۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۶۲۴۷۶۹
رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:

حوزه نسبت به بدعت گذاری برخی مسؤولان سکوت نکند | روشنگری رسالت حوزه است

حوزه نسبت به بدعت گذاری برخی مسؤولان سکوت نکند | روشنگری رسالت حوزه است
حجت الاسلام روحانی روشنگری و بصیرت افزایی را رسالت حوزه های علمیه دانست و تأکید کرد که حوزه نباید نسبت به بدعت گذاری و اقدامات نادرست برخی مسؤولان سکوت کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حمید روحانی رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی امشب در همایش «مجتهد شهید» با محوریت سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیت الله شهید مصطفی خمینی که در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با ابراز تأسف از این که شخصیت های بزرگ در دوران حیاتشان گمنام بوده و توسط مردم آنگونه که شایسته است شناخته نمی شوند، گفت: متأسفانه امام راحل هیچگاه آنگونه که شایسته است شناخته نشدند و حتی هنوز هم نتوانسته ایم ابعاد شخصیت ایشان را بشناسیم.

وی با بیان اینکه امروز رهبر معظم انقلاب نیز آنگونه که شایسته است شناخته نشده اند، ادامه داد: اگر ابعاد شخصیت های والا و برجسته را به خوبی بررسی کرده و نسبت به آن معرفت پیدا کنیم بدون شک در دنیا و آخرت موفق و پیروز خواهیم شد.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به روحیه خودسازی و معنویت آیت الله شهید مصطفی خمینی عنوان کرد: ایشان در نهایت خودسازی قرار داشتند، چراکه علیرغم برخورداری از مراتب علمی برجسته، همواره خود را در رده طلاب ساده و درجه دوم قرار می دادند.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، اظهار داشت: حاج آقا مصطفی هیچگاه از این که امام خمینی(ره) بیانیه های خود را بدون در میان گذاشتن با ایشان صادر می کرد ناراحت نمی شدند؛ ایشان هیچگاه خودشان را «آقا زاده» نمی دانستند و از این که فرزند امام راحل هستند هیچوقت سوء استفاده نمی کردند.

وی با اشاره به اهتمام آیت الله شهید مصطفی خمینی در زمینه رفع مشکلات معیشتی طلاب خاطرنشان کرد: ایشان همواره یکی از شرایط مرجعیت دینی را مطلع بودن از وضعیت معیشتی بدنه طلاب می دانست و بسیار به مستضعفان و محرومان توجه داشتند.

حجت الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه آیت الله شهید مصطفی خمینی در همه علوم اسلامی به ویژه فلسفه تبحر داشتند، بیان کرد: اینگونه نبود که ایشان تنها در زمینه فقه و اصول و یا تنها در زمینه فلسفه مهارت داشته باشند، بلکه در همه علوم اسلامی تخصص داشته و در بالاترین مراتب علمی قرار داشتند.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ضمن انتقاد از وضعیت علمی و پژوهشی کشور و بیان اینکه آیت الله شهید مصطفی خمینی یک نابغه علمی بوده و هیچگاه دنباله رو نبودند و یک مبنای عمیق علمی داشتند، ابراز داشت: امروز در کشور محقق واقعی بسیار کم پیدا می شود و متأسفانه برخی افراد تنها به دنبال آن هستند که با چاپ چند کتاب خود را نویسنده معرفی کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آیت الله شهید مصطفی خمینی از بینش سیاسی فوق العاده ای برخوردار بودند، تأکید کرد: ایشان به خوبی اوضاع سیاسی را می دانستند و دارای تحلیل های بسیار قوی و منطقی بودند.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه حاج آقا مصطفی خمینی علیرغم ارتباط با دیگران و اجتماعی بودن در اوج معنویت و تهذیب قرار داشتند، خاطرنشان کرد: ایشان بدون اینکه گوشه عزلت گزیده و از دیگران خود را دور کند به مراتب معنوی و علمی دست یافتند.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به ارتباط و ارادت آیت الله شهید مصطفی خمینی به امیرمؤمنان(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان همواره معتقد بودند که امام علی(ع) آنگونه که شایسته است معرفی نشده اند؛ همچنین اعتقاد داشتند که امیرمؤمنان(ع) را نمی توان به آسانی شناخت، بلکه باید با تسلط بر مبانی حق ایشان را بشناسیم.

وی با اشاره به معرفت عمیق آیت الله شهید مصطفی خمینی نسبت به امیرمؤمنان(ع) یادآور شد: ایشان در یادداشت های خود نوشته اند که «اگر خوف برخی انحراف ها نبود، علی(ع) را به گونه ای معرفی می کردم که هیچ عارفی به آن پی نبرده باشد»؛ ایشان لحظه ای نسبت به مبارزه با ظلم و ستم آرام و قرار نداشتند.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه نیروهای شاهنشاهی و طاغوتی همواره تلاش می کردند که حاج آقا مصطفی را تطمیع کرده و ایشان را به آلت دست ساواک تبدیل کنند، اظهار داشت: ایشان به دشمنان اثبات کردند که «آشتی ناپذیر» و «سازش ناپذیر» هستند؛ ایشان علاوه بر این روحیه، هر گاه متوجه می شدند که برخی اشخاص در حال لغزش هستند، آنها را مورد نصیحت و راهنمایی قرار می دادند.

وی طرفداری از حرکت ها علیه رژیم طاغوت را از ویژگی های آیت الله شهید مصطفی خمینی دانست و تصریح کرد: سازش ناپذیری، تشویق طلاب به فراگیری مهارت های مسلحانه و جنگی و جلوگیری از لغزش دیگران از جمله صفات آیت الله شهید مصطفی خمینی بود و همین سبب شد رژیم شاهنشاهی درصدد نابودی ایشان برآید.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه حوزه پیرو امام علی(ع) در مقابل جنایت و خیانت و ظلمی که به اسلام و روحانیت می شود سکوت نمی کند، تصریح کرد: چرا حوزه باید امروز در مقابل جنایت، خیانت و ظلمی که به اسلام و روحانیت می شود سکوت کند؟ امروز برخی مسؤولان در تراز نظام اسلامی نیستند آیا کسی که روحانی باشد دروغ می گوید؟ کسی که وعده دروغ به مردم می دهد چه تفاوتی با شاه دارد؟

وی ابراز داشت: امروز برخی مسؤولان با زیر سؤال بردن امر به معروف و نهی از منکر در زمینه های دینی بدعت گذاری می کند؛ چرا باید حوزه در مقابل آن سکوت کند؟ بر اساس تفکر امام خمینی(ره) ما نباید در مقابل بدعت گذاری ها سکوت کرده و اعتراض نداشته باشیم؛ اگر در مقابل ظلم ها و ستم ها و بدعت گذاری ها سکوت کنیم بدون شک رو به قهقرا خواهیم رفت.

حجت الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه دم فرو بستن در مقابل ظلم ها و ستم ها از ویژگی های پیروان امیرمؤمنان(ع) نیست، گفت: امروز ما باید برای رهبری، عمار باشیم؛ بزرگان که سکوت را بر انتقاد و اعتراض ترجیح می دهند نباید از حرکت های روشنگرانه طلاب جوان جلوگیری کنند.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با انتقاد از اظهارات رییس جمهور در زمینه رفراندوم برای مذاکره خاطرنشان کرد: رییس جمهور روزی مذاکره با آمریکا را دیوانگی می داند و روزی برای آن پیشنهاد رفراندوم می دهد؛ روزنامه کیهان با تیتر «پیشنهاد رفراندوم برای دیوانگی» به خوبی این موضوع را روشن کرده بود؛ چرا باید برخی مسؤولان با لباس روحانیت دروغ بگوید، بدعت بگذارد، اهل سازش با بیگانگان باشد و به ائمه معصومین(ع) دروغ ببندد؟ اگر در مقابل این رفتارهای ناشایست سکوت شود، ننگ های جبران ناپذیری در تاریخ ثبت خواهد شد.

حسین ثالث موید
ارسال نظرات