۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۶۲۴۳۹۳
مدیر کتابخانه تخصصی انقلاب:

کتاب وصیتنامه کامل شهدا در آینده جزء تاریخ معاصر خواهد شد

کتاب وصیتنامه کامل شهدا در آینده جزء تاریخ معاصر خواهد شد
قاسم تبریزی درباره کتاب وصیتنامه کامل شهدا نوشت: در آینده این مجموعه جزو اسناد تاریخ معاصر خواهد شد و در تاریخ نگاری دهه‌های آینده جایگاه خاص خود را خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری رسا، قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ و مدیر کتابخانه تخصصی انقلاب در یادداشتی که برای سایت نوید شاهد ارسال کرده است در خصوص کتاب "وصیتنامه کامل شهدا" چنین نگاشته است:

«وصیت نامه شهدا» میراثی عظیم در عرصه‌ی «فرهنگ، سیاست، دیانت» که می‌تواند در شکوفایی، رشد، گسترش قلمرو فرهنگ معاصر ایران تأثیر عمیق و گسترده داشته باشد.

توجه به آن، در جمع آوری، تدوین، انتشار و... در حقیقت دستمایه‌ی گرانبهایی برای محققان و پژوهندگان و ادیبان است که در عرصه‌ی علوم انسانی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

اولین متن «وصیت نامه شهدا، استان کهگیلویه و بویراحمد» را می‌توان گامی شایسته و بایسته دانست که از سوی واحد انتشار آثار و اسناد شهدا و ایثارگران انتشار یافته. امید است این مجموعه اسناد افتخارآمیز برای نسل حاضر و نسل‌های متوالی توشه علمی و معنوی باشد.

مکاتیب یا وصایا

یکی از منابع مهم تاریخ در رابطه با وقایع و رخدادها، پدید آمدن و افول جریانات، زمان شناسی و رجال شناسی «نامه ها»، «مکاتب»، «وصایا» می‌باشد؛ که بخش سوم، یعنی وصیت نامه‌ها مربوط به رجالی می‌شود که در تحولات جامعه نقش تعیین کننده داشته و بخشی از جامعه به صاحب وصیت نامه تعلق خاطر یا ارتباط تنگاتنگ دارد.

در میان عرفاء، علماء، حکماء، فضلای گذشته و معاصر ما وصیت نامه نوشتن علاوه بر سنت حتمی اسلامی که هرکس باید وصیت نامه اش همواره حاضر باشد و مسائل حقوقی و خانوادگی و شخصی را تعیین تکلیف نماید. در مورد بزرگان تأثیر در شاگردان، محبان، یاران، مقلدان بوده و هست؛ و این سنتی است که جایگاه، پایگاه، موقعیت شخصیت را مشخص و نوع نگرش و بینش او را نشان می‌دهد و بدون تردید این میراث گران بهایی است در عرصه‌ی فرهنگ، دین، سنت، و چه بسا وصایای بزرگان که بصورت مکتوب باقی مانده امروز منبع و مأخذ تحقیقات و پژوهش‌های خاصی قرارگیرد.

اما در میان همه‌ی این میراث مکتوب، باید در دوران‌های خاص آلخاص به مکاتیب مهم تری اشاره نمود، از جمله به دوران دفاع مقدس (۱۳۵۹-۱۳۶۷) که ملت ایران در برابر کفر جهانی عموماً و در تقابل با تجاوزات رژیم بعث عراق که دست نشانده استعمار و از پشتیبانی عوامل استعمار منتفع بود نام برد.

ملتی که برای حفظ اسلام، قرآن، دین خود، مملکت و حریم و حرمت مسلمین ایستاد و از مرز‌های عقیدتی و خاکی خود دفاع نمود. این ملت نه بنام «چپ» و «راست» و نه «دنیا و لذائذ دنیوی» و اهداف «مادی» که فقط از روی ایمان، عقیده، دینداری و به تأسی از سربازان صدر اسلام، شهیدان کربلا و الهام از نهضت امام حسین (ع) در دوران زعامت و رهبری و راهبری امام خمینی شرکت کرد.

اگر ما در میان میلیون خبر، هزاران کتاب، صد‌ها هزار مقاله پیرامون: ماهیت، هدف، رسالت، انگیزه مقاومت ملت ایران در برابر کفار بعثی همین وصیت نامه‌ها را می‌داشتیم، برای اثبات «حقانیت» ملت ما «بزرگترین سند» و آنهم «سند افتخارآمیز» کفایت می‌کرد. در محتوای این وصیت نامه ها، چه به لحاظ سیاسی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، انقلابی... یا از نظر ایمانی، عرفانی، معنوی می‌توان بزرگترین دستاورد عصر انقلاب را به نسل‌های متوالی آینده انتقال داد.

اگرچه ما در همان دوران بعضاً وصیت نامه‌ها را می‌خواندیم یا می‌شنیدیم، اما امروز پس از دو دهه گذشت از دوران دفاع مقدس، محتوای آن تجلیات بیشتری دارد. آن هم تجلی نور الهی، معنویت اسلامی، تبلور عاشورائیان در این قرن.

متن نشانگر بیداری، هشیاری، آگاهی، معرفه الله، معرفه الدین یکایک رزمندگانی است که می‌دانستند:

به کجا می‌روند؟ برای چه می‌روند؟ چه آینده‌ای در انتظار آنهاست؟ چه خطری متوجه اسلام، قرآن، امت اسلامی و ایران است؛ و حتی در برون مرزی‌ها دشمنان شناخته و پنهان اسلام و امت اسلامی را می‌شناختند؛ و به همین دلیل است که خواندن، تفکر نمودن در اطراف آن نه تنها به انسان بینش و نگرش، آگاهی و شناخت می‌دهد، که گویی با وجدان و فطرت و درون و روح انسان سخن می‌گوید.

اگر امروز میلیون‌ها برگ اسناد پس از انقلاب اسلامی را گرد آورده و در عرصه‌های سیاسی، دیپلماسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اطلاعاتی، امنیتی، نظامی... بعنوان منبع و مأخذ کاربردی در کوتاه مدت و تاریخ نگاری در درازمدت مورد استفاده قرار می‌دهیم، امروز وصیت نامه شهداء، که در حقیقت اسناد انکارناپذیر، فناناپذیر و غیرقابل تردید فرزندان این ملت است، نه تنها باید در آرشیو نگهداری و از طریق «سایت»‌ها در اختیار محققان گذاشته شود، که دستمایه تحقیقات و پژوهش‌ها در موضوعات گوناگون قرارگیرد.

حرکت خجسته و قابل ستایش بنیادشهید که برای خود واحد انتشار آثار و اسناد شهدا و ایثارگران را تشکیل و قبل از آن اقدام به تأسیس مرکز اسناد نموده و الحق «نشرشاهد» با توجه به امکان و موقعیت کار‌های ارزنده و شایانی عرضه نموده. خصوصاً طرح جدید که برای هر «استان» بصورت مستقل تدوین نموده، مسلماً در آینده نه چندان دور، این مجموعه جزو اسناد تاریخ معاصر خواهد شد و در تاریخ نگاری دهه‌های آینده جایگاه خاص خود را خواهد داشت.

اگرچه باید بیدار باش به «ادیبان» و «هنرمندان» داد که در کنار تاریخ نگاران همت بیشتری بخرج داده، با دستمایه وصیت نامه‌ها و زندگینامه‌ها در تدوین و خلق رمان ها، داستان ها، قصه ها، نمایشنامه ها، فیلم نامه ها، این میراث گرانبها را در متن جامعه و نسل‌های متوالی جاری و ساری نمایند.

خصوصاً در این وصیت نامه‌ها که محتوای غنی عرفان و معنویت، معارف قرآنی و اهل بیت (ع) تذکرات و نصایح مشفقانه برای مردم وجود دارد، در جامعه رسوب و رسوخ کند و انتقال فرهنگ بسیجی فرهنگ انقلابی یکی از راهکار‌های آن همین حرکت است که باعث «فرهنگ پویا» می‌شود؛ و تجربیات و مشاهدات و دستاورد‌های نسل انقلاب به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

بدون هیچ اغراق باید سپاس را نثار مدیران، محققان پژوهندگان، مشاورانی نمود که از آغاز تا انجام این مهم متحد و متفق حرکت نمودند و اولین ستاره درخشان آن را در آسمان فرهنگ و ادبیات متجلی کردند و چشم جامعه را منتظر درخشیدن ستارگان بی حساب در این آسمان آبی صاف و شفاف نمودند.

آن چه در وصیت نامة شهیدان انقلاب اسلامی می‌توان به عنوان گنجینة تاریخی نام برد و ره توشه‌ای برای نسل‌های متوالی خواهد بود در محور‌های زیر می‌توان تقسیم نمود:

محتوای معنوی آن درس اخلاق، ایثار، فضیلت، شجاعت، شهامت، معنویت است که روح دینی و خودسازی و تزکیه نفس در متن آن دیده می‌شود.

درس مبارزه علیه دشمنان اسلام و مملکت اسلامی، که این برای تمام اقشار جامعة ما در طول تاریخ بعنوان یک ارزش خدشه ناپذیر در تاریخ ایران می‌ماند.
زمان شناسی، اراده و تصمیم گیری، در حساس‌ترین فراز تاریخ ما که تمامی جهان علیه اسلام و ایران متحد شده و در تجهیز و تکمیل ارتش متجاوز بعثی صدام از هیچ کمک و همکاری و امکان رسانی نیروی انسانی، ماشین‌های جنگی، سلاح‌های مخرب شیمیایی... دریغ نمی‌کردند، فرزندان برومند و سلحشور این مرز و بوم وارد صحنه شدند و نشان داد ند که ایمان و توکل به خدا و مبارزه بر همه تکنولوژی و سیاست‌های استعماری پیروز است.
محتوای وصیت نامه اسناد پرافتخار ملتی است که در یک برهه از تاریخ توانسته هشت سال مبارزه، استقامت، دفاع مقدس مقاومت نماید و این برای هر مورخ، محقق، پژوهشگر تاریخی عالیترین سند در اثبات حقانیت، حضور در صحنه، دفاع از کیان اسلام و جامعه اسلامی است. مضافاً آن که این ویژگی در سراسر مملکت و در تمام نقاط این آب و خاک وجود دارد که هیچ کس، هیچ گروه، حزب، جمعیت، سازمان، منطقه‌ای نمی‌تواند مبارزه، استقامت، پیروزی را در انحصار خود بداند و این بهترین سند وحدت و اتحاد ملتی است که در برابر دشمن متحداً مقاومت نمودند.
نقش دین، رهبری، وحدت کلمه در تمامی وصیت نامه‌ها متبلور است. در هر وصیت که انسان می‌خواند، این سه مشخصه را بیش از موارد دیگر مشاهده می‌کند.
روح شهادت طلبی که عمدتاً نشأت از قرآن و تعالیم عالیة اسلام است. خاصه مصادیق آن را در زندگی ائمه اطهار (ع) خاصه قیام کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش دیده می‌شود. شهداء اقتداء به سیدالشهداء (ع) نموده و خود را اصحاب و یاران و ادامة راه عاشورایان می‌دادند.
با توجه به تفاوت سطوح فرهنگ، تحصیلات، مطالعات، اما هم به لحاظ محتوایی همسویی و هم رأیی دارد و این برخاسته از ایمان و فطرت پاک است که در درون این سربازان اسلام دیده می‌شود و آموزه‌های امام خمینی در جهت گیری و موضع گیری فردی و اجتماعی؛ و نهایت درس عرفان و اوج معنویت است که علاوه بر موارد ذکر شده، باید از انقطاع و کمال انقطاع که این انسان‌های خودساخته در اندیشه و عمل رسیدند. از تمام داشته‌ها و آرزو‌ها گذشته و لقای حق را بر هر چیزی برتری دادند؛ و این را می‌توان از محتوای وصیت نامه‌ها دریافت که نه تنها خود عمل نمودند که خانواده، دیگران را توصیه به حق و دفاع از حق نموده، و تمام جهان را فانی دانسته و ابدیت را باقی شناخته؛ و امروز پس از سی سال از آغاز دفاع مقدس و بیست سال از پایان جنگ می‌گذرد، فرهنگ جهاد و شهادت نه تنها جلوه گر که جذاب‌تر و انسان را به اعجاب وا می‌دارد؛ و این است که باید میراث بزرگ را به نسل‌های بعدی بعنوان امانت و غنیمت و سرمایه سپرد. آنچه مطرح شد. مصادیق آن را در وصیت نامه شهدای استان کهکیلویه و بویراحمد، که دفتر آن در ۸۰۰ صفحه، قطع وزیری همراه با زندگی نامه منتشر شده است می‌توان دید و این حرکت بنیادشهید را باید یک حرکت تاریخی، سیاسی، مذهبی دانست که «اسناد» انقلاب اسلامی در قلمرو دفاع مقدس با صبغه‌ی «وصیت نامه» و «زندگی نامه» جمع آوری و منتشر کرده است. امیدواریم این حرکت فرهنگی تمامی استان‌های کشور را دربر گیرد؛ که به تعبیر حضرت امام باید «مطالعه و تفکر» کرد و به نگاه مقام معظم رهبری منشور معنوی انقلاب هم وصیت نامه امام و وصیت نامه‌های شهداست شهیدان از سنین شانزده سالگی (سلیمان آبدار) تا شهید شاهد (زواره بهیارپور) که در سنین پنجاه و چهارسالگی، اما اکثریت قریب به اتفاق را جوانان برومند تشکیل می‌دهند، برای آن چه در مقدمه و محور‌های ذکر شده بیان شد، مناسب است بصورت مصادیق به چند متن اشاره کنیم.
زمان شناسی:

سخنم را با نام الله و یاری روح الله و درهم کوبندة شرق و غرب و مستکبران و یاری مستضعفان شروع می‌کنم. (۱)

الهام از قیام امام حسین (ع)

من هم به سهم کوچک خودم به شما و تمام جهانیان اعلام می‌کنم که اگر در صحرای کربلا در رکاب امام حسین و یارانش نبوده ام حال در صحنه‌های کربلای ایران حضور می‌یابم تا بنا به تکلیف شرعی که بر گردن فرد فرد انسان‌های با ایمان و خودم هست، دَینِ خود را به دین خود ادا نمایم. (۲)

امام شناسی:

اکنون بر شماهاست که از امام امت، این انسان کامل ملکوتی، به عنوان یک مرجع و رهبر الهی اطاعت داشته باشید و مروری بر رهنمود‌های چندین ساله آن نور الهی بنمائید که اگر عقب هستید خودتان را اصلاح نمائید و پشت سر امام باشید و دشمنانتان را خوب بشناسید که از شما‌ها دست بر نخواهد داشت. (۳)

انقلاب اسلامی:

ما ملت ایران، انقلاب مقدس اسلامی را باید نجات بدهیم، ولی صدام، عامل سرسپرده استعمار شرق و غرب، می‌خواهد به جنگ با ایران ـ قهرمان بشود و می‌خواهد استقلال ایران را به سقوط بکشاند. (۴)

روح عرفانی:

خدایا، من دلسوخته ام، از دنیا وارسته ام، از همه غیر خود دست شسته ام و دیگر از کسی و چیزی بیم ندارم و دلیلی ندارد که تسلیم ظلم و کفر شوم و خدا را به طاغوت بفروشم.

آری، من می‌سوزم تا راه حق را روشن کنم و همة قیود و بند‌ها را بریده ام که آزادانه در معرکة حیات جولان دهم. (۵)

اتحاد:

از شما به عنوان یک برادر کوچک تقاضا دارم هرچه بیشتر در حفظ اتحاد کوشا بوده و دست از تفرقه و جدایی بردارید که همانا تفرقه باعث شکست است؛ و برادران، راه ولایت فقیه را دنبال کنید و استوار باشید که این تها شرط نابودی دشمن است. (۶)

انقطاع از دنیا و عشق بحق:

به نام الله به نام او که همه چیزم اوست، به نام او که زندگی ام در جهت اوست و زنده به اویم و به نام او که شدم در جهت اوست و معشوق و معبودم و مرادم اوست و در اینجاست که می‌گویم شهادت سرآغاز پایندگی است. نترسیم ز مرگی که خود زندگی است. (۷)

حفظ نظام:

امت حزب الله هیچ گاه از امام امت و روحانیت مبارز و دولت اسلامی دست برندارید و این را باید بدانید که اگر روزی روحانیت را کنار بگذاریم روشنفکران (وابسته) ما را وابسته به شرق و غرب می‌کنند و این را هم درنظر داشته باشید که شهید گریه و زاری نمی‌خواهد شهید ادامه دهندة راهش را می‌خواهد. (۸)

در طول تاریخ:

در طول تاریخ، همیشه دو جبهة حق و باطل وجود داشته اند، در یک جبهه مستضعفین و محرومین و ستم کشیدگان و در مقابل، اولیای شیطان و پیروان قابیل و ستم پیشه گان و این مبارزة هابیلیان و قابیلیان تاریخ همیشه وجود داشته است و این شیعیان علی (ع) و حسین (ع) همیشه سوار بر ارابة پیشرو بشریت با مبارزان انسانی خویش صفحات خونین تاریخ را ورق می‌زده اند و امروز بعد از چهارده قرن دوباره مردی از سلالة خون و قیام و تبار نبوت، امامت به پا خاست و با دم مسیحایی خویش روحی تازه در کالبد مرده و به خواب رفتة این امت دمید و آن‌ها را برای مبارزه با قابیلیان زمان فراخواند و چنان شد که دیدیم، همة بساط ظلم را ویران نمودند و امروز جبهة قابیلیان بر آنند تا این نور الهی را خاموش نموده و از جهانی شدن آن جلوگیری کنند، غافل از این که: چراغی را که ایزد برفروزد / هر آن کس پف کند ریشش بسوزد (۹) /۹۹۸/د ۱۰۱/ش

شهید سلیمان آبدار پانزده ساله / ص ۳۵
شهید بهرامقلی آذرشب ـ بیست و پنج ساله / ص ۴۷
شهید سجاد احمدی ـ بیست و چهار ساله / ص ۹۹-۱۰۰
سلیمان امرائی ـ هجده ساله / ص ۲۵۰
شهید رمضان بادام فیروز / نوزده ساله / ص ۳۱۷
شهید محمدعلی پارسایی شب / بیست و نه ساله / ص ۴۴۸
شهید حسین پژواک / بیست و دو ساله / ص ۵۳۹
شهید سیدشریف پنجه بند / نوزده ساله / ص ۶۰۱
شهید ضربعلی جاودان / بیست و یک ساله / صفحات ۷۲۵-۷۲۶
میثم صدیقیان
ارسال نظرات