۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۶۲۴۳۶۸
پایان راه عاشقی؛

خرم آن لحظه که مشتاق به یاری برسد| خروش زائرین در بین الحرمین

خرم آن لحظه که مشتاق به یاری برسد| خروش زائرین در بین الحرمین
زائران مشتاق با طی کردن ۱۴۵۰ عمود در مسیر نجف تا کربلا، با پای پیاده در دل گرمای جانسوز این روزهای عراق، با عشقی بی نهایت به امید وصال طی مسیر می کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، موکب های ایرانی در مسیر با فواصل مشخص حضور دارند و اکثر خدمات مورد نیاز زائرین را ارائه می کنند اما نباید فراموش کرد که مسیر اربعین راه وحدت و اتحاد مسلمانان نقاط مختلف دنیاست، از این رو برخی از زائران توجه ویژه ای بر حضور در موکب های عراقی و غیر ایرانی دارند و تا جای ممکن از پذیرایی و اسکان این موکب ها بهره می برند و در این راه قطعا رفقای خوبی هم پیدا می کنند.

درمسیر مردم روستاهای اطراف با خودروهای شخصی، ون ها و موتورهای سه چرخ کرایه ای برای اسکان زائرین مراجعه می کنند، معمولا از ساعت ۴ تا ۵ بعد ازظهر این میزبانان مهربان برای پیدا کردن «روزی» امشب خود وارد مسیر می شوند و در نهایت تا یکی دو ساعت بعد با میهمانان خود راهی منزل می شوند.

وقتی وارد خانه یکی از این روستائیان می شویم  از طعامی که برای وعده شام تدارک دیده اند استفاده می کنیم، احترام به میزبان از واجبات است و همین مسئله موجب می شود تا خاطرات خوشی از مردم ما برای این افراد به یادگار بماند، از سوی دیگر زائران ایرانی که طی این سالها راهی این مسیر می شوند عشق و تشکر خود را با دادن هدایای کوچک، از گل سر گرفته تا شکلات و آجیل و سوغاتی شهرستان به میزبانان اعلام می کنند.

اقامه نماز اول وقت و حرکت بعد از نماز صبح از دیگر مواردی است که برای این مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تقریبا ۳ منزل تاکربلا راه است. اگر هر نیم روز بتوانیم بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ عمود را طی کنیم در نهایت با گذشت ۳ روز کامل به کربلا خواهیم رسید.

به موازات مسیر پیاده روی نیز ماشین های صلواتی در حال حرکت هستند و زائرین را ۲۰۰ عمود همراهی می کنند. ماشین های کرایه ای نیز در تمام مسیر حضور دارند و با ۱۰ هزار تومان یا همان ۱ هزار دینار  این مسافت را همراه شما خواهند بود.

لزوم وحدت در بین مسلمانان جهان

استفاده از آب‌های بسته بندی شده، غذاهای آشنا و به اندازه از مهم ترین اقدامات بهداشتی و درمانی توصیه شده در طول مسیر است، اینجا نباید از کنار حتی یک سرما خوردگی هم ساده گذشت، هر ۵۰ الی ۶۰ عمود یک پایگاه هلال احمر، پزشکی یا درمانگاهی دایر شده است که به پانسمان پاهای تاول زده، ارائه درمان های سرپایی و جلوگیری از شیوع آسیب دیدگی ها می پردازد.

مردم عراق و سایر کشورهای مسلمان نیز در طول این مسیر با دایر کردن ایستگاه های ماساژ ، فیزیوتراپی و موارد این چنینی تلاش می کنند که زائران کمترین میزان خستگی را تجربه کنند.

بعد از گذشت نزدیک به ۱ هزار و ۲۰۰ عمود تقریبا به ورودی های شهر می رسیم، مسیری که با انشعابات مختلف راه های متفاوتی را برای رسیدن به حرم در اختیار افراد قرار می دهد، همین انشعاب شدن موجب می شود تا از ازدحام زائران در مسیرها کاسته شود و موکبهای مستقر در مسیرهای اصلی و فرعی توان خدمت رسانی به زائران افزایش یافته است.

افرادی که تمایل دارند در شهر کربلا مستقر باشند باید موکب های دورتر را برای اقامت انتخاب کنند، چرا که اکثر مواکب و اقامت سراهای حاشیه حرم تکمیل ظرفیت شده، حتی می توان گفت تمام خیابان های این شهر از ظرفیت تکمیل است و این هنر حسین است که چنین آئینی بزرگ و فراگیر را در کنار آرامش و امنیت آن هم در کشوری که سال ها منشا نا امنی و آشوب بوده برگزار کند.

دسته های عزاداری در هر گوشه ای به زبان های مختلف مشغول عزاداری و نوحه خوانی هستند، برای کسی فرقی نمی کند، زبان چیست، این جا حسین واژه مشترک همه زبان های دنیاست.

عمود ۱۴۰۷ عمود سلام

معمولا سفر زائران به گونه ای هماهنگ می شود که روز اربعین همه در کربلا باشند و با نزدیک تر شدن به شهر کربلا این اشتیاق برای رسیدن به مقصود بیشتر هم می شود، زائران حالا خاکی تر از همیشه، خسته، درد کشیده با پاهایی که تاول هایی ارزشمند با خود به همراه دارند در مقابل حرم می ایستند، السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین، السلام علیک یا ابالفضل العباس(ع).

شهر بی اندازه شلوغ است، اغلب زائران با توجه به توصیه های انجام شده از راه دور زیارت نامه را می خواندند و اصراری برای حضور در حرم های مطهر نیست اما به هر حال با توجه به ازدحام جمعیت بین الحرمین و حرم های مطهر بی نهایت شلوغ است و برای زیارت باید بین ۱ تا ۲ ساعت در صفوفی که توسط خادمین نظم بخشیده شده است منتظر باشیم.

اینجا پایان راه عاشقی افرادی است که برای ابراز عشق و ارادت راهی این مسیر شدند.

خرم آن لحظه که مشتاق به یاری برسد

آرزومند نگاری به نگاری برسد

دیده بر روی چو گل بندد نبود خبرش       

 گ گر چه در دیده ز نوک مژه خاری برسد

لذت و صل نداند مگر آن سوخته‌ای

که پس از دوری بسیار به یاری برسد.

محمود لطیف
ارسال نظرات