسات بین‌المللی، به دلیل تحولات مشابه در کشورمان و همچنین قانون کار کشور در زمینه سن ورود به کار که افراد ١٥ سال به بالا را مجاز به انجام کار می‌داند، از این پس شاخصهای عمده بازار کار کشور براساس جمعیت ١٥ ساله و بیشتر محاسبه و ارائه می‌گردد

در ادامه توضیح مرکز امار ایران آمده است، به گواه متخصصین، طرح آمارگیری نیروی کار یکی از فنی‌ترین‌طرح‌های آماری کشور است که براساس آخرین استانداردهای سازمان بین‌المللی‌کار (ILO) پیاده سازی شده است. لذا تمامی تلاش دست‌اندرکاران طرح مذکور مبتنی بر رعایت اصول حرفه‌ای در راستای کیفیت هر چه بیشتر آن است. سن ورود به کار نیز از این قاعده مستثنی نیست اما سازمان بین‌المللی کار سن استانداردی را برای بررسی وضعیت بازار کار کشورها توصیه نکرده و در این خصوص دست کشورها را باز گذاشته است تا با توجه به شرایط بومی و مقررات داخلی آن را تعیین کنند. در کشورهای جهان نیز سن مذکور، 10، ١٢، ١٥ و ١٦ سال در نظر گرفته شده است. اما در سال‌های اخیر با توجه به تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی صورت گرفته و ارزیابی‌های بعمل آمده بسیاری از کشورها حداقل سن بررسی شاخص‌های کلیدی بازار کار را ١٥ سال در نظر گرفته‌اند (کشورهایی که شاخص‌های بازار کار را در سن ١٥ سال و بیشتر اطلاع رسانی می‌کنند، عبارتند از: استرالیا ١٥ سال، انگلستان ١٦ سال ، نیوزلند ١٥ سال، چین ١٦ سال، آمریکا ١٦ سال، ترکیه ١٥ سال، مصر ١٥ سال). سیاست مرکز آمار ایران نیز همواره ارایه اطلاعات کارا و باکیفیت بوده است و برای دستیابی به آن از هیچ تلاشی دریغ نکرده است؛ لذا به منظور فراهم نمودن سازگاری بیشتر در بررسی روندها و انجام مقایسات بین‌المللی، به دلیل تحولات مشابه در کشورمان و همچنین قانون کار کشور در زمینه سن ورود به کار که افراد ١٥ سال به بالا را مجاز به انجام کار می‌داند، از این پس شاخص­­های عمده بازار کار کشور براساس جمعیت ١٥ ساله و بیشتر محاسبه و ارائه می­گردد و این در حالی است که همچنان شاخص‌های مربوط به جمعیت 10 ساله و بیشتر نیز به تمام کاربران ارایه شده و در گزارش مرکز آمار ایران هم ارایه گردیده است.

لازم به گفت در تمامی سال‌های اجرای طرح آمارگیری نیروی کار در کنار ارایه شاخص‌های عمده نیروی‌کار برای جمعیت 10 ساله و بیشتر شاخص‌های مذکور برای جمعیت ١٥ ساله و بیشتر نیز اعلام شده است؛ لذا در بررسی روندها و سری‌های زمانی، خللی ایجاد نخواهد شد. همچنین بررسی نتایج گویای آن است که با تغییر سن ورود به بازار کار از 10 سال به ١٥ سال نرخ بیکاری تغییر محسوسی نمی‌کند که در جدول زیر نشان داده شده است.

 

آغاز نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت تهران

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت تهران با حضور حمید زادبودم رئیس سازمان توسعه و تجارت، مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت و بهمن حسین زاده معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت نمایشگاهی صبح امروز آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه با هدف حمایت از تولید داخلی با تاکید بر خودکفایی برای مقابله با محدودیت‌های تحریمی آمریکا علیه ایران به مدت 4 روز ادامه خواهد داشت.

در حاشیه افتتاح این نمایشگاه مسئولان وزارت صنعت بر تمرکز بر برنامه ریزی صحیح برای گره گشایی از موانع توسعه‌ای صنعت و توجه جدی به شکل گیری و حمایت از صنایع نوپا تاکید کردند.

بهمن حسین زاده در جمع خبرنگاران با بیان رشد صنعتی در مناطق کمتر توسعه یافته از اولویت های کشور است، اظهار کرد: صنعت در ایجاد اشتغال و رفع نیازهای کشور اهمیت ویژه ای دارد، از این رو باید تلاش کرد تا هم ۸۵ هزار واحد صنعتی فعال کشور با حداکثر ظرفیت تولید کنند و از آنجایی که بخش عمده ای از این واحدها به بخش خصوصی تعلق دارند نمایشگاه صنعت می تواند بستری برای عرضه طرح های نوین صنعتی آنها باشد.

وی با بیان اینکه حمایت از تولید صادرات گرا در بستر همگرایی قابل تحقق است، تصریح کرد: در حال حاضر حرکت واحدهای تولیدی برای نفوذ در بازارهای صادراتی جدید مورد حمایت دولت قرار دارد زیرا به اشتغال کشور کمک می کند، پیش تر در فرمایشات رهبری و رییس جمهور نیز بر ایجاد و حفظ اشتغال به عنوان یکی از اولویت های اصلی کشور تاکید شده بود.

وی با اعلام این خبر که به وزارتخانه طرحی 10 میلیارد دلار کالا در کشور برای رونق تولید دارد، تصریح کرد: براساس سیاست گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو سال آینده باید 10 میلبارد دلار از کالاهای وارداتی در داخل کشور تولید شود که نیاز به دانش فنی و تکنولوژی دارد.

حسین زاده در ادامه با مقایسه پیشرفت های  صنعتی و تجاری ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، گفت: در سال 57 حدود 1500 واحد صنعتی در داخل کشور وجود داشت و اکنون 85 هزار واحد در کشور وجود دارد که بخش عمده ای از نیاز داخلی کشور را تامین می کنند.

براساس این گزارش، نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت از ۱۸ تا ۲۱ مهر ماه در فضای به وسعت ۱۳ هزار متر مربع با حضور ۴۴۰ شرکت داخلی و ۱۶ شرکت خارجی برپاست.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
خبر جامعی بود ممنون
0
0