۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۶۲۳۹۱۲
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در گفت وگو با رسا مطرح کرد؛

راهپیمایی اربعین؛ مانور جبهه مقاومت علیه استکبار|مؤلفه‌های تمدن سازی اربعین

راهپیمایی اربعین؛ مانور جبهه مقاومت علیه استکبار|مؤلفه‌های تمدن سازی اربعین
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ضمن تبیین مهم ترین مؤلفه های تمدن سازی اربعین، این حرکت را مانور بزرگ و معنادار جبهه مقاومت علیه دشمنان دانست.

اشاره: در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی، شور و شوق دلدادگان مکتب حسینی به اوج خود رسیده، میلیون ها عاشق و دلباخته اهل بیت(ع) از کشورهای مختلف اسلامی در حال حرکت به سمت کربلای معلی هستند؛ مسیر پیاده روی راهپیمایان اربعین از نجف اشرف و دیگر شهرهای عراق به سمت کربلای معلی مملو از کسانی است که از شهرهای مختلف جهان خود را به این وادی عشق رسانده اند.

این راهپیمایی منحصر به شیعیان نیست، اهل سنت و دیگر مذاهب اسلامی هم در این مانور بزرگ وحدت آفرین شرکت کرده اند، مانوری که کمتر در رسانه های دنیا مورد استقبال قرار می گیرد و همین مساله مؤیدی است بر هراس جبهه استکبار از این حرکت.

به منظور بررسی زوایای این حرکت بزرگ اسلامی و شیعی، خبرنگار خبرگزاری رسا مصاحبه ای را با حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی از استادان حوزه و نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ترتیب داده است.

وی در این گفت وگو جاذبه معنوی و معرفتی مکتب حسین بن علی(ع) را عامل و انگیزه اصلی این خیزش معنوی و بصیرتی می داند و از تاثیرات شگرف آن در حال و  آینده جهان اسلام می گوید.

از نگاه این استاد حوزه، مسیر راهپیمایی اربعین مسیر تعالی و کمال است و عقلانیت، دیانت و همت از مهم ترین مؤلفه های تمدنی این حرکت معجزه گونه به شمار می آید.

مشروح گفت وگوی رسا با حجت الاسلام والمسلمین بنیادی تقدیم مخاطبان و علاقه مندان می شود.

رسا ـ با توجه به این که در آستانه اربعین حسینی هستیم؛ بفرمایید که حضور میلیون ها عاشق و دلداده در این راهپیمایی چه ظرفیتی برای وحدت و هم افزایی امت اسلام به ویژه پیروان اهل بیت(ع) دارد؟

با تشکر از رسانه وزین و محترم رسا، قبل از پاسخ به سوال، لازم است نکته‌ای را درباره جاذبه مکتب امام حسین علیه السلام عرض کنم، وقتی درباره جذابیت موضوعی مانند اربعین صحبت می‌شود، یقینا جاذبه‌های مادی و دنیوی نمی‌باشد و تمام جاذبه را باید در امور معنوی و معرفتی جستجو کرد که پایه و اساس قیام عاشورا و تدوام آن در اربعین می‌باشد.

بطور واضح باید گفت؛ آن حرارتی که بواسطه شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام در قلوب مؤمنین ایجاد شده همان جاذبه مکتب سرخ حسینی است که اصول و فروع دین را احیا و دل‌ها را سیراب می‌کند.

جاذبه دیگر این مکتب، زنده بودن آن است که ویژگی اسلام ناب محمدی می‌باشد یعنی مکتبی که بیان و بنانش مطابق با فطرت بشر و برآمده از حقیقت شرع و عقل می‌باشد، شعار و هدف قیام امام حسین علیه السلام و حرکت حیاتبخش آن حضرت، از امور اساسی و کلیدی می‌باشد که توجه به آن‌ها موجب سیر کمالی انسان در زندگی می‌شود. بطور حتم دلدادگان به این مکتب پربار، این ویژگی خاص را با تمام وجود درک کرده‌اند که صدها سال با وجود موانع و مشکلات، لحظه‌ای از عشق و محبت حضرت و اهلبیت مکرمشان غافل نگردیده‌اند و رسم ارادت و مودت را به امید هدایت واقعی و نجات ابدی،‌ با تمام وجود خود پاس می‌دارند، خلاصه آنکه وقتی گفته می‌شود ”مکتب حیاتبخش” شعای آن تمام افراد بشر در ادوار مختلف را دربر می‌گیرد، چرا که خواسته بشر حیات طیبه و سرشار از معرفت می‌باشد.

راهپیمایی اربعین؛ مانور جبهه مقاومت علیه استکبار|مؤلفه‌های تمدن سازی اربعین

اما درباره سوال، کسی نمی‌تواند منکر این واقعیت شود که بزرگداشت و پاسداشت اربعین در تمام دوران و در زمان ما که مواجه با واقعه‌ای بی‌نظیر در راهپیمایی میلیونی شده‌ایم، چه تاثیرات شگرف و آثار بزرگی در حال و آینده دارد که سرآمد همه آن‌ها همدلی و وحدت برآمده از عمق جان‌ها می‌باشد، چرا که تحت یک پرچم، یک شعار و یک مقصد می‌باشند.

در حقیقت راهپیمایی عظیم اربعین صرفا در یک مسیر جاده‌ای و خیابانی انجام نمی شود بلکه مسیر آن همان راه نجات و کمال است که در مکتب امام حسین علیه السلام به خوبی قابل درک می‌باشد. اگر امت اسلام به همین یک رویداد توجه و دقت داشته باشند که به معجزه شبیه‌تر است، می‌توانند تأثیر راهپیمایی اربعین را در تمام ابعاد معنوی، سیاسی و اجتماعی، مشاهده کنند.

رسا ـ مولفه های تمدن سازی اربعین از نگاه شما چیست؟

البته علاوه بر مولفه‌ها باید به مبانی تمدن‌سازی هم توجه داشت تا مؤلفه‌ها و شاخص‌ها بهتر شناخته شوند؛ چنانکه به مبادی تمدن‌سازی نیز باید عنایت داشت اموری از قبیل مفهوم‌شناسی تمدن‌سازی، ویژگی‌ها و نقش تمدن‌سازی در سعادت جامعه و انسان‌ها که همه‌ی این‌ها مهم و بحث مفصلی را می‌طلبد اما در خصوص مولفه‌ها به سه نکته اساسی اشاره می‌کنم:

اول؛ دیانت به معنای پایبندی و پایه‌گذاری تمدن‌ها به اصول اعتقادی و توحیدی که از خداشناسی و خداباوری گرفته تا خودشناسی و خودسازی، مکتب اسلام با توجه به ظرفیت انسان‌ها، مهم‌ترین عامل رشد و گسترش را پایبندی به همین اصول و عمل به فروع آن دانسته، شکل‌گیری چنین جامعه‌ای نوید بخش ظهور تمدن اسلامی و ماندگاری آن دارد.

راهپیمایی اربعین؛ مانور جبهه مقاومت علیه استکبار|مؤلفه‌های تمدن سازی اربعین

دوم؛ عقلانیت به معنای عام کلمه یعنی حرکت براساس فهم عقلانی و پایبندی به تشخیص عقل و حکم آن، که چنین رویکردی جامعه متدینین را به حرکت صحیح در مقابل موانع و دشواری‌ها وا می‌دارد، یقینا در مسیر رسیدن به یک تمدن کامل اسلامی، نیازمند جامع نگری در مسائل مقاومت و پیشرفت می‌باشیم که در پرتو اندیشه و خرد می‌توان راهبردها و راهکارها را بکار بست و به سمت تمدن نوین اسلامی قدم برداشت.

سوم؛ همت به معنای خواستن و تلاش برای رسیدن به مقصود و مقصد، برای رسیدن به تمدن اسلامی تلاش و خستگی‌ناپذیری یک رکن حساب می‌شود، دوری از وسوسه خناسان و بدگمانی‌ها و زدودن یأس و ناامیدی از دل‌ها، نکته‌ای است که گام‌ها را سست می‌کند، از این‌رو علاوه‌ی بر همت عملی نیازمند همت و جهاد کبیر در این مسیر می‌باشیم.

به هر صورت کنگره عظیم اربعین نشانگر بروز و ظهور اتفاق بزرگی در آینده می‌باشد که در پرتو چنین حرکتی و تفکر مقاومت می‌باشد که دل‌ها برای تحقق تمدن نوین اسلامی را روشن تر از همیشه می‌کند.

رسا ـ افراد با سنین مختلف و سطح توانایی های گوناگون، حتی معلول و کهنسالان نیز در این راهپیمایی معنوی و باشکوه حضور پیدا می کند چه انگیزه هایی وجود دارد که افراد با این شوق و شور و شعور دهها کیلومتر را پیاده روی می کنند؟

اصلی‌ترین انگیزه مکتب سیدالشهدا علیه السلام و پیام‌های قیام حضرت است که در کربلا و دیگر مکان‌ها بیان شد و بعداً توسط سفیران و پیام‌آوران واقعه عاشورا یعنی امام سجاد و حضرت زینب و اسرای آل‌الله سلام الله علیهم با فریادی رسا به گوش اهل زمان خودشان و اهالی تاریخ رسید، مومنان و آزادگان در همه جای جهان این فریادها را شنیدند و دعوت امام حسین را لبیک گفتند،‌ در حقیقت راهپیمایی اربعین، لبیک با معنا و با توجه به همان دعوت سال شصت و یک قمری سیدالشهداء است که همه را به خود جذب کرده و اربعین نمادی شگفت‌انگیز از حضور و شیفتگی همگان به این مکتب زنده و پویا می‌باشد.

نکته دیگر آنکه ملت‌ها اسلام راستین را در مکتب امام حسین علیه السلام به خوبی درک کرده‌اند و این شور و اشتیاق، دلدادگی به اسلام حقیقی و ناب محمدی صلی الله علیه و آله را نشان می‌دهد، اسلامی که دین خاتم و معارفش آرزوی تمام انبیا بوده است.

رسا ـ ایا اساسا این پدیده را می توان با اصول و شاخص های مادی دنیای امروزی اندازه گیری کرد؟

هر چند سنت راهپیمایی اربعین یک سنت دیرینه و تاریخ جذابی دارد اما راهپیمایی اربعین در سال‌های اخیر علاوه بر آن ویژگی‌ها و امتیازات معنوی گذشته، دارای خصوصیات دیگری می‌باشد که این حجم از شرکت کنندگان و ایثار و از خودگذشتگی‌ها را به دنبال داشته است.

امروز دشمنان اسلام و مسلمانان راهپیمایی بزرگ اربعین را به عنوان یک مانور معنادار از طرف جبهه مقاومت و مستکبرستیزان می‌دانند، پس هم دارای ابعاد معنوی است و هم ابعاد جهادی که شعارش بیش از گذشته به گوش آنان می‌رسد.

راهپیمایی اربعین؛ مانور جبهه مقاومت علیه استکبار|مؤلفه‌های تمدن سازی اربعین

با توجه به این‌گونه مسائل، نمی‌توان راهپیمایی اربعین را با مقیاس‌ها مادی و ارزش‌های دنیوی اندازه‌گیری کرد؛ چرا که اصل حرکت مادی نیست، انسان وقتی در میان انبوه جمعیت راهپیمایی کنندگان قرار می‌گیرد و برخی دشواری‌ها و کاستی‌ها را مشاهده می‌کند و از طرفی ایثار و از خودگذشتگی‌ها مخصوصا برخورد کریمانه و بزرگ منشانه ملت بزرگ عراق را می‌بیند،  در حقیفت انسان بهت‌زده و حیران از این همه معنویت همراه با اخلاص و حرکت همراه با شعور و درک بالا، می‌شود و این همان شور و شعور و شعف است که با شاخص‌های مادی قابل اندازه‌گیری نیست و هرگز نخواهد بود.

رسا ـ کسی که به پیاده روی اربعین می رود چگونه می تواند خود را در محضر امام معصوم(ع) تجسم کند و بهره معنوی دوچندانی از این حضور  ببرد؟

 اندیشه و فهم درست از ابعاد مختلف قیام ابا عبدالله الحسین علیه السلام که مهم‌ترین پایه و مبنای درک معنوی معصوم علیه السلام است یعنی طریق الحسین را در شناخت آموزه‌های مکتب حسینی ببیند و این مسیر پیاده‌روی فضای مناسبی را برای تعمق و تفکر بیشتر در کسانی که توفیق راهپیمایی اربعین را پیدا کرده‌اند ایجاد می‌کند.

فهم از شرائط زمانه و شناخت دوران و جریان‌های فکری موجود و حاکم بر دنیا نکته دیگری است که انسان را در شرائط حضور در محضر امام خویش قرار می‌دهد که چگونه در شرائط پیچیده و سخت می‌توان با اقتدا به سیدالشهدا علیه السلام راه درست را پیدا کرد.

راهی که در آن هم نجات باشد و هم سعادت به معنای دیگر بالا بردن بصیرت در دنیایی که نبود بینش درست و محاسبه صحیح، خسران بزرگی را به دنبال دارد.

راهپیمایی اربعین؛ مانور جبهه مقاومت علیه استکبار|مؤلفه‌های تمدن سازی اربعین

اخلاص و پایبندی به عهد و پیمانی که در زیارت‌ها و ادعیه بصورت مستمر آن‌را تکرار می‌کنیم، شرط دیگری است که بدون آن عمل‌ها سست و گذرا خواهد بود، اخلاص و وفاداری اصحاب امام علیه السلام دو عنصر موثر در جوانمردی و ماندن در رکاب امام حسین علیه السلام در روز عاشورا بود که به فوز عظیم نائل گشتند.

رسا ـ در پایان اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید؟

در پایان عرض می‌کنم که مکتب خونین کربلا، مکتبی است که انسان می‌تواند بینش و معرفت و عیار مسلمانی خود را بالا ببرد و با فلاح و رستگاری به مقصد اعلا و کمال واقعی برساند و اربعین و پیاده‌روی اربعین این زمینه را برای مشتاقان مکتب اهل بیت علیهم السلام اعم از مسلمان و غیر مسلمان‌ سنی و شیعه، پیر و جوان، به مدد پروردگار متعال، مهیا نموده است؛ امیدواریم همه از این فرصت معنوی بهره کامل را ببرند. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
خداوند هرگز در خلقت مخلوقات دچار تردید نمی شود و هر موجودی را بخواهد با علم کامل خلق می کند.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
درهرجای دنیا یک جمع ۲۰میلیونی، حتی ۲۰کیلومتر راه بیفتد، تمام رسانه ها ۲۴ساعته آن را پوشش می دهند؛ چرا این جریان را هیچ کجای دنیا نشان نمی دهند وتمام رسانه ها آن را بایکوت می کنند؟
1
0