۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۶۲۷۲۶۸
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در بازدید از خبرگزاری رسا:

دغدغه‌های طلاب به مسؤولان حوزه منعکس شود | ائمه جمعه باید در بین مردم باشند

دغدغه‌های طلاب به مسؤولان حوزه منعکس شود | ائمه جمعه باید در بین مردم باشند
نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به وظایف روحانیت و ائمه جمعه برای عملیاتی شدن گام دوم انقلاب، تأکید کرد که روحانیت و ائمه جمعه باید نماد حاکمیت دینی باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی نماینده ولی فقیه در همدان در جریان بازدید از خبرگزاری رسا، با تبریک میلاد مبارک رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع)، فعالیت رسانه ای را مهم و پیچیده ارزیابی و از فعالیت های خبرگزاری رسا قدردانی کرد.

وی تعهد به حقیقت، شجاعت در بیان حقیقت و هنرمندانه بیان کردن آن را وظیفه رسانه های انقلابی و حوزوی دانست و افزود: گاهی حرف حقی داریم که متأسفانه در بیان آن نمی توانیم صدای رسایی داشته باشیم، حقیقت باید هنرمندانه و با صدای رسا و بلند اعلام شود که خود هنر محسوب می شود، خوشبختانه رسانه های حوزوی در این مسیر حرکت می کنند گرچه حوزه باید زودتر رسانه را جدی می گرفت.

حوزه رسانه را جدی تر بگیرد

امام جمعه همدان با بیان این که حوزه علمیه قم وظیفه دارد صدای اسلام را به اقصی نقاط جهان برساند، اظهار داشت: حوزه باید توجه بیشتری به رسانه و فعالیت های رسانه ای داشته باشد و آن را جدی بگیرد.

وی ادامه داد: رسانه های حوزوی به ویژه خبرگزاری رسا باید محل تضارب آرای طلاب باشند، امروز بسیاری از طلاب حرف برای گفتن دارند اما شاید زمینه این که حرف آن ها شنیده شود وجود ندارد، باید با بدنه طلاب هم ارتباط گرفته شود نه صرفا مسؤولان حوزوی.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان این که ارتباط رسانه حوزوی با بدنه حوزه باید تقویت شود، ابراز داشت: گاهی طلاب حرف ها، برنامه ها و طرح های شنیدنی و خوبی دارند و در زمینه موضوعاتی مانند تحول دارای نظرات دقیقی هستند، باید حرف های طلبه ها شنیده شود، امروز طلاب گله مند هستند که حرفایشان شنیده نمی شود.

حرف و دغدغه های طلاب به مسؤولان حوزه منعکس شود

وی عنوان کرد: یکی از وظایف رسانه های حوزوی انعکاس نظرات طلاب را به مسؤولان حوزه است که باید بر آن سرمایه گذاری بیشتری شود؛ کار اطلاع رسانی سبب اطلاع از وجود خلأها و شناسایی و رفع آن ها می شود.

نماینده ولی فقیه در همدان خاطرنشان کرد: یکی از شبهه هایی که امروز مطرح می شود زیر سؤال بردن دستاوردهای نظام اسلامی و کارآمدی روحانیت است، باید در رسانه ها به این موضوعات توجه داشته باشیم چرا که روحانیت انصافا کارآمدی داشته است، البته ضعف های زیادی داریم و نقد هم به ما وارد است.

وی اضافه کرد: انصافا در 40 سال گذشته روحانیت کارآمدی های خوبی داشته و شاید نتوانستیم این موارد را به خوبی بیان کنیم، کارآمدی سازمان روحانیت و حوزه علمیه باید برای مردم تبیین شود که از ضرورت ها به شمار می رود.

مردم با وجود همه مشکلات به نظام اسلامی اعتماد دارند

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب و وظیفه روحانیت به ویژه ائمه جمعه نسبت به آن گفت: در بیانیه گام دوم کلید واژه هایی مانند اخلاق، معنویت و جوانگرایی وجود دارد که باید به آن ها توجه شود اما یکی از نکته های اساسی این بیانیه که به آن نیاز داریم بحث امیدآفرینی در بین مردم است.

وی افزود: مردم عماد دین هستند و می توانند نظام اسلامی را به پیش ببرند، مردم تا وقتی که میدان هستند می توانند تمدن سازی کنند و نظام اسلامی را پیش ببرند و مقدمات ظهور را فراهم آورند؛ برای این که مردم همراه نظام باشند باید امید آفرینی داشته باشیم.

ائمه جمعه باید در بین مردم باشند

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان این که مردم با وجود همه مشکلات به نظام اسلامی اعتماد دارند، اظهار داشت: در عین حال موظف هستیم امیدآفرینی ها را انجام دهیم، اگر ائمه جمعه در بین مردم باشند و مردم ببیند ائمه جمعه که انتساب به رهبری دارند با مردم هستند و مثل آن ها زندگی می کنند تأثیرات فراوانی دارد و زندگی با مردم کار سخنی نیست.

وی ادامه داد: روحانیت به صورت اعم و ائمه جمعه به صورت اخص باید نماد حاکمیت دینی باشند، اگر عملات نماد حکامیت اسلامی را به مردم نشان دهیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، یکی از موارد دیگری که باید مورد توجه همگان به ویژه ائمه جمعه باشد توجه به جوانان، امید دادن به آنها و استفاده از ظرفیت جوانان است، ائمه جمعه می توانند نقش ویژه ای در زمینه امید آفرینی، اعتماد، اخلاق و معنویت ایفا کنند.

عملیاتی شدن بیانیه گام دوم در گرو وجود نگاه حاکمیتی در زمینه فرهنگی است

امام جمعه همدان با تأکید بر این که ائمه جمعه باید فرمانده قرارگاه فرهنگ در استان ها باشند، ابراز داشت: متأسفانه در کار فرهنگی هنوز نگاه های حاکمیتی نداریم، بیانیه گام دوم را باید عملیاتی کرد نه این که صرفا مبانی علمی آن تشریح شود، ما خیلی نیاز به این نداریم که مبانی علمی را تشریح کنیم چرا که این موارد جزء بدیهیات نظام اسلامی است بلکه باید آن را اجرا و عملیاتی کنیم.

وی عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب را نیازمند قرارگاه فرهنگی دانست و عنوان کرد: برای تشکیل قرارگاه فرهنگی باید در بحث فرهنگ نگاه حاکمیتی داشته باشیم و این نگاه هنوز شکل نگرفته است و در بسیاری از موارد ضعف داریم از این رو بیانیه و فرمایشاتی از رهبر انقلاب داریم اما عملیاتی نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی خاطرنشان کرد: به همین دلیل شعار سال مطرح می شود که مبانی علمی آن از بدیهیات است اما در مرحله عمل توجه لازم نمی شود، در بخش اخلاق و معنویت و مسائل مربوط به ائمه جمعه یکی از مسائلی که می تواند بیانیه گام دوم را عملیاتی کند نگاه های حاکمیتی است تا امام جمعه تمام حاکمیت را در کار فرهنگی با خود همراه کند نه این که به صورت جزیره ای و بی فایده کار شود.

وی اضافه کرد: همراه کردن مجموعه حاکمیت و منسجم کردن کارهای فرهنگی در استان ها کار سختی است اما اگر می خواهیم بیانیه گام دوم عملیاتی شود راهی غیر از این نداریم.

حرکت های غیر دقیق با عنوان تحول در حوزه به تحول مثبت آسیب می زند

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برخی حرکت های مدعی تحول در حوزه گفت: تحول هایی که شتاب زده باشد و تراث شیعی را نادیده بگیرد و مورد قبول بیش از 90 درصد اساتید نباشد مشکوک است، حرکتی که تراث را کنار می زند عمیق نیست.

وی افزود: این که رهبر معظم انقلاب بحث تحول را مطرح فرمودند به معنای کنار گذاشتن تراث نیست، برخی حرکت ها شتاب زده و غیر عمیق است، گاهی اوقات برخی حرکت های با عنوان تحول به تحول آسیب می زند و مقاومت کاذبی را در برابر تحول ایجاد می کند، وقتی تحول که خواسته رهبر معظم انقلاب است درست پیگیری نشود، کسانی که ممکن است مخالف تحول باشند زمینه برای مقابله با تحول پیدا می کنند.

امام جمعه همدان اظهار داشت: تحول و شناخت ضرورت های زمانه ضرورت دارد اما حرکت تحولی باید عمیق، علمی، منطقی و مبتنی بر حفظ تراث علمی باشد و حرکت های جمودی را کنار بزند، تحول در علوم انسانی به سادگی اتفاق نمی افتد و روند کندی دارد که البته باید به سمت تحول حرکت کنیم، امروز بارقه های امیدی از تحول مثبت در حوزه دیده می شود اما مسأله ای که رهبر انقلاب فرمودند هنوز اتفاق نیفتاده است.

محمد قمین
ارسال نظرات