۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۶۲۶۵۸۵

نقد و بررسی کتاب «نامیدن تعلیق» در دانشگاه تهران

نقد و بررسی کتاب «نامیدن تعلیق» در دانشگاه تهران
انجمن علمی دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران نشست نقد و بررسی کتاب «نامیدن تعلیق» را برگزار می‌کند.
​به گزارش خبرگزاری رسا، «نامیدن تعلیق» برنامه‌ای پژوهشی برای جامعه‌شناسی تاریخی انتقادی در ایران از سوی انجمن علمی دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران نقد و بررسی می‌شود.

 این نشست با حضور مراد فرهادپور (مدرس و مترجم علوم انسانی)، ابراهیم توفیق (مدرس جامعه‌شناسی و سرپرست گروه نویسندگان)، آیدین کیخایی (عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی) و مهدی یوسفی (دانش آموخته دکتری اندیشه سیاسی و عضو گروه نویسندگان) سه‌شنبه ۲۱ آبان، ساعت ۱۷ برگزار می‌شود.

کتاب «نامیدن تعلیق» به مطالعه مفهوم و موقعیت تاریخ انتقادی در ایران کنونی می‌پردازد، موضوعاتی را که تاریخ انتقادی باید در دوره گذار از سنت به مدرنیته، به آن‌ها بپردازد، مطرح می‌کند و چگونگی نگارش تاریخ این کشور را به دور از نگاه شرق‌شناسانه مورد بررس قرار می‌دهد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «چاکراباتی معتقد است برای پرهیز از افتادن به دام تاریخ غیاب باید به «تاریخ‌نگاری فرودستان» پرداخت. بازگویی صدا‌های طرد شده از تاریخ مسلط. برای این کار به شکلی دیگرگونه از مفهوم‌پردازی نیاز است که بتواند زبانی برای طردشدگان باشد. چاکراباتی می‌پرسد: «در فضایی که نخبگان ملی اغلب تلاش می‌کنند تا طبقات فرودست را ذیل تئوری‌های مرحله‌مند تاریخ براساس ایده‌های اروپایی مدرنیته توضیح دهند، چگونه می‌توان مسائل تاریخی و سیاسی را در چارچوبی که فرودستان و رعایا بخشی از آن هستند، مفهوم‌سازی کرد؟»

 مکان برگزاری نیز در سالن مطهری دانشکده علوم اجتماعی، واقع در بزرگراه جلال‌آل احمد، پل گیشا است. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات