۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۲۶۵۷۱
هانی زاده مطرح کرد؛

الصرخی و همگامی با بعثی ها| حمایت‌های آل سعود و غرب از صرخی

الصرخی و همگامی با بعثی ها| حمایت‌های آل سعود و غرب از صرخی
هانی زاده گفت: طرفداران یمانی و صرخی از مدت‌ها پیش با همکاری عناصر حزب بعث تلاش داشتند تا با استفاده از تظاهرات جوانان عراقی از پایان دادن نفوذ معنوی ایران خبر دهند.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به حمله صورت گرفته به کنسولگری ایران در کربلا، اظهار داشت: این حمله نتیجه نفوذ برخی جریان‌های منحرف مذهبی و اجتماعی عراق است که در این میان عوامل مربوط به گروه‌های یمانی و صرخی با نفوذ در تظاهرات مردمی و حمایت غرب، آمریکا، صهیونیست ها، آل سعود و امارات در پی تفرقه و شکاف در میان ملل ایران و عراق است.

تحلیلگر مسائل بین الملل بیان داشت: طرفداران یمانی و صرخی از مدت‌ها پیش با همکاری عناصر حزب بعث تلاش داشتند تا با استفاده از ملتهب شدن تظاهرات جوانان عراقی به نوعی از پایان دادن نفوذ معنوی ایران خبر دهند و مشکلات جاری عراق را به دلیل حضور ایران عنوان کنند؛ از این رو اقدماتی انجام دادند که با رویکرد مردم عراق کاملا تفاوت دارد.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز با اشاره به اظهارات اخیر سید یاسین موسوی، امام جمعه بغداد مبنی بر اینکه حمله کنندگان به کنسولگری ایران در کربلا، عده‌ای انگشت شمار و جزء ملت عراق نیستند، ادامه داد: چنین سخنی گویای آن است که نگاه مردم و شخصیت‌های سیاسی مذهبی عراق با جریان‌های منحرف اخلاقی و سیاسی و مذهبی تفاوت دارد؛ از این رو تحرکات چنین جریان‌هایی هرگز بر روابط ایران و عراق تأثیر نخواهد گذاشت.

هانی زاده با بیان اینکه افراد وابسته به چنین جریان‌هایی به تدریج از سوی گروه‌های مردمی شناسایی و طرد می‌شوند، تصریح کرد: مردم عراق، اهل هیجان و احساسات هستند و تحت تأثیر رسانه‌های منطقه‌ای و عربی قرار می‌گیرند، شیعیان در عراق اکثریت را دارا هستند، اما برخی اقلیت‌ها با تکیه بر محیط عربی و پیرامونی خود به سرکوب آن‌ها پرداختند.

وی با اشاره به اینکه ایران پناهگاه بسیاری از شیعیان عراق است، عنوان داشت: این وضعیت تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت تا جایی که ایران پذیرای میلیون‌ها عراقی معارض رژیم بعث بود، اما اکنون برخی جریان‌های سیاسی دوران سیاه سرکوب بعث و داعش را فراموش کردند./۹۴۵۶/ت310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات