۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۶۲۶۵۵۴
شیخ شفیق الجرادی:

ایران مراقب فتنه های فضای مجازی باشد

ایران مراقب فتنه های فضای مجازی باشد
شیخ شفیق الجرادی با بیان این که ایران مراقب فتنه های فضای مجازی باشد، اظهار کرد: دشمنان با استفاده از فضای مجازی تلاش می کنند به وحدت ایران و عراق لطمه زنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت الاسلام و المسلمین شیخ شفیق الجرادی در نشست علمی تحلیل سیاسی اجتماعی شرایط کنونی عراق و لبنان که امروز به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن شیخ طوسی این پژوهشگاه برگزار شد، بیان چند نکته را ضروری دانست و گفت: ایجاد حکومت های دیکتاتوری در منطقه منجر به تشکیل احزاب لیبرال و مارکسیست گردید که در مقابل آنها احزاب و جنبش های اسلامی تشکیل شدند و تلاش کردند حکومت را به دست گیرند و آن را بر اساس اسلام پایه گذاری کنند.

رییس پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفه لبنان اضافه کرد: پس از اشغال فلسطین، حکومت ها و کشورهای عربی در برخی زمان ها در ظاهر با اسرائیل مخالفت می کنند اما در پشت پرده دیده می شود ارتباطی میان آنها وجود دارد و این ساختار و شکل ظاهری که در کشورهای عربی دیده می شود براساس همین مخالفت با اسرائیل است.

وی با بیان این که پس از بیداری اسلامی احزاب اسلامی جایگاه ویژه ای پیدا کردند، اظهار کرد: پس از بیداری اسلامی احزاب اسلامی خود را جایگزین حکومت های قبلی می دانستند و در کشوری مانند عراق که به دلیل سال ها حکومت حزب بعث در ظلم و رنج بود جنبش های اسلامی تلاش کردند خود را مطرح کنند.

شیج شفیق الجرادی افزود: صدام به دلیل این که وجود علما را علیه نظام خودش می دانست آنها را از عراق خارج کرد؛ بنابراین علما به دلیل مشترکاتی که با ایران داشتند و صدام را نیز دشمن مشترک می دانستند در ایران ساکن شدند که حضور آنها در ایران پس از مدتی تبدیل به قدرت نظامی علیه صدام شد و قدرت هایی مانند سپاه بدر تشکیل شدند.

وی اضافه کرد: پس از اشغال عراق توسط آمریکا فرصت مناسبی برای بازگشت علمای عراقی به این کشور فراهم شد و توانستند در انتخابات برخی مسؤولیت ها را به دست گیرند و امروزه نگاه مردم عراق به اشخاصی که مسؤولیت ها را به دست گرفته اند این است که آنها با توجه به سابقه ای که دارند دارای ارتباط مستقیم با ایران هستند.

رییس پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفه لبنان با اشاره به ورود داعش به عراق گفت: در مبارزه با داعش نیز نقش بارز ایران مشاهده می شود و ایران از کشور عراق حمایت کرد به گونه ای که مردم عراق سه عامل فتوای آیت الله سیستانی، حضور مردم در مقابله با داعش و ایران که آن را در قالب سردار سلیمانی می شناسند را موجب پیروزی بر داعش می دانند اما امروزه عراق گرفتار مشکلات اقتصادی است؛ بنابراین سوالی که مطرح می شود این است که ملت عراق چه کسانی را عامل این مشکلات می دانند؟ متأسفانه این فکر غالب شده احزاب و سیاسیونی که ارتباط مستقیم با ایران دارند عامل بد اقتصادی هستند.

وی اضافه کرد: پس از نابودی داعش و ایجاد محور مقاومت در لبنان، سوریه، عراق و ایران، آمریکا و اسرائیل از شرایط به وجود آمده و وضعیت بد معیشتی مردم عراق برای پیش برد اهداف خود یعنی ساقط کردن ایران در عراق استفاده کردند که این سیاست به معنای نابودی محور مقاومت است.

شیخ شفیق الجرادی خاطرنشان کرد: در وضعیت عراق اشاره به نقش مؤثر مرجعیت عراق و شخص حضرت آیت الله سیستانی ضروری است؛ ایشان در بیانیه مناسبی که صادر کرد می گوید حکومت عراق باید باقی بماند که چنین موردی نشان دهنده بصیرت سیاسی آیت الله سیستانی است؛ همچنین بیان می کند مردم عراق باید در خیابان بمانند و مطالبات خود را داشته باشند که به معنای عدم مخالفت وی با اصل تظاهرات است.

وی افزود: حضرت آیت الله سیستانی در بیانیه خود مردم را از دخالت نابجای بیگانگان بر حذر می دارد که آمریکا این قسمت بیانیه را تحریف کرده و مراد از بیگانه را ایران نشان می دهد در نتیجه آیت الله سیستانی بیانیه دومی صادره کرده و بیان می کند مراد ما از دخالت بیگانگان کسانی هستند که از این شرایط علیه منافع عراق استفاده می کنند که با این بیانیه برای مردم عراق روشن شد مراد وی ایران نیست.

رییس پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفه لبنان با تصریح بر این که به دلیل وجود وحدتی که میان مردم عراق و ایران وجود دارد هیچ اختلافی به جنگ ختم نخواهد شد گفت: البته فضای مجازی تاثیر فراوانی در افکار عمومی عراق و ایران دارد به عنوان مثال در فضای مجازی فیلمی مبنی بر مورد ضرب واقع شدن یک ایرانی توسط عراقی ها منتشر می شود که ایران باید تدابیر لازم را ایجاد کند تا در آینده یک فرد عراقی در ایران مورد ضرب و جرح قرار نگیرد و بگویند ایرانی ها چنین کاری انجام می دهند؛ به صورت کلی استفاده از چنین شیوه هایی یک زنگ خطر است که باید مراقب بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل مسائل لبنان پرداخت و گفت: کشور لبنان از 19 قومیت تشکیل شده است که در میان آنها شیعه پیش از پیروزی انقلاب عقب مانده ترین قومیت بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حزب الله احساس عزت پیدا کرد و امروزه حزب الله به بزرگترین قدرت لبنان تبدیل شده و هیچ حزبی جرأت نمی کند بر علیه آن کاری انجام دهد و امروزه ملت لبنان بیان می کنند که لبنان بر سه پایه مقاومت، مردم لبنان و ارتش ایستاده است بنابراین مقاومت از ارکان لبنان شناخته می شود.

وی افزود: آمریکا پس از اعتراف به این که نمی تواند حزب الله را در لبنان شکست دهد تصمیم گرفت آن را تحریم کند و مردم را در وضعیت بدی قرار دهد در نتیجه به بانک مرکزی لبنان دستور داد حق هیچ معامله ای با حزب الله ندارد و به رییس ارتش لبنان نیز پیشنهاد داد اگر همکاری خود با حزب الله را قطع کند، رییس جمهور آینده لبنان خواهد بود همچنین قصد داشتند با ایجاد وضعیت بد اقتصادی در لبنان مردم را به خیابان ها بیاورند و جنگ داخلی ایجاد کنند اما لبنان با این فتنه ها از پا در نمی آید و امروزه در شرایطی قرار دارد که مشکلات در حال بر طرف شدن است./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
مصطفی رستمی
ارسال نظرات