۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۶۲۴۶۸۳
شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد؛

زبان دیپلماسی در حال رقابت با تحولات میدانی احتمالی در سوریه است

زبان دیپلماسی در حال رقابت با تحولات میدانی احتمالی در سوریه است
العالم در گزارشی توافق آنکارا-مسکو در خصوص استقرار یگان‌هایی از پلیس نظامی روسیه در شمال شرق سوریه را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، روسای جمهور ترکیه و روسیه روز گذشته در سوچی به یادداشت تفاهمی درباره استقرار یگان‌هایی از پلیس نظامی روسیه در شمال شرق سوریه دست یافتند. اجرای توافقنامه آدانا به منظور آمادگی برای عقب نشینی نیرو‌های کرد تا ۳۰ کیلومتری مرز‌های ترکیه و سوریه از دیگر بند‌های این یادداشت تفاهم است.

خبرنگار این شبکه در گزارشی گفت: در پی تهدیدات ترکیه درباره ازسرگیری تجاوزات خود علیه کُرد‌های سوریه، به نظر می‌رسد زبان دیپلماسی در حال رقابت با تحولات میدانی احتمالی در سوریه است. بر همین اساس دیدار ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه در سوچی در زمانی بسیار حساس و مهم برگزار شد. پوتین در این دیدار اوضاع منطقه را بسیار خطرناک دانست و تاکید کرد رایزنی‌ها بین روسیه و ترکیه با توجه به اوضاع کنونی بسیار ضروری است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد این دیدار به حل مشکلات بغرنج کمک کند.

پوتین گفت: ”نگرانی‌های ترکیه را درباره حضور تروریست‌ها در مجاورت مرز‌های این کشور با سوریه درک می‌کنیم. نیرو‌های نظامی غیرقانونی باید سوریه را ترک کنند. دولت سوریه و همه گروه‌های مسلح کُرد باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند.“

در ادامه گزارش آمده است: اردوغان نیز پس از این دیدار از توافقی تاریخی سخن گفت و تاکید کرد یگان‌های مدافع خلق بعدازظهر چهارشنبه تا ۳۰ کیلومتری مرز‌های ترکیه عقب نشینی خواهند کرد.

اردوغان گفت: ”برای تضمین ثبات اوضاع در سوریه با روسیه همکاری می‌کنیم. دو کشور درباره مخالفت با تجزیه سوریه اتفاق نظر دارند و درباره جلوگیری از حضور تروریست‌ها در سوریه نیز نظر یکسانی دارند.“

در ادامه گزارش آمده است: نیرو‌های سوریه دموکراتیک در خصوص ضرب الاجلی که ترکیه برای عقب نشینی آن‌ها اعلام کرده است پایبندی کامل خود را به آتش بس با ترکیه و عقب نشینی نیرو‌های خود از منطقه عملیات نظامی از راس العین در شرق تا تل ابیض در غرب، اعلام کردند. در همین حال هیئتی از کارشناسان روس در منطقه قامشلی در شمال شرق سوریه مستقر شدند تا بر اجرای توافق دمشق و فرماندهی نیرو‌های سوریه دموکراتیک درباره ورود نیرو‌های سوریه به شرق فرات نظارت کنند. این تحولات نتیجه افزایش درخواست‌های اعراب و کرد‌های سوریه برای عقب نشینی نیرو‌های سوریه دموکراتیک از مناطق مرزی و تحویل آنجا به ارتش سوریه است.

در ادامه گزارش آمده است: در همین حال آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان حمایت خود را از درخواست وزیر دفاع این کشور برای استقرار نیرو‌های بین‌المللی در شمال شرق سوریه برای ایجاد منطقه امن اعلام کرد، اما هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان دخالت ترکیه در شمال شرق سوریه و حمایت مسکو از دمشق را به منزله وجود موانع بزرگ در برابر حل مشکل دانست.

ارسال نظرات