۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۶۲۶۰۷۵
استاد تیجانی:

اختلاف و تفرقه مصیبت بزرگ بشر است

اختلاف و تفرقه مصیبت بزرگ بشر است
استاد تیجانی با بیان این که اختلاف و تفرقه مصیبت بزرگ بشر است، گفت:در حالی که خداوند به وحدت دعوت می‌کند، بشر دعوت به اختلاف و تفرقه را می‌خواهد و این مصیبت بزرگ بشر است.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست علمی «تحلیل حوادث پس از رحلت رسول‌الله(ص)»، به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، با همکاری مدرسه عالی تاریخ و سیره و گروه تاریخ اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، با سخنرانی «دکتر محمد تیجانی»، اندیشمند جهان اسلام، در سالن شهید صدر مجتمع جامع امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

دکتر تیجانی در این نشست، با اظهار خرسندی از حضور در جمع طلاب غیرایرانی و استادان جامعةالمصطفی و مجتمع عالی تاریخ، به آیه «واعتصموا بحبل‌الله جمیعاً ولا تفرقوا» اشاره نمود و اظهار داشت: خداوند در این آیه مسلمانان را به وحدت و اتحاد امر می‌کند، ولی -متأسفانه- اکنون متفرق هستیم.

نویسنده کتاب «آن گاه هدایت شدم»، خاطرنشان کرد: براساس آیه «و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین»، خداوند رسول‌الله(ص) را مبعوث کرد تا مردم را از ضلالت و گمراهی برهانند، ولی این ضلالت پس از رسول‌الله(ص) نیز بین بخشی از مسلمانان تاکنون ادامه یافته است.

استاد و اندیشمند جهان اسلام این گمراهی را امتحانی الهی برای تمایز مؤمنان دانست و گفت: همچنان که قوم بنی‌اسرائیل دچار گمراهی شدند و در زمان حیات حضرت موسی(ع) به گوساله‌پرستی روی آوردند یا پیروان مسیح(ع) گمراه شدند و به الوهیت عیسی(ع) اعتقاد یافتند، پیروان رسول‌الله(ص) نیز به تفرق و چنددستگی گمراه و امتحان گشتند.

وی ادامه داد: تاریخ حقایق بسیار مهمی دربر دارد و ما را به اصل و ریشه مشکل اختلاف بین مسلمانان رهنمون می‌سازد که از روز «یوم‌الخمیس» آغاز شد؛ آن زمان که رسول‌الله(ص) فرمودند: «قلم و دواتی بیاورید تا برای شما وصیتی را بنویسم که هرگز گمراه نشوید»، یکی از کبار صحابه گفت: «کفانا کتاب‌الله» و از آن روز اختلاف آغاز شد. تأمل در واقعه یوم‌الخمیس، ریشه این اختلاف نهفته را عیان می‌سازد.

دکتر تیجانی اظهار داشت: قطع نظر از موضوع کتابت، که طبق اعتقاد شیعه و اهل سنت رسول‌الله(ص) چه چیزی می‌خواست بنویسند، بی‌شک ایشان لاینطق عن‌الهوی تصمیم به جلوگیری از گمراهی مسلمانان داشتند، زیرا فرمودند: «لن تضلوا بعدی ابدا؛ هرگز گمراه نخواهید شد.»، ولی چون اجازه ندادند، گمراهی اتفاق افتاد.

نویسنده کتاب «همراه با راستگویان»، با اشاره به شعر معروف «اتعجبون من امة محمد/ اذ ترکوا الوصی بعد وفاته/ فان امت موسی قد/ عبدوا العجل فی حیاته» بیان داشت: متأسفانه، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان - همگی- متفرق و پراکنده و دچار چنددستگی و چندحزبی شده‌اند. در حالی که خداوند به وحدت دعوت می‌کند، بشر دعوت به اختلاف و تفرقه را می‌خواهد و این مصیبت بزرگ بشر است، تا جایی که وهابیت همه مسلمانان شامل سنی و شیعه را تکفیر می‌کند و همه مسلمانان نزد آنان مشرک هستند.

استاد تیجانی با اشاره به این که این اختلاف و پراکندگی از چهارده قرن پیش تاکنون ادامه یافته است، ابراز داشت: با این حال، خداوند اراده فرمود که در هر جمعی یک نفر دعوت به صلح، وحدت و خیر ‌کند. در بین مسلمانان در عصر کنونی، امام خمینی(ره) منادی وحدت بودند. من پشت سر ایشان در نوفل لوشاتو نماز می‌خواندم و ایشان را همراهی می‌کردم. ایشان همان جا مسلمانان را به وحدت دعوت می‌کردند. امروز نیز جانشین ایشان، مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تأکید بسیار زیادی بر وحدت مسلمانان دارند. ما اکنون هفته وحدت داریم که بر وحدت تأکید و به آن دعوت می‌نماید.

وی، در ادامه، با اشاره تألیفات خود شامل هفده کتاب، که همگی با هدف تقویت وحدت مسلمانان به رشته تحریر درآمده است، بیان داشت: امروز بین شما هستم تا شما را به وحدت دعوت نمایم. جامعة‌المصطفی از همه کشورهای اسلامی - از شیعه و سنی- طلبه می پذیرد و در کشورهای مختلف آموزه‌های اسلامی را آموزش می‌دهد.

استاد تیجانی ابراز داشت: یکی از شیوخ الازهر می‌گفت: در بازدید از ایران دیدم که میلیون‌ها نفر از اهل سنت در ایران بدون هیچ اجباری به انتخاب مذهب شیعه، زندگی می‌کنند. به شما می‌گویم که برادران اهل سنت و شیعه، کلمه توحید و نبوت رسول‌الله(ص) و ارکان خمسه شامل نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و دیگر واجبات، مشترکات ماست و اختلاف ما تنها در مسئله امامت است.

شایان ذکر است، در پایان این نشست، استاد تیجانی به پرسش‌های تعدادی از استادان و طلاب حاضر در جلسه پاسخ گفت./1330/ج

ارسال نظرات