۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۶۲۴۳۱۵
مدیر مدرسه علمیه امام حسین:

زیارت اربعین درس زندگی بر محور ولایت و امامت است

زیارت اربعین درس زندگی بر محور ولایت و امامت است
حجت الاسلام دهقانی با بیان اینکه زیارت اربعین درس زندگی بر محور ولایت و امامت است، گفت: حوزه های علمیه به تبیین نقش دعا در زندگی انسان ها بپردازند.

حجت الاسلام فرهاد دهقانی مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دو درس مهم از زیارت اربعین، گفت: ادعیه ای که از ائمه اطهار(ع) به ما رسیده در اصل به عنوان کتاب درسی و درس زندگی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: البته کتاب ادعیه تنها برای خواندن و ثواب بردن نیست و عمل به محتوای آن باید مورد توجه قرار گیرد؛ برای مثال زیارت اربعین به ما می فهماند چه کسانی با تنها گذاشتن امامشان حادثه کربلا را برپا کردند و یا هدف امام حسین(ع) از رفتن به کربلا آن هم با زن و بچه چه بود؟

حجت الاسلام دهقانی زیارت اربعین را نسخه نجات از ظواهر فریبنده دنیا بیان کرد و ادامه داد: زیارت اربعین معرف کسانی است که با بی توجهی به علائم هشدار دهنده و خطرناک به ظواهر دنیا مانند حب مقام، مال، زن، فرزند و غیره دل بستند و علیه امام زمان خودشان دست به شمشیر بردند.

مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) ادامه داد: زیارت اربعین به ما می گوید همانطور که امام زمان خود را قلبا دوست می داری همانگونه باید مطیع اوامر و نواهی ایشان باشی؛ بنابراین تمام امور انسان اعم از کسب و کار، همسرداری، تربیت فرزندان، دوستی و دشمنی انسان باید تابع رضایت اهل بیت(ع) باشد.

وی با اشاره به اینکه انسان پرخاشگر و بی منطق پیرو امر شیطان است، گفت: معضل اصلی خانواده های امروز همین بی حوصلگی‌ها، کم صبری‌ها و پرخاشگری‌ها است.

حجت الاسلام دهقانی با اشاره به اینکه هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا بر اساس آیات الهی و کلام نورانی امر حکمت و بلاغت مشخص می شود که همان هدف انبیای الهی است، اضافه کرد: هدف رسالت انبیای الهی رساندن پیام های الهی به مردم، مهذب شدن امت به اخلاق حسنه و عمل به دستورات الهی بود.

مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) ادامه داد: البته رساندن پیام و مهذب شدن لازم و ملزوم یکدیگر هستند زیرا تا انسان تهذیب نفس نداشته باشد نمی تواند به دستورات الهی عمل کند؛ برای مثال فرد اختلاس گر می داند دست درازی به بیت المال قبیح است اما در میدان عمل طعمه شیطان می شود.

وی یکی از رسالت های مهم حوزه های علمیه را آموختن دروس ادعیه من جمله زیارت اربعین دانست و گفت: دروسی مثل اصول، فقه، فلسفه و غیره که امروز در حوزه ها تدریس می شود مهم هستند اما رسالت اصلی حوزه ها پرداختن به دروس ادعیه است که متأسفانه امروز جای آن در حوزه ها خالی است.

حجت الاسلام دهقانی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی مشکلاتی که امروزه در ادارات و خانه ها درست می شود دوری از این دروس است که می توان نام این دروس را درس زندگی نامید./813/ت310/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
مطهره عباسیان:

از کوفه تا شمشیر عزراییل‌هایش
از کربلا تا شام با تفصیل‌هایش

بعد از چهل روز از مسیر تلخ دیروز
امروز آمد دیدن فامیل‌هایش

خود را به روی قبرهای خاکی انداخت
بانوی مکه با همان تجلیل‌هایش

حال عجیبی داشت وقتی بازمی‌گشت
بغض غریبی داشت در ترتیل‌هایش

با او چهل روز و چهل شب همسفر بود
کابوس‌هایی تلخ با تأویل‌هایش

این‌جا پذیرفت آن‌چه را باور نمی‌کرد
دل کند حوا آخر از هابیل‌هایش

زن مانده بود و یک بیابان بی‌پناهی
زن مانده بود و داغ اسماعیل‌هایش
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
باید علاوه بر خواندن کتاب ادعیه از آنها درس گرفت و به دستوررات و معارف باطنی آنها عمل کرد
1
0