۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۶۲۷۱۴۶
آیت الله فیاضی تبیین کرد؛

خاطره ای از تعبد و توکل علامه طباطبایی

خاطره ای از تعبد و توکل علامه طباطبایی
آیت الله فیاضی در آیین گرامی داشت علامه طباطبایی به تبیین خاطره ای از تعبد و توکل علامه طباطبایی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله فیاضی در آیین گرامی داشت و تجلیل از علامه طباطبایی(ره) و افتتاحیه طرح علمی بسیج طلاب مؤسسه امام صادق(ع) که در سالن جلسات این مؤسسه برگزار شد، با تبریک میلاد پیامبراکرم(ص) و امام صادق(ع) به بیان خاطره ای از علامه طباطبایی(ره) پرداخت و گفت: این خاطره را از زبان حاج آقای شیخ زاده که با بسیاری از علما به ویژه علامه طباطبایی(ره) بسیار دوست بود نقل می کنم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: صاحبخانه علامه طباطبایی(ره) به دلیل این که وی نتواسته بود اجاره خانه خود را پرداخت کند گفته بود راضی نیستم در این خانه زندگی کنید و علامه طباطبایی(ره) به سرعت اساس خانه را به کوچه می ریزد و در آن تعلل نمی کند که این عمل نشان دهنده تعبد وی است و امروزه فردی حاضر نیست چنین کاری انجام دهد.

وی افزود: فردی تهرانی منزلی در مکان امروزی درمانگاه قرآن و عترت ساخته بود اما به دلایلی در آن ساکن نمی شود و این خانه را به امام خمینی(ره) می دهد و ایشان زمانی که از ماجرای علامه طباطبایی اطلاع پیدا می کنند کلید خانه را نزد وی می فرستند تا در این خانه ساکن شود.

آیت الله فیاضی اضافه کرد: حاج اقای شیخ زادگان می گوید من تصمیم گرفتم این منزل را از امام خریداری کرده و به نام علامه طباطبایی(ره) کنم اما قیمت آن زیاد بود در نتیجه به مراجع تقلیدی که علاقه زیادی به علامه طباطبایی داشتند مراجعه کردم تا هرکدام مقداری از پول  این خانه را پرداخت کنند؛ پس از مراجعه به یکی از مراجع تقلید در قم نزد آیت الله سبحانی که در تهران ساکن بودند رفتم و ایشان بیان کردند علامه طباطبایی(ره) نزد آن مرجع تقلید در قم رفته و وی را منصرف کرده تا پول را پرداخت کند.

وی ادامه داد: شیخ زادگان می گوید به سرعت به قم بازگشتم و نزد علامه طباطبایی رفتم و گفتم شما از خداوند منزل نخواسته اید؟ بیان کرد بله، گفتم آیا خداوند فقط از یک راه می تواند شما را صاحب خانه کند؟ گفت خیر، گفتم به چه دلیل چنین کاری انجام داده اید؟ بیان کرد اگر خداوند بخواهد بهترش را می دهد که دیگر نتوانستم سخنی بیان کنم؛ این مورد نیز نشان دهنده توکل علامه طباطبایی است.

آیت الله فیاضی ادامه داد: حاج آقای شیخ زادگان در نهایت پس از چهار ماه رفت و آمد زمین هایی از علامه طباطبایی که پس از اجرای قانون تقسیم اراضی غصب کرده بودند را آزاد کرده، آنها را فروخته و پولش را به علام طباطبایی می دهد و وی با پولش این خانه ای که امروزه دارالقرآن کریم است و برنامه های با برکتی در آن برگزار می شود را خریداری می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به ابتکارات علامه طباطبایی(ره) در فلسفه اشاره کرد و افزود: حضرت آیت الله سبحانی در تذکره الاعیان جلد اول ترتیب مسائل فلسفه را از ابتکارات علامه طباطبایی می دانند؛ زیرا پیش از این که بدایه و نهایه نوشته شود، فلسفه این گونه نظم منطقی نداشته است؛ چنانچه که در حاشیه اسفار بیان شده عرض ذاتی باید موضوع برای علم باشد و همچنین عرض ذاتی نسبتش با موضوع مساوی است که این مورد نیز از ابتکارات وی به شمار می رود.

وی نظریه جاری نبودن برهان لم در فلسفه را از ابداعات علامه طباطبایی(ره) دانست و گفت: این نظریه برگرفته از این است که عرضی ذاتی باید با موضع علم مساوی باشد بنابراین معقول نیست فردی بتواند برای فلسفه برهان لم اقامه کند از سوی دیگر فیلسوفان از گذشته بیان کرده اند برهان ان نیز در فلسفه جاری نمی شود یعنی این که علم به معلول فقط از راه علت میسر است و نمی توان از معلول پی به علت برد زیرا موجب دور خواهد شد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: از سویی علامه طباطبایی(ره) می گوید در فلسفه برهان لم جاری نیست و از سوی دیگر نیز تمام فیلسوفان می گویند برهان ان جاری نیست بنابراین فلسفه که علمی برهانی است چه برهانی در آن جاری می شود؟علامه طباطبایی(ره) می گوید قسم چهارمی از برهان وجود دارد که آن هم برهان ان از طریق ملازمات عامه است.

وی خاطرنشان کرد: ملاصدرا مبدع اصاله الوجود است یعنی پیش از وی این مسأله در فلسفه مطرح نبوده است؛ به دلیل این که فردی به عنوان شیخ اشراق با ادله ای بیان می کند، وجود نمی تواند در خارج واقعی باشد ملا صدرا این بحث را مطرح می کند و به نظر وی وجود در موجودیت اصل است اما علامه طباطبایی(ره) می گوید اصالت یک اصطلاح و تفسیر آن با اصالت وجود ملاصدرا متفاوت است که این مورد نیز از ابداعات علامه طباطبایی(ره) به شمار می رود./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات