۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۶۲۴۹۳۸
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

گفت و گوی محترمانه با پیروان ادیان سیره امام هشتم بود

گفت و گوی محترمانه با پیروان ادیان سیره امام هشتم بود
کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: ما نمی توانیم به صرف این که خودمان عقاید دیگران را قبول نداریم، آن ها را مورد توهین قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه جمعه در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی به بیان نکاتی پیرامون اهمیت عزت اسلام و مسلمانان پرداخت و گفت: امام صادق(ع) به مفضل توصیه کردند «هیچ گاه سفره دل خود را پیش مردم باز نکن چرا که موجب خوار شدنت خواهد شد.»

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در یک کلمه اسلام اجازه نداده است کسی خود را خوار و ذلیل کند. کسی که آشکارا گناه می کند و فسق و فجور انجام می دهد، ابتدا خودش را خوار و ذلیل کرده و احترام خود را نزد دیگران از بین برده است. کسی که به ناموس دیگران نگاه می کند، به دیگران اجازه داده که پشت سرش سخن بگویند.

وی افزود: معاویه به یکی از غلامان خود مبلغی پول داد که به ابوذر بدهد و به او وعده داد که اگر ابوذر این پول را بپذیرد، آن غلام را آزاد خواهد کرد اما ابوذر چنین چیزی را نپذیرفت و گفت «پذیرش این پول مرا اسیر معاویه خواهد کرد.» این مسائل با احترام عام مرتبط می شود و مورد تأکید اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که انسان در اسلام محترم است و برای کمک به افراد نباید دین آن ها را پرسید، خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) می فرمودند کسانی که شما با آن ها برخورد دارید، از دو حال خارج نیستند یا با تو در دینت اشتراک دارد و یا در انسانیتت. انسان نمی تواند نسبت به همنوع خود بی تفاوت باشد؛ حتی اگر آن فرد کافر باشد. در اسلام تمام انسان ها محترم هستند.

وی ادامه داد: هر دین و آیینی برای خود مقدساتی دارد که حتی ممکن است آن مقدسات غلط باشد اما ما نمی توانیم به صرف این که خودمان آن عقاید را قبول نداریم، مورد توهین قرار دهیم. امام خمینی(ره) زمانی که در پاریس بودند در زمان میلاد حضرت عیسی(ع) به اطرافیان خود دستور دادند که برای همسایگان خود گل بخرند و به آن ها هدیه بدهند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: نقد، بحث و گفتگو هیچ ایرادی ندارد و امام هشتم(ع)‌ در مدتی که در ایران بودند، مناظرات بسیاری انجام دادند اما هیچ گاه طرف مقابل خود را مورد توهین قرار ندادند. قرآن کریم ما را به حکمت، موعظه و مناظره فراخوانده و از توهین به دیگران بر حذر داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: یکی دیگر از مصادیق عزت عمومی احترام به قوانین کشوری است که در آن زندگی می کنیم. امام(ره) در زمانی که پاریس بودند، به این مسأله نیز خیلی تأکید داشتند و حتی قربانی کردن گوسفند را که مخالف قوانین فرانسه بود، انجام نمی دادند.

وی احترام به محیط زیست و حقوق حیوانات را یکی دیگر از مسائل مورد تأکید اسلام دانست و افزود: در زمان پیامبر(ص) گربه ای در مسجد در حال وضع حمل بود. شخصی می خواست گربه را از مسجد بیرون کند اما ایشان اجازه ندادند و دستور دادند شخصی جلو گربه برای او پوشش ایجاد کند تا پس از وضع حمل از مسجد خارج شود./861/پ202/ب1

ارسال نظرات