۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۶۲۶۶۵۰
مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان:

کتابخانه های عمومی نهادی پویا و نیازمند توجه مسؤولان است

کتابخانه های عمومی نهادی پویا و نیازمند توجه مسؤولان است
کوهی رستمی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون مردم ۲۰ هزار جلد کتاب اهدا کردند، گفت: کتابخانه های عمومی نهادی پویا و نیازمند توجه مسؤولان بودجه ای کشور است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، منصور کوهی رستمی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تأثیرگذاری کتابخانه‌های عمومی عنوان داشت: از ۲۲۶ باب کتابخانه استان ۱۷۸ کتابخانه نهادی و ۴۸ کتابخانه مشارکتی  با  حضور ۴۴۸ کارمند نهاد مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۷۵ درصد آن‌ها تحصیلات لیسانس به بالا دارند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه خدمات ۱۲ ساعته نهاد برای ۱۵۸ هزار عضو فعال صورت می‌گیرد، اظهار داشت: به ازای هر ۲۱ هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد و در شاخص زیربنا به ازای هر ۱۰۰ خوزستانی دو متر و ۱۰ سانتی است؛ از سوی دیگر دو میلیون و ۶۷۰ هزار وجود دارد که در واقع به ازای هر ۱۰۰ خوزستانی، ۵۷ کتاب موجود است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه سه درصد مردم خوزستان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، ادامه داشت: از هفته کتاب سال گذشته تا امسال ۵ باب کتابخانه جدید اضافه شده است که در واقع ۱۰ سانتی متر به فضای کتابخانه‌های استان افزوده شد، همچنین در این مدت ۱۳ هزار و ۶۸۱ نفر عضو جدید به مجموعه اعضای کتابخانه‌ها افزوده شدند.

کوهی رستمی پیرامون تعداد کتب موجود خاطرنشان کرد: بیش از دو میلیون در حوزه بزرگسال و ۳۲۹ هزار و ۳۳۱ جلد کتاب در حوزه کودک و نوجوان وجود دارد که این امر میزان استقبال کودکان و نوجوانان را در پی داشته است.

وی پیرامون تفکیک اعضای کتابخانه‌های استان بر حسب مقاطع تحصیلی اضافه کرد: ۴۶ هزار و ۹۶۷ نفر متوسطه، ۴۴۴ هزار و ۶۹۴ نفر ابتدایی، بیش از ۲۴ هزار نفر کارشناسی،۲۲ هزار و ۲۲۷ نفر دیپلم، ۶ هزار و ۹۶۹ نفر کارشناسی ارشد، دو هزار و ۱۱۶ نفر تحصیلات حوزوی و دو هزار و ۷۲۰ نفر دکتری در عضویت کتابخانه‌های عمومی استان هستند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان ادامه داد: بیش از صد هزار نفر از یک تا ۲۰ سالگی عضو کتابخانه‌های استان هستند؛ از سوی دیگر ۷۶ هزار و ۳ مرد و ۸۲ هزار و ۹۴ نفر زن در کتابخانه‌ها عضویت دارند.

این مقام مسؤول در رابطه با فعالیت‌های صورت گرفته برای نابینایان و ناشنوایان گفت: راه‌اندازی بخش مخصوص تولید کتاب گویا، عضویت ۶۳۷ نابینا در کتابخانه‌ها و وجود ۱۲ هزار کتاب گویا در سطح استان بخش کوچکی از خدمات ارائه شده به این عزیزان است.

کوهی رستمی در رابطه با وضعیت امانت و علاقه‌مندی‌های مردم به کتب در ۷ ماه اول سال تصریح کرد: ادبیات شامل رمان، داستان و شعر، حوزه دین، تاریخ و جغرافیا و علوم اجتماعی اولویت مراجعه کنندگان در اخذ کتاب بود و در این میان کتابخانه مرکزی استان، فجر شوش، شهید رجایی اهواز، شهید مفتح ایذه، علامه طباطبایی بهبهان، شهدای رامهرمز، شهدای دزفول، فتح المبین دزفول، ثامن الائمه آبادان بیشترین امانت را داشتند.

وی با بیان اینکه در ۷ ماه اول سال ۹۵ هزار و ۷۸۳ کتاب به مجموعه کتابخانه‌های عمومی اضافه شد و مردم بصورت خودجوش نزدیک به ۲۰ هزار جلد کتاب اهدا کردند، افزود: جلسات کتابخانه‌های عمومی استان از سال ۹۶ تاکنون به ترتیب ۳۹ درصد، ۷۶ و نیم درصد و ۹۳ درصد برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه شعار امسال هفته کتاب «حال خوش خواندن» است، گفت: نواختن زنگ کتاب و کتابخوانی، افتتاح نمایشگاه کتاب در کتابخانه مرکزی استان، استفاده از ظرفیت اثرگذار ملی و جشن امضای کتاب، عضویت رایگان در کل کشور، برنامه ویژه خانواده و کودکان در حاشیه کتابخانه مرکزی و نمایش نامه خوانی اهم برنامه‌های هفته کتاب استان است./۹۴۵۶/پ203/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات