۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۶۲۶۷۳۴

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۰ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۰ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 78 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون 279 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 839 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 20 آبان ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۸/۲۰

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 986 تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 943 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 78 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون 279 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 839 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 406 هزار و 800 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1462 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 350 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 153 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 695 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 250 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 650 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 550 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به‌حساب می‌آید.

 

شاخص بورس ۱۱۸۴ واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 3میلیارد و 166میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 1624میلیارد تومان در 313هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 1148واحدی در ارتفاع 303هزار و 943واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی ایران خودرو، گروه مپنا و پالایش نفت بندرعباس شد و در مقابل نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حفاری شمال و ملی صنایع مس ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 307واحد، کل (هموزن) 774واحد، قیمت (هموزن) 517واحد، آزاد شناور 1747واحد و شاخص بازارهای اول و دوم به ترتیب 871و 2167واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 885میلیون ورقه به‌ارزش 922میلیارد تومان در 186هزار نوبت، آیفکس 22واحد رشد کرد و در ارتفاع 38914واحد قرار گرفت.

 

قیمت نفت به 61 دلار کاهش یافت

با تکرار تردیدها در مورد چشم‌انداز توافق تجاری میان آمریکا و چین، قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت؛ در عین حال، نگرانی‌ها در مورد مازاد عرضه نیز بر بازار تاثیر کاهشی داشت.

هر بشکه نفت برنت با 65 سنت کاهش 61.86 دلار فروخته شد. نفت برنت هفته گذشته 1.3 درصد افزایش قیمت را ثبت کرده بود.

هر بشکه نفت خام آمریکا با 58 سنت کاهش 56.66 دلار معامله شد. این نوع نفت نیز هفته گذشته 1.9 درصد افزایش قیمت داشت.

ترامپ روز شنبه گفت مذاکرات تجاری با چین به خوبی پیش می‌رود اما آمریکا تنها در صورتی با چین توافق می‌کند که آن توافق برای آمریکا درست باشد.

جنگ تجاری 16 ماهه میان دو اقتصاد بزرگ جهان، رشد اقتصادی در جهان را کند کرده است تحلیلگران را بر ان داشته تا پیش‌بینی تقاضا برای نفت را کاهش دهند و نگرانی‌ها در مورد فزونی عرضه در سال 2020 افزایش یافته است.

ترامپ همچنین گفت گزارش نادرستی در مورد تمایل آمریکا برای لغو تعرفه‌‌ها به عنوان بخشی از فاز یک توافق منتشر شده که این اخبار قیمت نفت را در بازار بالا برد.

مارگارت یانگ، تحلیلگر بازارهای سی‌ام‌سی در سنگاپور گفت: «با تشدید دوباره بلاتکلیفی‌های تجاری و تقویت ارزش دلار، قیمت نفت کاهش یافت.»

 

حجم لایه جدید میدان نفتی کشف شده حدود 22 میلیارد بشکه است

امروز بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست خبری درباره جزئیات کشف میدان بزرگ نفتی جدید در استان خوزستان گفت: این میدان یکی از عظیم ترین میادین نفتی است که در تاریخ ایران کشف شده است. ما قبلا در این مناطق میادینی مانند منصوری، سوسنگرد و ... داشتیم و حالا زیر این میادین یک لایه نفتی جدید کشف کردیم.

وزیر نفت افزود: در فاصله بین این میادین نفتی در وسعتی به اندازه ۲۴۰۰ کیلومتر مربع و در عمق ۳۱۰۰ متری یک لایه نفت دار به اندازه ۸۰ متر کشف کردیم که به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه حجم دارد و البته امکان گسترش این میدان به جنوب غربی و شرقی هم وجود دارد. اسم این مخزن را به پاس خدمات همه افرادی که در گوشه و کنار کشور به خدمت می‌پردازند، به‌ویژه کارکنان مدیریت اکتشاف که نام‌آوران گمنام صنعت نفت هستند و در شرایط سخت کاری کار می‌کنند، «نام آوران» گذاشته‌ایم. این نام‌آوران، همان گمنامان نام‌آور افتخارآفرین کشور هستند. 

زنگنه با تاکید بر اینکه این اکتشاف با پیشرفته ترین روش‌های اکتشافی انجام شده و آغاز کشف آن با ۳ حلقه چاه از سال ۹۵ شروع شده است، اظهار داشت: حجم لایه قدیمی این میدان حدود ۳۱.۳ میلیارد بشکه بوده و حجم نفت جدید کشف شده حدود ۲۲ میلیارد بشکه است. ضریب بازیافت این لایه ۱۰ درصداست و حدود ۲.۲ میلیارد بشکه قابل استحصال است

وزیر نفت اضافه کرد: ما تمام اهتمام خود را برای افزایش ضریب بازیافت این لایه نفتی صرف میکنیم. این لایه نفتی که زیر میدان‌های مختلف است، دومین مخزن بزرگ کشف شده در ایران بوده که مقدار برداشت از آن تابع تکنولوژی و فناوری است.

زنگنه با تاکید بر اینکه در کشف این لایه نفتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نقش ویژه‌ای داشت، گفت: برای توسعه این لایه ما فعلا برنامه جداگانه‌ای نداریم و توسعه این میدان در قالب توسعه میادین جفیر و منصوری پیگیری می‌شود.

 

رشد صادرات ایران به عراق در 6 ماهه اول امسال

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در رابطه با تجارت ایران و عراق گفت: حجم تجارت ایران و عراق در سال 1397 حدود 13 میلیارد دلار و در 6 ماهه اول سال جاری حدود 4 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است بنابراین با این روند پیش‌بینی می‌شود تجارت امسال بین دو کشور به میزان سال گذشته برسد. 

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه در 6 ماهه ابتدای امسال تجارت بین دو کشور رشد داشته است افزود: برنامه‌ریزی دو کشور رسیدن به تجارت 20 میلیارد دلاری در دراز مدت است. 

 آل اسحاق افزود: با شرایطی که اکنون در عراق ایجاد شده، فعلا لطمه‌ای به تجارت ما به این کشور وارد نشده است و روابط تجاری ما مانند سابق در جریان است اما اگر شرایط به همین صورت ادامه یابد ممکن است تاثیری بر روند صادرات ما به این کشور داشته باشد. 

وی با اشاره به اهمیت تجارت عراق در مقایسه با سایر کشورها و مناطق دنیا اظهار داشت: صادرات ما به کل اتحادیه اروپا در 6 ماهه ابتدای امسال حدود 477 میلیون دلار بوده و اگر این رقم را با صادرات 6 ماهه به کشور عراق که بیش از 4 میلیارد دلار است مقایسه کنیم به اهمیت تجارت به این کشور پی خواهیم برد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه تجارت ایران با اروپا در 6 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 75 درصد کاهش یافته است گفت: اما علیرغم نارسایی‌ها و فشار بدخواهان، تجارت ایران با عراق طی این مدت رشد داشته است. 

وی با تاکید بر حضور در بازارهای منطقه بیان داشت: پایداری روابط سیاسی و امنیتی به تعاملات اقتصادی بستگی دارد. 

آل اسحاق گفت: بازار عراق تا 20 سال آینده زمینه خوبی برای فعالیت تجاری و سرمایه‌گذاری دارد بنابراین علیرغم اینکه دشمنان و بدخواهان ما نمی‌خواهند ما در این بازار حضور داشته باشید باید تمام تلاش خود را برای توسعه همکاری با این کشور انجام دهیم. 

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق افزود: برای توسعه همکاری با کشور عراق صادرات کالاهای با کیفیت یکی از شروط اصلی است در حالی که متاسفانه برخی تجار و بازرگانان با اصرار طرف خریداری اجناس درجه 2 و 3 را به این کشور صادر می‌کنند و این باعث می‌شود تا این ذهنیت در مصرف‌کنندگان کالاهای تولید ایران در عراق ایجاد شود که کالاهای ایرانی از کیفیت لازم برخوردار نیست. 

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
دروغگو قیمت خیلی بالا تر است شما مردمی نیستید
0
0