۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۲۷۱۴۰
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

اراده و تصمیم بخش اصلی رفتار انسان است

اراده و تصمیم بخش اصلی رفتار انسان است
آیت الله علم الهدی پیرامون تفسیر آیاتی از سوره شوری، اراده و تصمیم انسان را بخش اصلی رفتار او معرفی کرد و در مذمت دنیا طلبی سخن گفت و آن را سبب شرک و گناه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن هفتگی خویش در مهدیه مشهد پیرامون آخرت خواهی و دنیاطلبی در تفسیر آیات 19 تا 21 سوره مبارکه شوری سخن گفت.

آیت الله علم الهدی گفت: انسان ها گاهی آخرت خواهند و گاهی دنیا پرست می شوند و درهمین تقسیم بندی گاهی افراد بی عقیده دنبال پول و ثروت می روند تا جایی که منکر معاد، بهشت و جهنم می شوند و برخی هم به مرحله تکذیب می رسند ممکن است در جوانی اعتقاد ویژه ای نسبت به عملی داشته اند اما در سن 80 سالگی منکر معاد شوند.

وی با قرائت « مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ ۖ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ» آیه 20 سوره شوری بیان داشت: خداوند می فرماید کسی که آخرت بخواهد به خواسته او می افزاییم و کسی که فقط دنیا طلبی را اراده کند به او داده می شود اما از آخرت بی نصیب است چرا که عاقبت آنها اینگونه است که دنبال شریک هایی برای خداوند می روند که خداوند اذن نداده است.

آیت الله علم الهدی بیان داشت: برخی در جوانی فضای هیجان و احساسات را تجربه می کنند که بر این اساس تدین دارند، به دنبال فعالیت جهادی می روند اما در آخر این چنین باقی نمی مانند. اگر فضای فکری آدم ثروت و دارایی شد برای خداوند شریک قائل می شود و آن شریک را پرستش می کند چرا؟! چون  پول پرست نمی تواند خداپرست باشد.

وی ادامه داد: وای به حال افرادی که باورمندی نسبت به خدا را فراموش کرده و در فضای فکری خویش حقیقت دیگری غیر از خدا داشته باشند.

امام جمعه مشهد گفت: پول پرست تنها به دنبال پول نیست چیزی که او را به دنبال پول می برد عشق به لذایذ نفسانی است خود پول دوست داشتنی نیست چیزی که در سایه پول به آن می رسد و یا عملی که با پول انجام می دهد را دوست دارد.

وی افزود: اگر حرف آخر که همان فصل یعنی تاخیر عذاب و فرصت دادن به بازگشت مشرکان و گناه کاران به سوی خدا نباشد و خدا بین این دسته از افراد قضاوت نکند، کارشان به جایی نرسد که مهلت خدایی به دادشان برسد دچار عذاب سهمگین می شوند.

اراده و تصمیم

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: جامعه اطراف خود را ببینید احساسات زیاد است اما در عمق اراده ها که نظر کنیم به عمق تصمیم ها که بنگریم، اراده برای آخرت خواهی یا دنیا طلبی را می توان دید

وی افزود: تصمیم ها و اراده ها بخش اصلی رفتار انسان است باید دید افراد از نظر اراده ها چه تصمیمی دارند؟ اگر بنا بود در زندگی به حال خویش واگذار شوند و به دنبال معبودهای دیگر بروند در نهایت همه به جهنم می رفتند.

آیت الله علم الهدی بیان داشت: خداوند به انسان ها برای جبران گناه خود فرصت می دهد و با کوچکترین حرکتی گناه انسان را می بخشد.

وی در پایان به بیان حدیثی از امام باقر(ع) پرداخت که ایشان می فرمایند: روزی که وجود امام زمان(عج) ظهور کند اگر عفو خداوند نبود حضرت از همه کسانی که به دنبال دنیا رفته اند نمی گذشت چرا که در حکومت ایشان دنیا پرستی وجود ندارد./933/پ202/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات