۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۶۲۴۳۶۲

اینجا بهانه‌ها به اتمام می‌رسد

اینجا بهانه‌ها به اتمام می‌رسد
اربعین جایی برای هیچ بهانه‌ای باقی نمی‌گذارد؛ فقیر یا غنی، سالم یا بیمار و معلول، زن یا مرد، پیر یا جوان، شهری یا روستایی، مسلمان یا غیر مسلمان یا هر چیز دیگری اینجا معنی و مفهوم ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «مهدی فضائلی» در یادداشتی نوشت:

در باره اربعین زیاد گفته شده و شنیده ایم اما هم تکرارش لازم است و هم ناگفته‌ها و ناشنیده هایش همچنان بیشمار.

بسیار دیده و شنیده ایم که در این بزرگترین اجتماع بشری تاریخ،سن موضوعیتی ندارد و از اطفال چند روزه تا پیرمردها و پیرزن های نود ساله حضور دارند.

جنسیت هم موضوعیتی ندارد و چه بسیار بانوانی که جلوتر از مردان حرکت می کنند و حتی مشوق مردانشان هستند.

سلامت جسمی نیز اینجا رخت میبندد و کم نیستند معلولان و بیمارانی که به رغم بیماری ها و معلولیت های شدید این راه را طی می کنند. 

ملیت و قومیت و نژاد و مذهب نیز در مراسم باشکوه اربعین موضوعیتی ندارد هر چند غلبه با شیعیان است و مردم با کرامت عراق.

سواد و طبقه اجتماعی و امثال این ویژگی ها که قبل و بعد از اربعین تعیین کننده هستند در این اجتماع رنگ می بازد و مثلا" تاجر یا استاد دانشگاهی یا مهندس راه و ساختمان هایی را میبینی که به کارهایی ظاهرا" پست از قبیل تمیز کردن کفش زائران، شستن سرویس های بهداشتی و روغن مالیدن به پای زائران مشغولند و آنرا افتخار و توفیقی برای خود می دانند و به آن مباهات می کنند!

از همه این اتفاقات و صدها برابرش که مجربین این راه سراغ دارند می خواهم دو نکته را استفاده کنم.
نخست اینکه در این اجتماع بی مانند همه قیدها و هویت ها در یک نقطه ذوب می شوند و آن "حسین" است.
اینجا فقط یک هویت برجسته و هویداست و آن هویت "حسینی" بودن است.#الحسین-یجمعنا یعنی همه این واقعیت ها.

شاید یکی از نقطه اتصالات اربعین با تمدن نوین اسلامی نیز همین به حاشیه رفتن هویت ها در برابر عظمت و شکوه هویتی بزرگتر باشد!

نکته دوم هم به پایان رسیدن تمام بهانه هاست!

اربعین جایی برای هیچ بهانه ای باقی نمی گذارد.فقیر یا غنی، سالم یا بیمار و معلول، زن یا مرد، پیر یا جوان، شهری یا روستایی، مسلمان یا غیر مسلمان یا هر چیز دیگری اینجا معنی و مفهوم ندارد و این از ویژگی‌های خود عاشورا و نهضت حسین بن علی علیه السلام ریشه گرفته است.

در ادامه نهضتی که رهبر و مقتدایش طفل شش ماهه تا پیرمردهایی چون حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه را قربانی کرده است و اصحابش از غلام سیاه ظاهرا" بد بو تا جوان مسیحی خوش آب و رنگ‌تازه مسلمان شده خود را فدا کرده اند و برادر و فرزند را تقدیم کرده و سرانجام هم خواهری به عظمت زینب سلام الله علیها و دیگر زنان و کودکان و فرزند انش را به اسارت برده اند کدام بهانه می تواند عرض اندام کند؟! 

آری اینجا یعنی اربعین، تمام بهانه ها به اتمام می رسد./1360/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
حب الحسین یجمعنا
0
0