۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۶۲۴۷۷۹
در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد؛

نسخه الکترونیکی کتاب «دین در دنیای مدرن از کلیساهای جامع تا آیین های دینی»

نسخه الکترونیکی کتاب «دین در دنیای مدرن از کلیساهای جامع تا آیین های دینی»
کتاب «دین در دنیای مدرن»، خاستگاهی مسیحی دارد اما یکی از مهم‌ترین مسایل زندگی آدمی را به کاوش گرفته و تحلیلی دقیق از آن ارائه کرده است.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «دین در دنیای مدرن از کلیسا‌های جامع تا آیین‌های دینی» اظهار داشت: دین به هر تعریفی و با هر رویکردی مورد تأمل قرار گیرد، هم‌پای حیات انسانی زیسته است. شاید نتوان قومی، مردمی و جامعه‌ای را نشان داد که از دین بهره نداشته باشند؛ حتی آنان که به‌سختی در تقابل با دین برآمد‌ه‌اند، بیشتر به مقابله با دینی سربرآورده‌اند تا دین جدیدی را جایگزین آن سازند.

وی گفت: در دنیای مسیحیت که بر خرابه‌های عقاید یهود بنا شده، این سرگذشت رفته است. جامعه‌شناسان با دیدی موشکافانه به دین نظر می‌کنند. استیو بروس اسکاتلندی که خود از منظر جامعه‌شناسی به دین نظر دارد، تاریخ این دیانت را از سال ۱۵۱۷ تا به امروز مورد مداقه قرار داده تا نشان دهد چه فراز و فرود‌هایی داشته است. وی که آثاری چند در این خصوص برون داده است، در کتاب «دین در دنیای مدرن، از کلیسا‌های جامع تا آیین‌های دینی»، به نقش و کارکرد دین مسیحیت می‌پردازد؛ دینی که در زمانی همه ابعاد زندگی پیروان خود را در چنبره آداب و آیین‌های خود گرفته بود و هر گونه نجات و رستگاری را در پیروی بی‌چون‌وچرا از دستور‌ها و احکامی می‌دانست که کلیسا برای باورمندانش دیکته می‌کرد و در پرتو تحولی که در تاریخ غرب به اصلاحات شناخته شد، دچار تحول بنیادین گردید.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بروس برای تصویر این سیر حیاتی، با اذعان به اینکه گزینش یک مقطع تاریخی از پیوستار واقعیت‌ها امر پیچیده‌ای است، شروع تحول حیات سیاسی و دینی اروپا را به‌طوررسمی به روز آخر اکتبر ۱۵۱۷ میلادی پیوند می‌زند؛ یعنی زمانی که مارتین لوتر فهرست شکایت‌های خود درباره وضعیت کلیسا را به درب کلیسای جامع ویتنبرگ نصب می‌کند و مقطع جدیدی را در دیانت مسیحی می‌آفریند. از آن پس جریان دین‌ورزی مسیر دیگری را پیموده است.

وی افزود: این کتاب به گفته نویسنده دفاعی جانانه از مجموع عقایدی است که عموماً عرفی‌گذاری نامگذاری شده و نشان می‌دهد که چگونه دین از خدای واحد عظیم که در تیول کلیساییان بوده، آغاز کرده و از عصر استدلال و خدایان رقیب عبور کرده و به خدای معنوی و هرجایی رسیده است؛ خدایی که هر کسی می‌تواند با او در تعامل و تماس باشد و زندگی خویش را با او مرتبط سازد، بی‌آنکه نیازی به واسطه‌هایی با هویت و زبان دیگر باشند.

پهلوانی اظهار داشت: کتاب «دین در دنیای مدرن»، خاستگاهی مسیحی دارد؛ اما یکی از مهم‌ترین مسایل زندگی آدمی را به کاوش گرفته و تحلیلی دقیق از آن ارائه کرده است. دین چیست و چه جایگاهی در حیات آدمی دارد و از آن مهم‌تر چگونه باید به آن نگریست، از پرسش‌های بنیادینی است که به مداقه عالمانه و پاسخ درخور نیاز دارد.

وی گفت: پژوهشکده اسلام تمدنی که در پی شناسایی مهم‌ترین مسایل پایه‌ای معطوف به کارآمدی دیانت اسلامی است، طرح چنین مباحثی را شایسته می‌داند؛ ازاین‌رو به ترجمه کتاب پیشِ رو، روی کرده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: مترجم توانا دکتر فیاض قرائی با پشتوانه گروه پژوهشی حکمت و کلام جدید از سالیان پیش مسئولیت بازگرداندن آن به زبان فارسی را بر عهده گرفته و با همه مشکلات و پیچیدگی‌های متن، آن را به زبان خوانا و مفهوم درآورده است.

وی به معرفی کتاب «دین در دنیای مدرن از کلیسا‌های جامع تا آیین‌های دینی» پرداخت و افزود: این کتاب نوشته استیو بروس است که در پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شده و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

پهلوانی اظهار داشت: کتاب «دین در دنیای مدرن از کلیسا‌های جامع تا آیین‌های دینی» با ۵۱۲ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۹۸ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات