۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۶۲۴۷۷۲
با حضور آیت الله مصباح یزدی؛

همایش "مجتهد شهید" در قم برگزار شد

همایش
همایش «مجتهد شهید» با محوریت سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیت الله شهید مصطفی خمینی با حضور آیت الله مصباح یزدی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «مجتهد شهید» با محوریت سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیت الله شهید مصطفی خمینی امشب در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با حضور آیت الله مصباح یزدی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله اراکی و حجج اسلام والمسلمین سید حمید روحانی و محمد حسن رحیمیان در این مراسم به سخنرانی پرداختند.

همه خیر و برکات امروز جامعه ثمره تلاش های امام راحل است

آیت الله اراکی در این همایش به مهارت و تبحر آیت الله شهید مصطفی خمینی در زمینه تفسیر قرآن کریم اشاره و عنوان کرد: ایشان همواره می گفتند «تفسیر حقیقی قرآن کریم از قدرت ما خارج است»، اما با این حال باید گفت که درک ما از تفسیر به همان اندازه درکمان از ذات ربوبی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قرآن کریم دارای لایه های مختلف و عمیق است، اظهار داشت: تعدد تفسیر آیات قرآن کریم به این معنا نیست که تنها یک تفسیر درست است، زیرا قرآن مجید دارای بطون مختلف است و می توان از آن برداشت های گوناگون داشت؛ گاهی ادبا و حکما از یک آیه برداشت های مختلفی دارند که ممکن است همه آنها درست و صحیح باشد.

وی با اشاره به تفسیر مفسران از آیه شریفه «مالک یوم الدین» به نظر آیت الله شهید مصطفی خمینی در رابطه با این آیه شریفه اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان احاطه بسیار زیادی بر شاخه های علوم اسلامی داشتند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه همه خیر و برکات امروز جامعه ثمره تلاش های امام راحل است، بیان کرد: ما باید راه این بزرگواران را با جدیت ادامه دهیم؛ امروز وظیفه بسیار سنگین و بزرگی بر دوش حوزه های علمیه قرار دارد.

آیت الله شهید مصطفی خمینی یک مجتهد مسلم بودند

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از ویژگی های آیت الله شهید مصطفی خمینی «ساده زیستی» بود، عنوان کرد: ایشان نیز همانند سایر طلاب با شهریه طلبگی و در خانه ای اجاره ای زندگی می کردند و علیرغم این که «آقا زاده» بودند خود را نسبت به دیگران برتر نمی دیدند.

تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه خانه حاج آقا مصطفی مرکز تکثیر اعلامیه های امام خمینی(ره) بود، اظهار داشت: ایشان و برادرشان حاج احمد آقا در اوج ساده زیستی بودند و بعد از انقلاب حتی به دنبال مالک شدن یک خانه هم نبودند، بلکه تا آخر عمرشان ساده زیستی داشتند.

وی با بیان اینکه آیت الله شهید مصطفی خمینی یک مجتهد مسلم بودند، خاطرنشان کرد: ایشان علیرغم برخورداری از اجتهاد و مراتب علمی والا، پبرو محض ولی فقیه بودند و در مسیر انقلاب ذره ای از خدمت و سربازی فروگذار نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به نقش محوری آیت الله شهید مصطفی خمینی در 15 خرداد سال 42 و در هنگام دستگیری امام راحل بیان کرد: ایشان برای نجات امام(ره) و پیشگیری از اعدام صحرایی ایشان علما و روحانیون را فراخواندند و از جنایات رژیم شاه جلوگیری کردند.

آیت الله شهید مصطفی خمینی سازش ناپذیر بودند

حجت الاسلام روحانی نیز در این نشست با بیان اینکه حاج آقا مصطفی خمینی علیرغم ارتباط با دیگران و اجتماعی بودن در اوج معنویت و تهذیب قرار داشتند، خاطرنشان کرد: ایشان بدون اینکه گوشه عزلت گزیده و از دیگران خود را دور کند به مراتب معنوی و علمی دست یافتند.

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به ارتباط و ارادت آیت الله شهید مصطفی خمینی به امیرمؤمنان(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان همواره معتقد بودند که امام علی(ع) آنگونه که شایسته است معرفی نشده اند؛ همچنین اعتقاد داشتند که امیرمؤمنان(ع) را نمی توان به آسانی شناخت، بلکه باید با تسلط بر مبانی حق ایشان را بشناسیم.

وی با اشاره به معرفت عمیق آیت الله شهید مصطفی خمینی نسبت به امیرمؤمنان(ع) یادآور شد: ایشان در یادداشت های خود نوشته اند که «اگر خوف برخی انحراف ها نبود، علی(ع) را به گونه ای معرفی می کردم که هیچ عارفی به آن پی نبرده باشد»؛ ایشان لحظه ای نسبت به مبارزه با ظلم و ستم آرام و قرار نداشتند.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه نیروهای شاهنشاهی و طاغوتی همواره تلاش می کردند که حاج آقا مصطفی را تطمیع کرده و ایشان را به آلت دست ساواک تبدیل کنند، اظهار داشت: ایشان به دشمنان اثبات کردند که «آشتی ناپذیر» و «سازش ناپذیر» هستند؛ ایشان علاوه بر این روحیه، هر گاه متوجه می شدند که برخی اشخاص در حال لغزش هستند، آنها را مورد نصیحت و راهنمایی قرار می دادند.

گفتنی است، کتاب «حکومت و ولایت فقیه» از آثار آیت الله شهید مصطفی خمینی در این مراسم با حضور آیات مصباح یزدی، اراکی و حجج اسلام والمسلمین رحیمیان و روحانی رونمایی شد./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بی پروا
Iran, Islamic Republic of
۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
خدا رحمتشون کنه
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
خوب بود به گزارش تصویری منتشره لینک می دادید
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
کاش به گزارش تصویری مربوط لینک می کردید
0
0