۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۶۲۳۵۹۵
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

زائران حسینی به دلیل ازدحام جمعیت در کربلا اقامت نداشته باشند

زائران حسینی به دلیل ازدحام جمعیت در کربلا اقامت نداشته باشند
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زائران به دلیل ازدحام جمعیت در کربلا اقامت نکنند، گفت: زائران حسینی با ورود به کربلای معلی سلام بدهند و برگردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه، امروز در جمع زائران اربعین حسینی در مسجد سهله، گفت: کسانی که قصد دارند مسیر پیاده‌روی اربعین را از مسجد سهله آغاز کنند بدانند این تنها به ‌معنای حرکت در طریق علما نیست اما شروع پیاده‌روی از مسجد سهله، یک صفای دیگری دارد.

وی افزود: امسال بنده پیشنهاد دادم آغاز مسیر پیاده‌روی را مسجد سهله قرار دهیم، اما منظور این نیست که حتماً از «طریق علما» یا همان مسیرِ کنار شط، به‌ سمت کربلا حرکت کنید، چون امکانات در این مسیر کمتر از مسیر اصلیِ نجف به کربلا است و انسان نگران می‌شود که مبادا زائران از این طریق بروند ولی امکانات لازم، موجود نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: شما می‌توانید از مسجد سهله، به سمت «جادۀ اصلی نجف به کربلا» بروید که موکب‌های فراوانی در آن وجود دارد و برای برقراری مراسم‌های معنوی هم مناسب است. ضمن اینکه شاید بهتر باشد شلوغیِ این مسیر اصلی را هم حفظ کنیم.

استاد حوزه علمیه در ادامه اضافه کرد: اگر شروع مسیر پیاده‌روی اربعین از مسجد سهله باشد، یک صفای دیگری دارد! بگو یابن‌الحسن، به خانۀ شما رفتم و خواستم برای شروع حرکت از شما اجازه بگیرم مسجد سهله جایی است که امام‌زمان(ع) در اینجا مستقر خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه زائران به کربلا که رسیدند سلام بدهند و برگردند و از اقامت در کربلا اجتناب کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال دو سه‌ برابر جمعیتِ سال قبل، از مرزها رد شده‌اند، طبیعتاً در کربلا ازدحام جمعیت پدید می‌آید. لذا به بنده گفته‌اند خدمت زائران عزیز سفارش کنم که وقتی به کربلا رسیدید، زیاد در کربلا نمانید، یک سلام بدهید و برگردید، چون واقعاً جا نیست!

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: آیت الله بهجت(ره) بر اساس روایات می‌فرمودند: وقتی به‌سمت ضریح امام‌حسین(ع) می‌روید، بعضاً از یک جایی به بعد، دیگر جمعیت راه نمی‌دهد که جلوتر بروید، لذا همان‌جا را کنار ضریح و زیر قبّه در نظر بگیرید، همان‌جا دعا و زیارت خودتان را بخوانید و برگردید. فکر نکنید تا وقتی کنار ضریح نروید، زیارت شما قبول نیست!

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: مردم عراق این توصیه را خوب و دقیق رعایت می‌کنند، بعضاً به‌خاطر ازدحام جمعیت در همان خیابان‌های اطراف حرم می‌ایستند و زیارت اربعین را می‌خوانند و برمی‌گردند. انگار می‌گویند: «یااباعبدالله، آمدم که فقط ببینی من هم آمده‌ام».

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کربلا زیاد اقامت نکنید، لزومی ندارد حتماً کنار ضریح بروید. دربارۀ حرم امیرمومنان علی(ع) نیز همین‌طور است؛ بنده در ایام اربعین به‌خاطر کثرت جمعیت اکثراً موفق نشده‌ام حرم حضرت را از نزدیک زیارت کنم و داخل حرم بشوم./813/پ203/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
موج بازگشت زائران اباعبدالله الحسین در شرایطی از دیشب آغاز شده است که آب و هوای مرزهای کشور در خسروی بارانی،‌ شلمچه و چذابه شرجی اما خنک و در مرز مهران گرم است.
1
0