۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۶۲۶۶۴۵
مدیر حوزه علمیه کاشان:

ماهیت انقلاب اسلامی ازحوزه علمیه است|حوزه باید در مسیر انقلاب حرکت کند+فیلم

ماهیت انقلاب اسلامی ازحوزه علمیه است|حوزه باید در مسیر انقلاب حرکت کند+فیلم
حجت الاسلام والمسلمین فرجی با اشاره به اینکه حوزه و بزرگان حوزه باید خود را مدیون حوزه و انقلاب بدانند، گفت: ماهیت انقلاب اسلامی از حوزه علمیه است.
حجت الاسلام والمسلمین منصور فرجی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: حوزه انقلابی برای نخستین بار با پیام امام خمینی (ره) به طلاب حوزه تحت عنوان منشور روحانیت ابلاغ شد و در سال‌های اخیر نیز رهبر معظم انقلاب آن را به عنوان یک مسأله جدی مطرح کردند.

به گفته وی مسأله حوزه انقلابی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب و مسؤولان حوزه یک موضوع جدی و کارآمد است.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی شناخت انقلاب، ویژگی‌های انقلاب، تطبیق مبانی انقلاب با رفتار‌های حوزه و وظیفه حوزه در مسائل مرتبط را از جمله ویژگی‌های حوزه انقلابی دانست و افزود: در حوزه انقلابی وظایف تعریف شده‌ است.

مدیر حوزه علمیه کاشان به حوزه انقلابی به عنوان یک ضرورت و شناخت از ضرورت‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: تطبیق نیاز‌های حوزه در حوزه انقلابی و تطبیق افراد با شرایط حوزه انقلابی است که می‌تواند تحقق حوزه انقلابی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: شناخت مبانی انقلاب و آشنایی حوزویان با این مبانی و از سوی دیگر نیاز‌های حوزه انقلابی، تعریف حوزه انقلابی و تطبیق هر فرد حوزوی با حوزه انقلابی در معرفی حوزه انقلابی به عنوان یک اصل مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی گفت: بعد از فرمان رهبر معظم انقلاب و پیام معظم له برای حوزه انقلابی فعالیت‌های زیادی در حوزه آغاز شد که یکی از این فعالیت‌ها تقویت شاخصه‌ها در حوزه انقلابی  و رفع آسیب‌های احتمالی بود.

به گفته وی در اولویت نخست شناخت آسیب‌ها و در اولویت دوم رفع آسیب‌ها و همچنین تطبیق حوزه‌ها با آنچه که محور حوزه انقلابی است باید محقق شود.

حوزه و حوزویان خود را باید مدیون انقلاب و ارزش‌های انقلاب بدانند
مدیر حوزه علمیه کاشان اظهار داشت: حوزه و حوزویان اعم از مراجع و فضلا و اساتید و طلاب خود را باید مدیون انقلاب و ارزش‌های انقلاب بدانند و کسی که مدیون انقلاب و ارزش‌های انقلاب باشد خود را با آموزه‌های حوزه انقلابی تطبیق خواهد داد تا در حوزه‌های علمیه گام‌های موثری برای تحقق حوزه انقلابی برداشته شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی در ادامه به برخی از موانع سد راه حوزه انقلابی و تحقق حوزه انقلابی اشاره کرد و افزود: بخشی از موانع سد راه حوزه انقلابی به شاخصه‌های انقلابی بودن بر می‌گردد.

برخی  هنوز نمی توانند ماهیت حوزه انقلابی با حوزه غیرانقلابی را تطبیق دهند
وی عدم تعریف آرمان‌های انقلاب در برخی از حوزه‌ها را از دیگر موانع سد راه حوزه انقلابی دانست و عنوان کرد: برخی هنوز  هم نمی توانند ماهیت حوزه انقلابی با حوزه غیر انقلابی را تطبیق بدهند، چرا که حوزه انقلابی و تفاوت آن با حوزه غیر انقلابی برایشان تعریف نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی با اشاره به اینکه حوزه و بزرگان حوزه باید خود را مدیون حوزه بدانند، اظهار داشت: ماهیت انقلاب اسلامی از حوزه است.

وی ادامه داد: تحقق حوزه انقلابی نیازمند فراهم شدن زمینه‌های آن است که این زمینه ابتدا باید در حوزه‌ها تحقق یافته و این مسیر را با قوت و شدت بیشتر ادامه دهد.

تحقق حوزه انقلابی در گرو برخی اقدامات و برنامه‌های موثر است
حجت الاسلام والمسلمین فرجی تحقق حوزه انقلابی را در گرو برخی اقدامات و برنامه‌های موثر خواند و عنوان کرد: در مرحله نخست شاخصه‌های رهبری درباره حوزه انقلابی و در مرحله دوم تحقق بیانیه گام دوم در حوزه  از جمله اقداماتی است که در تحقق حوزه انقلابی موثر است.

وی حضور اساتید کارشناس در مدارس، تعیین مدارس شاخص به عنوان محوریت حوزه‌های انقلابی، حضور افرادی که معرف حوزه انقلابی هستند، شهدای روحانی و معرفی حوزه‌هایی که بیشترین شهید در دفاع مقدس دارند را از دیگر شاخصه‌هایی اعلام کرد که می‌تواند در تحقق حوزه انقلابی نقش اساسی داشته باشد.

حوزه انقلابی خود به خود محقق شده است
حجت الاسلام والمسلمین فرجی در ادامه شاخصه‌های اعلام شده را برای شناخت انقلابی بودن و انقلابی نبودن حوزه‌ها حائز اهمیت دانست و گفت: حوزه انقلابی خود به خود محقق شده است و می‌توان ادعا کرد حوزه غیر انقلابی نخواهیم داشت و نباید داشته باشیم، چرا که انقلاب از حوزه برخاسته است و حوزه متعلق به انقلاب است.

وی افزود: دیدگاه‌های برخی به گونه‌ای است که تحقق حوزه انقلابی را به آسانی نمی‌پذیرند و این امر طبیعی است چرا که ممکن است تعریف جامع و کاملی از حوزه انقلابی ندارند که نیازمند دقت و مطالعه و برنامه ریزی و هدف دار بودن و هدفمند کردن مجموعه حوزه است که تا حدودی این امر محقق شده و امروز حوزه‌های علمیه کاملا در مسیر انقلاب و نظام حرکت می‌کنند./۱۳۰۷/ت210/ب1
تعداد بازدید : 5
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 5
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات