۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۲۵۴۰۷
حجت الاسلام سقای بی ریا:

مراقب نفوذ سکولاریسم با ظاهر دینی باشیم | لزوم تقویت حوزه انقلابی

مراقب نفوذ سکولاریسم با ظاهر دینی باشیم | لزوم تقویت حوزه انقلابی
معاون پژوهش مؤسسه امام خمینی(ره) نسبت به نفوذ سکولاریسم به ظاهر دینی در حوزه هشدار داد و گفت: نمی توان دم از دین و دیانت زد اما نسبت به ولایت و حکومت دینی بی تفاوت بود.

حجت الاسلام محمد ناصر سقای بی ریا معاون پژوهش مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حوزه انقلابی را حوزه ای دانست که دنبال و پیگیر اهداف اسلام ناب باشد و گفت: حوزه انقلابی در امور سیاسی به شکل صحیح ورود می کند و در امور سیاسی صاحب موضع است؛ نسبت به مسائل و جریانات سیاسی بصیرت دارد و به اوضاع  و حوادث اجتماعی بی تفاوت نیست.

وی دخالت در امور سیاسی و بصیرت افزایی را از وظایف طلاب بر شمرد و افزود: اگر طلبه ای نسبت به سعادت دنیا و آخرت مردم بی تفاوت باشد و خود را در کنج عزلتی محصور کند به سکولاریسم مبتلا شده است؛ نه سکولاریسمی که از اساس خدا را قبول ندارد بلکه به این معنا که نگاه حداقلی به دین دارد و نسبت به مسائل پیرامون خود کاری ندارد؛ به ظاهر دم از ترک محرمات می زند اما اوجب واجبات، یعنی حفظ ولایت فقیه را ترک کرده است.

حجت الاسلام سقای بی ریا در ادامه خاطرنشان کرد: حوزه سکولار از سیاسی شدن هیئتها و مراسمات عزاداری نگران است و می گوید فقط به گریه و ذکر مصیبت بپردازیم؛ درست است گریه بر امام حسین(ع) بسیار فضیلت دارد اما اساس نهضت امام حسین(ع) سیاسی و برای مقابله با ظلم و احیای امر به معروف و نهی منکر و سیره پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بود؛  بی توجهی به سیاست نگاه سکولاری، بی خاصیت، عقب افتاده و غیر انقلابی است و آن مطلوبی نیست که اهل بیت(ع) دنبال آن بودند چرا که در مباحث مهدویت بحث مبارزه با ظلم و جور بسیار مطرح است و شخص منتظر نباید نسبت به ظلم و جور بی تفاوت باشد.

وی شاخصه اصلی حوزه انقلابی را بصیرت عنوان کرد و گفت: مهم ترین شاخصه حوزه انقلابی بصیرت نسبت به مسائل و وقایعی است که اتفاق می افتد و اینکه بداند این حوادث توسط چه جریاناتی و با چه اهدافی ایجاد شده است؛ امروزه ما شاهد جریانات مختلف عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی هستیم و آگاهی از این جریانات مختلف برای طلاب لازم است که گرفتار جریانات منحرف و سکولاری نشوند.

معاون پژوهش مؤسسه امام خمینی(ره) ورود به مسائل اجتماعی و سیاسی را یکی از راه های تقویت بصیرت در طلاب دانست و اظهار داشت: حوزه باید ورود امور اجتماعی و سیاسی را جز وظایف خود بداند و این مسائل را پیگیری کند. روندها، فرآیندها و جریانات مختلف را بشناسد و دید روشنی نسبت به آرایش میدان داشته باشد. بصیرت تعیین مصادیق آن دستورات، آرمان ها و اهداف کلی است که در ذهن وجود دارد.

وی نمونه بارز فرد انقلابی بصیر را جناب عمار معرفی و تصریح کرد: در جنگ صفین همه قرآن و پیامبر را قبول داشتند اما در تعیین مصداق حق و باطل دچار شک و شبهه شدند. نقش جناب عمار در بصیرت افزایی اینجا معلوم می شود که با روشنگری خود جریانات سیاسی و فکری را معرفی و تبیین کرد افرادی که الان در لشکر معاویه و زیر قرآن های به نیزه زده شده حضور دارند، روزی زیر پرچم ابوسفیان مقابل پیامبر(ص) ایستاده بودند. انسان باید میدان و جریانات را بشناسد و نفوذ بینش داشته و بتواند صاحب اثر و گفتمان باشد.

حجت الاسلام سقای بی ریا در ارزیابی تفکر حوزه انقلابی در بین عموم طلاب گفت: اکثریت حوزه و طلاب نظریات حوزه انقلابی را قبول دارند؛ حدود چند سال پیش تحقیقی پیرامون نظریات حضرت امام خامنه ای بدون ذکر ایشان از طریق نمونه گیری علمی آماری انجام شد که بیش از 80  درصد طلاب با این نظرات موافق بودند. البته اخیرا تلاش هایی در زمینه عزلت گزینی حوزه از مسائل اجتماعی و سیاسی در حال انجام است و حوزه را صرفا منحصر در یک مسائل فردی و اخلاقیات فردی و گوشه نشینی و بی تفاوتی نسبت به امور اجتماعی می داند.

وی در ارزیابی عملکرد مسؤولان حوزوی، خواستار فعالیت جدی تر و محسوس تر مسؤولان حوزه در زمینه حوزه انقلابی شد و گفت: مسؤولان حوزه باید در تحکیم حوزه انقلابی گام های محکم تری بردارند و اقدامات عملی جدی تری انجام دهند؛ حتی شاهد هستیم برخی، تلاش ها در این زمینه را بر نمی تابند و حتی حرکت های در این زمینه را خنثی می کنند. حوزه باید اقدامی ناظر به جریان انقلابی گری داشته باشد و حوزه انقلابی و مبانی آن را تعریف کند و سپس به تبیین آن بپردازد.

این استاد حوزه و دانشگاه راهکار انقلابی ماندن حوزه را حمایت از فعالیت های گروه های خودجوش انقلابی دانست و اضافه کرد: در حوزه باید مراکز حوزوی فعال در این زمینه شناسایی شود؛ گروه های جهادی بسیاری وجود دارد که در راستای ترویج آرمان های انقلاب و محرومیت زدایی از جامعه فعالیت می کنند؛ همچنین تشکل های نمایندگان طلاب که به صورت خود جوش و مردمی در حال تبیین حوزه انقلابی هستند که این ظرفیت ها باید شناسایی و بکار گرفته شده و تعامل با شهرستان ها برای ایجاد شبکه متحد بیشتر شود. انقلابی بودن حوزه مرهون فعالیت خود جوش طلاب انقلابی است که تقویت این ظرفیت های آتش به اختیار باعث تقویت حوزه انقلابی است.

وی امید حوزه انقلابی را طلاب جوان خواند و گفت: امید حوزه انقلابی به طلاب جوان است که در هر دوره همیشه صاحب اثر بودند روزی همین طلاب جوان با پیروی از امام راحل(ره) انقلاب را رقم زدند و جوانان امروز هم که امید حضرت امام خامنه ای هستند وظیفه انقلابی ماندن حوزه را بر عهده دارند. در این زمینه باید از تجربه بزرگان انقلابی بهره گیری کنند تا ضمن انقلابی ماندن حوزه شاهد رشد انقلابی حوزه هم باشیم.

ارسال نظرات