۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۶۲۴۹۹۸

آغاز دور دوم اعتراض‌ها در عراق

آغاز دور دوم اعتراض‌ها در عراق
تظاهرات مردم به وضع نابسامان اقتصادی و خدماتی در عراق که به دلیل اربعین متوقف شده بود از جمعه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، دور دوم تظاهرات در شهرهای عراق که از روز گذشته در اعتراض به بیکاری، فساد در بین مسئولان و شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی آغاز شد، موجب کشته و زخمی شدن شمار زیادی از معترضان شد.

دور نخست اعتراض‌ها که به دلیل ایام اربعین حسینی و میزبانی عراق از هزاران زائر داخلی و خارجی و پس از توافق میان معترضان و دولت متوقف شد، اول اکتبر آغاز شده بود.

تداوم اجرای مقررات منع آمدوشد در هفت استان

در پی تداوم اعتراض‌های خونین در عراق، نیروهای امنیتی این کشور، مقررات منع آمد و شد را در هفت استان جنوبی اعمال کردند.

استان‌های ذی قار (ناصریه)، الدیوانیة (دیوانیه)، المثنى (سماوه)، واسط (کوت)، بابل (حله) و بصره (بصره) و کربلا‌ (کربلا) مشمول این قانون شده‌اند.

این منابع تاکید کردند که این تصمیم در پی تحولات اخیر در این استان‌ها و به آتش کشیدن ساختمان‌های دولتی و حزبی در آنها، اتخاذ شده است.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به مقامات محلی اختیار تام در وضع مقررات آمد و شد جزئی یا کلی در مناطق زیر نظرشان داده است. قرار است پارلمان عراق برای بررسی این تحولات، امروز (شنبه ۲۶ اکتبر) جلسه اضطراری تشکیل دهد.

سی کشته و بیش از دو هزار زخمی

کمیساریای حقوق بشر در عراق اعلام کرد که اعتراضات روز جمعه در بغداد و برخی استان‌های جنوبی عراق، ده‌ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشته است.

در بیانیه این کمیساریا آمده است: در درگیری میان نیروهای امنیتی و محافظان مقرهای حزبی با تظاهرات‌کنندگان، هشت نفر در بغداد، نُه نفر در میسان، نه نفر در ذی‌قار،  سه نفر در بصره و یک نفر در المثنی کشته شدند و شمار زخمی‌ها به ۲۳۱۲ نفر می‌رسد./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات