۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۸
کد خبر: ۶۲۳۵۰۱
آیت الله مصباح یزدی:

دشمن با فضای مجازی افکار جوانان را بمباران می کند | مذاکره فایده ای ندارد

دشمن با فضای مجازی افکار جوانان را بمباران می کند | مذاکره فایده ای ندارد
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به هجمه سنگین اعتقادی و فرهنگی دشمن به جامعه گفت: امروز دشمن با فضای مجازی دائما افکار جوانان را بمباران می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه امام خمینی(ره) در درس اخلاق خود که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به نظر اسلام درباره زندگی اجتماعی گفت: در ادیان گرایش های افراطی و تفریطی درباره زندگی فردی و اجتماعی وجود دارد.

وی افزود: وجود زندگی اجتماعی و ارتباط انسان با دیگران نعمت بزرگی است، عوامل طبیعی، عاطفی و عقلانی سبب زندگی اجتماعی انسان با دیگر انسان ها می شود تا استفاده بهتر از نعمت های الهی و سیر معنوی داشته باشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که هرگونه استفاده از نعمت های الهی الزاما به نفع انسان نیست، اظهار داشت: نعمت بودن از آن جهت است که امکان استفاده صحیح وجود دارد نه این که هرگونه انسان خواست استفاده کند.

وی ادامه داد: حیات و سلامتی از نعمت های بزرگ الهی است اما آیا همه از این نعمت ها درست استفاده می کنند یا این که در مدت حیات خود دست به جنایت می زنند و در سلامتی مشغول گناه می شوند؟ درباره کسب علم سفارش فراوانی شده است اما آیا هر عالمی مفید است؟ در تاریخ مواردی از عالمان داریم که چنان ضرری به دیگران و دین زدند که هیچ جاهلی توان چنین ضرری ندارد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز داشت: زندگی اجتماعی از نعمت های بزرگ و مادر بسیاری از نعمت ها است چرا که کشف علم، رشد معارف و پیشرفت در سایه زندگی اجتماعی صورت می گیرد اما این گونه نیست که زندگی اجتماعی به هر شکلی به نفع انسان باشد.

وی عنوان کرد: اگر انسان در برخی اجتماعات بماند روز به روز تنزل پیدا می کند، در قرآن به همین دلیل بر مهاجرت اشاره و تأکید شده است و می فرماید اگر مؤمنان در جایی باشند که نمی توانند وظایف خود را انجام دهند ولی اگر به شهر دیگری مهاجرت کنند توان انجام وظایف را خواهند داشت باید این کار را انجام دهند، حتی ممکن است در شرایطی که البته خیلی کم پیش می آید انزواطلبی برای انسان واجب شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بر اساس آیات و روایات هر انسان موجودی مستقل است و استفاده از دیگران برای این است که بهتر به کمال برسد و کل زندگی مادی مقدمه و وسیله برای زندگی ابدی انسان است، از نظر اسلام هر فردی یک موجود حقیقی است که در سایه نعمت زندگی اجتماعی می تواند به کمال برسد.

وی اضافه کرد: زندگی انسان پایان ناپذیر است و تمام نمی شود، انسان بخش کوچکی را در دنیا می گذراند و بخش بی نهایت آن مربوط به آخرت می شود، باید به این دید به دنیا نگاه کنیم که خود را برای عالم ابدی بسازیم و توشه برای آن جمع کنیم چرا که در آخرت چیز مفت به کسی نمی دهند و نتیجه هر کاری که انسان در دنیا کرده را در آخرت می بیند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که باید دنیا را بگذرانیم تا نتیجه آن را در آخرت ببینیم، گفت: زندگی اجتماعی ابزاری الهی برای تکامل انسان محسوب می شود اما این مسأله مطلق نیست، باید ببینیم چگونه باید از زندگی اجتماعی استفاده کنیم که به درد آخرت بخورد.

وی افزود:  برای هر عاقلی این سؤال پیش می آید که برای زندگی ابدی که برگشت ندارد چه باید کرد؟ عقل انسان می گوید که باید به دنبال راهکاری باشد تا دچار ضرر در آخرت نشود، عقل می گوید نباید غذای سمی را خورد چرا که انسان را از بین می برد اما برای تشخیص آن باید به متخصصان مراجعه کرده و بر اساس دستور آن عمل کند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار داشت: زندگی متمدنانه و اجتماعی رفع نیازهای جامعه و انسان ها به وسیله خود انسان ها است، همه جامعه نمی تواند طبیب یا مرجع تقلید شوند بلکه کسانی این تخصص را پیدا می کنند و مردم در امور مربوطه باید به آن ها مراجعه کنند، تقلید از مرجع مانند مراجعه به پزشک برای دریافت نسخه و عمل به آن است.

وی ادامه داد: تحصیل علوم دینی یکی از مسائل اجتماعی است و وقتی بنا باشد که زندگی اجتماعی محقق شود هر تخصصی مانند طباطبت و فقاهت باید وجود داشته باشد، برخی از معارف و اصول دین از فقه هم مهم تر است و همانگونه که بر فقه توجه و سرمایه گذاری می شود باید به این مسائل هم توجه لازم را کرد.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: امروز همه دنیا پشت به پشت هم داده اند تا مسلمانان را به وسیله های مختلف مانند فضای مجازی از دین خارج کنند، امروز دشمن با فضای مجازی دائما افکار جوانان را بمباران می کند؛ در این شرایط نمی توان تنها به برخی مسائل فقهی اکتفا کرد.

وی عنوان کرد: شغل هایی که مورد نیاز عمومی است واجب کفایی محسوب می شود، این واجب کفایی برای جایی است که نفع و ضرر آن محدود است اما برای جایی که نفع و ضرر بی نهایت وجود دارد واجب نیست؟ اولین واجب اجتماعی ما این است که راه سعادت و شقاوت را با اتکا به مبانی دینی برای رفع نیاز جامعه بشری تبیین کنیم، این کار واجب کفایی است و هر وقت همه مردم دنیا از معارف دین آگاه شدند دیگر واجب نیست مگر این که برای نسل بعد باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آیا امروز در دانشگاه ها کسانی هستند که به شبهات جوانان پاسخ های قانع کننده و دقیق بدهند؟ گاهی برخی احکام را خوب بلد هستند اما در مقام تشخیص اشتباه می کنند و نیاز به موضوع شناسی دارند، در مسائل اجتماعی فرمول ها اینقدر پیچیده است که زرنگ ترین افراد در معرض اشتباه قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: چند سال است که سیاستمداران با آمریکا و اروپا مذاکره می کنند تا منافع طرفین یا به اصطلاح برد ـ برد تأمین شود اما نتیجه چه شد؟ امروز تازه برخی می فهمند که مذاکرات هیچ نتیجه ای نداشته و طرف مقابل به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و اگر امضا کند زیر آن می زند.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: در اثر ایمان و تقوا خدا راه را به انسان نشان می دهد و نورانیتی اعطا می کند که انسان بتواند حق و باطل را تشخیص دهد، نمونه این موضوع را در امام و جانشین شایسته ایشان رهبر معظم انقلاب دیدیم و بارها تجربه کردیم که فرمایشات و تشخیص ایشان درست است؛ امیدواریم دیگر این مسیر را فراموش نکنیم.

وی ادامه داد: در یک جامعه 80 میلیونی به اندازه انگشتان یک دست هم افرادی وجود ندارند که بتوانند همه موضوعات را به درستی تشخیص دهند، در این شرایط چقدر باید قدر کسی را بدانیم که دست کم 30 سال تجربه نشان می دهد که هرجا تشخیص داده، تشخیص او صحیح بوده است.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
bahador
Iran, Islamic Republic of
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
به بیان امام خمینی اسلام برای کشور گشایی نیامده است. باید جامعه مسلمین به گونه‌ای باشد که دیگران خود به این الگو جذب شوند. ما باید به جای تاکید بر قدرت بر الگو تاکید کنیم و الگوهایی بسازیم. آینده از آن دولتهای محلی خواهد بود.
0
0