۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۲۳۶۳۶

یادداشت|تدابیر قبل و بعد از سفر اربعین از دیدگاه طب سنتی

یادداشت|تدابیر قبل و بعد از سفر اربعین از دیدگاه طب سنتی
سفری در پیش است که در کنار معنویت آن شخص مسافر نیاز به رعایت نکاتی بهداشتی دارد تا در طول سفر بدنی سالم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سفری در پیش است که در کنار معنویت آن شخص مسافر نیاز به رعایت نکاتی بهداشتی دارد تا در طول سفر بدنی سالم داشته باشد. و دغدغه اکثر مسافرین هم این است که در طول سفر کمترین اذیت را داشته باشند، با اینکه سفر پیاده‌روی همراه با سختی‌هایی هست اما در این نوشتار سعی شده است تا با توصیه‌های هرچند، چند کلمه‌ای به مسافرین سرور و سالار شهیدان در طول سفر خاطره‌ای خوش از این سفر پر از خیر و برکت داشت باشند. لذا بر خود لازم دیدم سهمی هر چند ناچیز در این سیل عظیم حسینی داشته باشم.

1-حجامت

یکی از مواردی که باعث می‌شود شخص در طول سفر از ویروس‌ها و میکروب‌ها حفظ کند حجامت کردن است. حجامت چون باعث این می‌شود که غدد لنفاوی بدن تحت تأثیر واقع شود و آنزیم تولید کند و همین امر سیستم ایمنی بدن بالا می‌برد و شخص از قرار گرفتن در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا حفظ می‌کند.

2- سوختگی بین پاها (عرق‌سوز شدن) به خاطر پیاده‌روی:

یکی از مسائلی که باعث اذیت شدن اشخاص می‌شود و در مواردی پیاده‌روی را به‌صورت جدی مختل می‌کند سوختگی پاها (عرق‌سوز شدن) می‌باشد که بهترین درمان از نظر طب سنتی چرب کردن موضعی با روغن بنفشه، سفیده تخم‌مرغ، عسل، گلاب، مخلوط عسل با گلاب، سدر، خیار و روغن نباتی می‌باشد که هم تسکین‌دهنده خیلی خوب هستند و هم درمان‌کننده می‌باشند.

3-تاول پا:

علت به وجود آمدن تاول نازکی پوست پا می‌باشد که با فشار به محل آب زیر پوست جمع شده و پا تاول می‌زند. برای جلوگیری از تاول زدن پا می‌توانید گِل رُس را با آب مخلوط کنید و به کف پاها بزنید این کار باعث می‌شود که پوست پای شما ضخیم‌تر شود و یا اینکه حنا+مورد و گلاب را مخلوط کرده تا مچ ضماد کنید.

اگر پا تاول زد:

بهتر است که تاول را نترکانید چون مایع زیر پوست استریل می‌باشد و از ورود میکروب جلوگیری می‌کند و اگر خواستید تاول را خالی کنید حتماً با سرنگ این کار را بکنید تا پوست آسیب نبیند تا محلی برای ورود میکروب باز نکرده باشید. برای بهبود زخم ناشی از تاول می‌توانید عسل را روی زخم گذاشته و پانسمان کنید و هر 2ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید. سفیده تخم‌مرغ را به‌صورت ضماد روی تاول‌ها بگذارید که جای زخم را ترمیم ‌کند.

4- تورم در قسمت مچ‌های پا:

در پیاده‌روی چون پاها نیاز به انرژی زیادی دارد برای همین سیستم مغز دستور به حرکت خون به سمت پایین و پاها را می‌دهد و در این حالت خون به طرف پائین بدن سیلان پیدا می‌کند تا قدرت تحرک به عضلات پاها بدهد در این حالت در بعضی افراد این فعل و انفعالات درونی باعث تورم در پاها به‌خصوص در مچ پاها می‌شود، برای اینکه دچار این عارضه نشوید به کمر بخوابید و پاها را بالاتر از سرتان چنددقیقه‌ای نگه‌دارید تا خون به بدن برگردد. در ضمن مخلوط نخود خام و زردچوبه و تخم‌مرغ هم برای تقویت مچ پا نیز توصیه می‌شود.

5-یبوست:

یکی از مشکلات سفر این بیماری است که از آن به مادر تمامی بیماری‌ها تعبیر شده است و عمده علت آن به خاطر تغییرات آب و هوای منطقه می‌باشد که روی اکوسیستم بدن اثر بدی می‌گذارد و شخص دچار این عارضه می‌شود و یا به خاطر بدخوری‌ها یا روی‌هم خوری‌‌ها به وجود می‌آید. یکی از راه‌های ساده درمان می‌توان به خوردن سه لیوان آب جوش ولرم شده در صبح که یک ساعت قبل از صبحانه انجام می‌شود اشاره کرد که خیلی می‌تواند به درمان این عارضه کمک کند.

در ضمن در طول سفر از خوردن بیش از اندازه برنج و غذاهای سرخ‌کردنی پرهیز کنید و خوردن شوربای عراقی، کاهو، انجیر خشک و زیتون توصیه می‌شود.

6- سردردهای ناشی از گرمی هوا یا خستگی:

مغز انسان باید در یک خالت خنکی باشد و در این موارد چون گرم شده و نیاز به خنک شدن دارد، عطسه با انفیه یا تحریک مخاط بینی با چوب کبریت می‌تواند هم تسکین‌دهنده و هم درمان‌کننده خیلی خوبی باشد.

در بعضی از موارد این گرمی مغز باعث بی‌خوابی می‌شود که می‌توانید گلاب بو کنید که این کار به آرامش اعصاب شما کمک می‌کند و هم یک خواب آرام را تجربه می‌کنید.

-7مسمومیت غذایی:

لیموترش: از جمله سبزیجاتی که از مسمومیت در حین سفر جلوگیری می‌کند خوردن لیموترش با غذا می‌باشد که خاصیت اسیدی لیموترش باعث این می‌شود که غذا به‌صورت خاصی استریل شود و از اذیت و آزارهایی که بعد از غذا به وجود می‌آید جلوگیری کند.

چند توصیه دیگر:

1-با خود حتماً در یک ظرف مطمئن که باعث ریختن عسل در کوله‌پشتی که همراهتان هست نشود ببرید، عسل باعث این می‌شود که هم از سرماخوردگی جلوگیری کند و هم در درمان سریع سرماخوردگی کمک کند.

2-خوردن نمک قبل و بعد از غذا: این یک عمل مستحبی است که بیشتر افراد شنیده‌اند ولی از حکمت آن بی‌خبرند. مصرف نمک قبل از غذا محیط دهان را شستشو می‌دهد و چون خاصیت نمک ضدعفونی کردن است از ورود میکروبی که احتمالاً در دهان وجود دارد به معده جلوگیری می‌کند برای همین امر به استحباب شده است و بعد از غذا به هضم سریع و بهتر غذا به معده کمک می‌کند برای همین همیشه در طول سفر نمک همراه داشته باشید.

یادداشت|تدابیر قبل و بعد از سفر اربعین از دیدگاه طب سنتی

3-شستشوی پاها بعد از هر وعده پیاده‌روی با آب‌نمک به آرام شدن پاها و رفع خستگی از پیاده‌روی کمک شایانی می‌کند.

4-بعد از هر وعده پیاده‌روی حرکات کششی انجام دهید چون بدن شما گرم به تحرک می‌باشد و به صورت ناگهانی ایستادند باعث انقباض عضلات و درد شدید در روز آینده می‌شود به همین خاطر چه خوب است بدن را با حرکات کششی آرام کنید.

5- به هیچ عنوان در حین پیاده‌روی غذای دیرهضم و سنگین میل نکنید و بعد از صرف غذا اقدام به حرکت ننمایید چون در این حالت معده در حال هضم غذا می‌باشد و نیاز به یک آرامش نسبی دارد و تحرک می‌تواند بعدها منجر به آپاندیس شود.

6- استنشاق: در هوای گرم رفع خستگی می‌کند و برای افرادی که طبع‌های گرم دارند برای آرامش اعصاب و رفع خستگی از هوای گرم و طول مسیر توصیه می‌شود. حالا اگر با روغن بنفشه بتوانید محل بینی را مرطوب کنید آن نیز به خنکی مغزتان خیلی کمک می‌کند.

7-برس کشیدن پوست سر از پیشانی به سمت گردن و ماساژ گوش‌ها تا اینکه قرمز بشود رفع خستگی می‌کند و انرژی از دست رفته را باز می‌گرداند.

8- اگر در طول سفر دچار کمر درد شدید به سینه دراز بکشید و حرکت U را بزنید به این صورت که دست‌ها و پاها را به سمت بالا بکشید که عضلات کمر سفت شوند. فقط چند نکته حائض اهمیت است: 1- اینکه این حرکت مخصوص کسانی است که دیسک کمر خفیف دارند 2- در انجام این حرمت نباید ضربه زد بلکه جایی که عضلات به حالت کشیدگی رسید همان‌جا نگه‌داشته و چند ثانیه تحمل کنید و بعد دوباره این حرکت را انجام بدهید و از حرکت ناگهانی جدا خودداری کنید. 3- بعد از این حرکت به کمر دراز بکشید و پاها را در قفسه سینه جمع کنید و چند حرکت گهواره بزنید.

در آخر:

از تمام کسانی که به این سفر آسمانی می‌روند التماس دعا داریم و آرزوی سفری بی‌خطر همراه با سلامتی را آرزومندیم./998/

تهیه و تنظیم: محمدمهدی رضوی مطلق

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
مطلب مفیدی بود
سپاسگزارم
8
0
سید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳
عالی بود
3
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
این دستور تهیه ضماد با حنا و ... خیلی خوبه حتما قبل سفر به اين فکر باشید
2
0
خواص درمانی گیاهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
سیاه دانه از زمان های قدیم تا به کنون به عنوان داروی گیاهی برای درمان انواع بیماری ها کاربرد دارد. شونیز نام دیگر سیاه دانه است و اغلب می توان در جنوب غربی آسیا و شهرهایی نظیر اصفهان و اراک در ایران از این گیاه تهیه کرد. "خواص سیاه دانه" بسیار زیاد است و برای درمان بیماری های مختلفی در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. پس با ما همراه شوید و از خواص فوق العاده سیاه دانه بیشتر بدانید.
خاصیت های فوق العاده سیاه دانه
سیاه دانه طبیعت گرمی داشته و به دلیل داشتن ماده ای موسوم به تیموکیتون دارای اثر ضد تشنجی است ،تحقیقات نشان داده که این گیاه موجب تاخیر در زمان شروع تشنج و کاهش مدت آن می شود.
برای کاهش نفخ شکم و دفع گاز های معده موثر است.
هورمون های زنان را فعال کرده و زمان دوران قاعده گی را تنظیم می کند.
زیاد کننده ی شیر مادران است.
استفاده سیاه دانه همراه با سرکه باعث دفع کرم دستگاه گوارشی می شود، در نتیجه ضد کرم می باشد.
برای تسکین درد رحم و پس از درد زایمان استفاده از مخلوط سیاه دانه آسیاب شده با عسل مفید است.
غرغره کردن جوشانده سیاه دانه در سرکه باعث تسکین درد دندان و محکم شدن دندان ها می شود.
نحوه مصرف سیاه دانه
روزانه می توان ۱ یا ۲ گرم دانه از این گیاه را یا به صورت له شده با غذا و یا با چای و یا موارد دیگر استفاده کرد و از خواص سیاه دانه بهره مند شد. دوز توصیه شده برای مصرف روغن سیاه دانه برای هر روز حدود ۱ تا ۲ قاشق چایخوری می باشد.

طرز تهیه دمنوش سیاه دانه
ابتدا به اندازه یک لیوان بزرگ آب را بجوشانید و پس از جوش آمدن آب یک قاشق غذاخوری سیاه دانه را به آن اضافه کرده و به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید دم بکشد،در صورت تمایل می توانید از عسل برای شیرین و خوش طعم شدن آن استفاده کنید.

خواص سیاه دانه چیست؟ خاصیت های فوق العاده سیاه دانه را بشناسید.

خواص سیاه دانه و تاثیر آن برای سلامتی بدن انسان
ترکیب عسل و سیاه دانه بسیار آسان و در عین حال در طب سنتی فواید بی نظیری دارد. خواص سیاه دانه با ترکیب در هر ماده ای متفاوت است. یکی از این ترکیب ها، ترکیب سیاه دانه و عسل می باشد.سیاه دانه برای افرادی که دارای مزاج بلغمی هستند، مفید بوده و بلغمی بودن آن ها را از بین می برد.

ابتدا سیاه دانه را پودر می کنیم و بلافاصله با عسل مخلوط می کنیم تا اثر دارویی آن کم نشود،این ماده بدست آمده باعث می شود سلول های بتا که در بیماری های لوزالمعده در حال مردن هستند را تحریک کند. همچنین بدن افراد مسموم شده توسط سلاح های شیمیایی را پاک سازی کند. علاوه بر این ها میل کردن مقداری از این ماده بدست آماده باعث تسکین سر درد و درد جمجنه می شود.

نکاتی که درباره خواص سیاه دانه باید دانست!
کسانی که پس از سرماخوردگی مدام عطسه می کنند می توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه و روغن زیتون را به مدت ۱ دقیقه روی پیشانی خود بگذارند، با این کار می توانند از عطسه های پی در پی خلاص شوند و از خواص سیاه دانه به شکل معجزه آسا بهره ببرند.

جویدن سیاه دانه که در دهان با بزاق دهان ترکیب می شود باعث درمان زگیل می شود.

استفاده از بخور سیاه دانه در فصل پائیز در افراد مبتلا به سینوزیت هفته ای یکبار برای جلوگیری از تشدید سینوزیت آن ها کمک بسیاری خواهد کرد.

خانم های سرد مزاجی که شیر آن ها کم است می توانند با مصرف روزانه مقداری از سیاه دانه به مرور شاهد بیشتر شدن شیر آن ها شود.

خواص سیاه دانه چیست؟ خاصیت های فوق العاده سیاه دانه را بشناسید.

خواص سیاه دانه و تاثیرات شگفت انگیز آن
باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
برای درمان تب های سودایی و بلغمی مفید است.
برای درمان سرماخوردگی های پی در پی تاثیر بسزایی دارد.
برای تسکین سر درد های افراد مزاج سرد مفید هست.
عفونت های ادراری را درمان کرده و برای مردانی که مبتلا به بیماری پروستات هستند، مفید و ادرار آور است.
از خواص سیاه دانه می توان به درمان جوش های بلغمی اشاره کرد. به یاد داشته باشید که فقط برای جوش های بلغمی این خاصیت را دارد.
برای درمان نفخ معده و دل درد های ناشی از آن مفید است.
برای پیشگیری و درمان زخم معده تاثیر دارد.
برای درمان انگل های روده و دستگاه گوارشی موثر است.
سنگ کلیه و سنگ مثانه را از بین می برد.
خواص سیاه دانه چیست؟ خاصیت های فوق العاده سیاه دانه را بشناسید.

برای بیماری های پوستی و لک مفید می باشد.
موجب افزایش شیر مادران شیرده می شود.
برای افرادی که وقت زایمانشان فرا رسیده مفید بوده و باعث تسکین درد زایمان و مقاومت در برابر آن می شود.
از ابتلا به سرطان و یا بیماری های مزمن به دلیل مدت زمان زیادی که خاصیت آن در بدن می ماند جلوگیری می کند.
باعث از بین رفتن افسردگی وبرای افرادی که طبع گرمی دارند انرژی زا می باشد.
باعث کاهش عوارض داروهای شیمیایی که بر کلیه ها می شود.
باعث افزایش طبیعی میل جنسی در افراد می شود.
افزایش تعداد اسپرم در افراد کمبود اسپرم شده و به درمان ناباروری کمک می کند.
باعث درمان اضطراب و تپش های قلب تنظیم ضربان قلب می شود.
برای درمان حساسیت و آسم مفید می باشد.
برای درمان ریزش مو و مشکلات پوستی نیز مفید است.
0
0
معصومه عسگری
United States of America
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
با سلام اجازه هست مطلبتون رو کپی کنم
0
0
ناشناس
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
بله آزاد هست