۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۶۲۵۸۱۴

تحرکات مشکوک گروه‌های مسلح در بغداد

تحرکات مشکوک گروه‌های مسلح در بغداد
مانع‌تراشی گروه‌های مسلح دربرابر فعالیت کارکنان دولت و بستن راه‌ها و پل‌ها و تعطیلی نیروگاه برق بغداد، از جمله خبرهای عراق است.

به گزارش خبرگزاری رسا، برهم صالح رییس جمهوری عراق و نوری المالکی رییس ائتلاف دولت قانون در دیدار با یکدیگر به بررسی آخرین اوضاع سیاسی و امنیتی این کشور پرداختند. صالح و مالکی در این دیدار همچنین تدابیری را که می‌تواند به تحقق خواسته‌های تظاهرات کنندگان کمک کند، بررسی کردند.

بر اساس بیانیه دفتر مالکی، دو طرف همچنین بر ضرورت حفظ مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات و خلل وارد نشدن به امنیت و نهادهای دولتی و مدارس و دانشگاه‌ها و شرکت‌های نفتی و بنادر و تسریع در اجرای بسته اصلاحاتی که دولت اعلام کرد و اعتماد نمایندگان ملت در پارلمان را به دست آورد، تأکید کردند.

این بیانیه آورده است دو طرف همچنین تمام طرف‌ها و گروه‌های سیاسی و مردمی را به حمایت از این برنامه اصلاحاتی دعوت و تأکید کردند همه باید هوشیاری خود را حفظ کرده و فرصت را از دشمنان گرفته و فتنه را مهار کنند.

در این میان نیز جاسم  البیاتی وزیر اسبق عراقی گفت تظاهرات حقی است که قانون اساسی برای بیان نیازها و خواسته‌های شهروندان تضمین کرده است.

البیاتی به العهد نیوز گفت تظاهرات حق مشروع همه شهروندان است، ولی در این زمان به یک پیچ خطرناک تبدیل شده و آن تشدید فشارها بر اقتصاد عراق در جنوب از طریق بستن بنادر و چاه‌های نفتی یا عدم حضور کارکنان در ادارات خود است که معنایش فروپاشی اقتصاد عراق در صورت ادامه این شیوه است.

وی افزود تظاهرات از حالت طبیعی خود خارج شده و همه باید طبقه فقیر موجود در  عراق را در نظر بگیرند و اگر این وضعیت ادامه یابد، مواد ضروری برای زندگی انسان به‌تدریج کاهش می‌یابد و بیشترین ضرر را فقیران متحمل خواهند شد.

البیاتی اظهار داشت سخنان مرجعیت  عالی نقشه راه و هر شکلی از اشکال تغییر را مشخص کرد، ساختار یا نظام اگر قرار است متحول شود باید از طریق همه‌پرسی بر اساس رهنمودهای مرجعیت صورت گیرد.

وی افزود انحلال کابینه به این شکل، معنایش وارد شدن عراق در وضعیت خطرناک است.

این وزیر اسبق دولت عراق تصریح کرد نمی‌توان وجود بعثی‌ها و صرخی‌ها (طیف انحرافی به‌سرکردگی الصرخی که مورد حمایت گسترده انگلیس و دستگاه‌های اطلاعاتی دشمنان عراق است) و پایگاه‌های ارتباط اجتماعی و همچنین نقش سعودی و دیگران در تحریک گروه‌های وابسته به خود را انکار کرد.

وی افزود برخی به‌دنبال وارد کردن کشور در بحران واقعی و فروپاشی دولت و کشور عراق هستند.

هشدارها درباره بروز خلأ سیاسی در صورت برکناری عبدالمهدی

یک تحلیلگر سیاسی درباره بروز خلأ سیاسی در صورت برکناری عادل عبدالمهدی از نخست وزیری و عدم انتخاب شخصیت جایگزین وی هشدار داد.

حافظ آل‌بشاره امروز یکشنبه با بیان این مطلب افزود آمریکا نظامیانش را در عراق مستقر خواهد کرد، همان کاری که در سال 2003 انجام داد و در انتخاب نخست وزیر جدید دخالت خواهد کرد.

بشاره تصریح کرد عادل عبدالمهدی پس از توافقات دشوار و درگیری و کشمکش میان گروه‌های سیاسی به مقام صدارت رسید و در صورت استعفای عبدالمهدی، انتخاب شخصیت جایگزین وی بسیار دشوار خواهد بود و ممکن است منجر به بروز خلأ سیاسی شود.

وی افزود استعفای عبدالمهدی و بروز خلأ سیاسی سبب می‌شود که فتنه‌افکنان که بر موج تظاهرات سوار می‌شوند، از آن سوء‌استفاده کنند، بنابراین، تصمیم برکناری یا استعفای عبدالمهدی، هوشمندانه و حکیمانه نیست.

آل‌بشاره درباره دخالت آمریکا برای تعیین شخصیت جدید به‌عنوان نخست وزیر در صورت ورود کشور به خلأ سیاسی پس از استعفای عبدالمهدی هشدار داد و گفت گروه‌های سیاسی قطعاً بار دیگر درباره انتخاب شخصیت جایگزین عبدالمهدی با هم اختلاف پیدا خواهند کرد./983/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات