۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۲۷۴۷۰

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۶ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۶ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 210 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 26 آبان ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۸/۲۶

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 210 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 109 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 188 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 389 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 859 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 426 هزار و 400 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1467 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 12 هزار و 200 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 380 تومان و قیمت پوند انگلیس 15 هزار و 902 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 900 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 800 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 13 هزار و 100 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 13 هزار تومان است.

 

شاخص بورس ۴۵۴۴ واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 5میلیارد و 731میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 2774میلیارد تومان در 238هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 4544واحدی در ارتفاع 302هزار و 340واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای پالایش نفت بندرعباس، ایارن خودرو و گروه مپنا شد و در مقابل نمادهای معاملاتی توسعه معادن و فلزات، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و ملی صنایع مس ایران با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1217واحد، کل (هموزن) 2780واحد، قیمت (هموزن) 1859واحد، آزاد شناور 6771واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 2785 و 11578 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 923میلیون ورقه به‌ارزش 669میلیارد تومان در 149هزار نوبت، آیفکس 83واحد افت کرد و در ارتفاع 3851واحد قرار گرفت.

 

کاهش قیمت میوه بعد از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار  اظهار کرد: افزایش قیمت بنزین تاثیری در قیمت میوه ندارد زیرا عمده میوه ای که در کشور جابه جا می شود از طریق کامین و ماشین های سنگین است که سوخت آنها گازوئیل بوده و نرخ آن تغییری نداشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از میوه کشور در جنوب کشور تولید میشود افزایش قیمت گازوئیل میتوانست تاثیر زیادی بر روی قیمت ها داشته باشد، اما قیمت این محصول تغییری نداشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار با بیان اینکه قیمت میوه را عرضه و تقاضا تعیین می کند ادامه داد: قیمت میوه امروز حتی از روزهای گذشته ارزان تر است زیرا عرضه این محصول در بازار بسیار مناسب اما تقاضا کمتر بوده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری تولید مرکبات وضعیت بسیار مناسبی دارد به طوری که مرکبات به حدی به وفور در بازار عرضه شد که قیمت این محصولات در فصل نوبرانه نیز ارزان بود.

کارگر اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم پرتقال شمال کیفی به صورت عمده در تهران هزار و 500 تومان تا سه هزار و 500 تومان، پرتقال جنوب  4 تا 6 هزار تومان و سیب زرد و قرمز لبنانی 3 تا 6 هزار و 500 تومان عرضه می‌‌شود.

وی افزود: قیمت برخی از میوه های کم کیفت تر و پشت وانتی نیز به قیمت پایین تری از این نرخ های یاد شده به فروش می رسد؛ قیمت های اعلام شده مربوط به میوه های کیفی است.

 

بسیج ۱۹هزار بازرس برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: هرگونه افزایش قیمت به‌بهانه تغییر نرخ بنزین در بازار رصد می‌شود و 4هزار بازرس از سازمان حمایت و اتاق اصناف در سطح کشور روزانه 30هزار مورد بازرسی میدانی را برای کنترل قیمتها انجام خواهند داد.

حسین مدرس خیابانی در سومین جلسه ویژه ستاد تنظیم بازار با اعلام این خبر افزود: درخصوص کنترل بازار در راستای اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین علاوه بر این گشت‌های مشترک، سازمان تعزیرات حکومتی نیز با 15 هزار بازرس در قالب 8 هزار اتحادیه قیمتها را در بازار رصد می‌کند.

مدرس خیابانی ادامه داد: جلسات ستاد ویژه تنظیم بازار برای رصد قیمت‌ها در شهرستان‌ها نیز برگزار خواهد شد و رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در تمام استان‌ها نیز قیمت‌ها را به‌دقت بررسی می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه همه کالاها در بازار فراوان است و هیچ گونه کمبود کالایی در کشور وجود ندارد گفت: در تأمین کالاهای ضروری و اساسی هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و به‌میزان کافی کالاها ذخیره‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه عرضه کالا و ارایه تخفیف و حراج‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مانند قبل ادامه دارد و کنترل بازار از طریق سامانه‌های رصد کالا، قیمت و سامانه اعلام موجودی نیز ادامه خواهد داشت افزود: اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران نیز پشتیبان اجرای این طرح است و تولیدکنندگان نیز از این طرح اعلام حمایت کردند تا افزایش قیمت صورت نگیرد.

به‌دنبال رفع مشکل سوخت خودروهای باری درون‌شهری هستیم

مدرس خیابانی ابراز کرد: در حال حاضر بخشی از نگرانی ما مربوط به حمل‌ونقل درون‌شهری است که برای رفع آن هماهنگی‌هایی با وزارت نفت انجام شده است و باید طوری برنامه‌ریزی شود تا سهمیه‌بندی بنزین شامل همه ذی‌حق‌ها در حوزه حمل‌ونقل شود.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی به ضرورت همراهی رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی مناسب و بموقع به مردم در خصوص تثبیت قیمت‌ها و جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت تأکید و تصریح کرد: از رسانه‌ها دعوت می‌کنیم تا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و موجودی کالاها بازدید کنند و به مردم در این زمینه اطمینان خاطر دهند.

 

جلسات ستاد تنظیم بازار روزانه شد

عباس قبادی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: پس از اعلام قیمت‌های جدید بنزین در کشور، صبح جمعه فراخوان دادیم و جلسه تنظیم بازار با حضور تمام اعضا برگزار شد و در سراسر کشور نیز استانداران جلساتی مشابه برگزار کردند.

وی گفت: قرار است هر روز صبح با حضور اعضای ستاد تنظیم بازار و برای نظارت بر بازار و روند تنظیم فروش، جلسات برگزار شود.

قبادی درباره شرایط فعلی بازار نیز افزود: شرایط فعلی بازار روند عادی دارد و هیچ گونه کمبود کالایی نداریم.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور، واردات کالا‌های اساسی شرایط مطلوب دارد و تا این لحظه، ورودی کالا به کشور 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است و در وفور کالا و انباشت کالای مصرفی مردم مشکلی نداریم.

سیدجواد احمدی معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دیگر مهمان برنامه نیز گفت: در جلسه روز گذشته کارگروه تنظیم بازار، 4 الی 5 مصوبه برای حاکم شدن آرامش در بازار داشتیم که در درجه نخست، پایش مستمر بازار قرار دارد.

وی افزود: امروز نیز با ابلاغیه جدیدی که صادر شد تشدید نظارت بر بازار در دستور کار قرار گرفت.

احمدی گفت: هماهنگی نزدیکتر با اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف نیز موجب آرامش بیشتر بازار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری گشت‌های مستمر اصناف و تعزیرات برای نظارت بر بازار افزود: همچنین با ابلاغ مصوبات به 96 انجمن، سندیکا و اتحادیه تأکید شد که در شرایط فعلی با هماهنگی‌های لازم از افزایش قیمت خدمات و کالا‌ها خودداری کنند.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: تا این لحظه افزایش قیمتی که متأثر از قیمت بنزین باشد نداشته‌ایم و گزارش‌هایی در حوزه‌های حمل‌ونقل درون‌شهری داشته‌ایم که با نظارت تاکسیرانی، کنترل‌ها انجام شده است.

شهرام رضایی نماینده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز در ارتباط تلفنی با برنامه، درباره بسته تکمیلی سهمیه سوخت ناوگان شهری گفت: ناوگان تاکسی تلفنی در سهمیه‌بندی قبلی کارت شخصی‌شان باطل و به آن‌ها کارت سوخت داده شد و اکنون نیز اگر این خودرو‌ها به‌وسیله وزارت صمت و شهرداری‌ها ساماندهی شوند به‌میزان 200 لیتر برای خودرو‌های بنزین‌سوز و 120 لیتر برای دوگانه‌سوز در کارت بانکی‌شان واریزی خواهیم داشت.

وی افزود: برای خودرو‌های بین‌شهری‌ها نیز منتظر اطلاعات سازمان راهداری هستیم تا سهمیه سوخت آن‌ها اعمال شود؛ و براساس اعلام وزارت نفت و شرکت پخش فراورده‌های نفتی، پس از دریافت اطلاعات، 750 لیتر برای خودرو‌های بنزین‌سوز و 450 لیتر برای دوگانه‌سوز از آذرماه اعمال و برای این 10 روز باقیمانده آبان نیز سهمیه واریز خواهد شد.

وی درباره سوخت سرویس‌های مدارس نیز گفت: اگر این خودرو‌ها در سامانه سپند ثبت‌نام شده باشند بر اساس اطلاعات سهمیه‌بندی، مبلغ به کارت بانکی واریز خواهد شد.

رضائی اضافه کرد: خودرو‌های وانت‌بار نیز سهمیه دریافت می‌کنند که از روز گذشته برای وانت‌بار‌های پرمصرف 300 لیتر و برای کم‌مصرف 200 لیتر اعمال شده است، ولی وانت‌بار‌هایی که در حمل‌ونقل بین‌شهری کار می‌کنند بعد از ساماندهی مابه‌التفاوت آن واریز خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینکه خودرو‌های ون در همه کلاس‌های خودرو وجود دارند بنابراین برای تاکسی‌های ون بعد از شناسایی، کارت جدید صادر خواهد شد و سهمیه آن‌ها 600 لیتر در ماه اعمال خواهد شد.

رضائی افزود: تاکسی‌های اینترنتی نیز با توجه به استفاده از نرم‌افزار‌ها در صورت داشتن مجوز وزارت صمت و تأیید وزارت کشور و داشتن پیمایش بالای 200 کیلومتر، اعتبار به کارت بانکی آن‌ها واریز خواهد شد.

شهرام رضایی درباره تمهیدات لازم برای روان‌سازی ناوگان حمل‌ونقل گفت: در هر سهمیه‌بندی اگر نیاز به تغییرات باشد در کمیته‌های لازم پایش‌های لازم انجام می‌شود.

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: در بخش‌های مختلف و در شهر‌های مختلف تیم‌های نظارتی داریم و با توجه به اعلام شماره پیام‌گیر، تخلفات رصد می‌شود.

وی همچنین گفت: ناوگان تاکسیرانی روز شنبه فعال بودند و ارائه خدمت کردند و فقط در تهران به‌علت شرایط جوی مشکلاتی داشتیم.

یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: بازار تاکنون آرامش داشته است و هیچ گونه افزایش قیمت نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: روز شنبه بخشنامه‌ای به استان‌های مختلف برای رسیدگی به پرونده‌های افزایش قیمت صادر شد و با هماهنگی وزارت صمت بازار، مدیریت و کنترل خواهد شد و رسانه‌ها نیز می‌توانند در بازدید و رصد روزانه همراه گشت‌های سازمان تعزیرات حکومتی حضور داشته باشند.

حصاری مدیرکل حمل‌ونقل وزارت کشور نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: برای تاکسی‌های اینترنتی حتماً سهمیه در نظر گرفته شده است که با احتساب مابه‌التفاوت به حساب آن‌ها واریز و پرداخت خواهد شد.

وی افزود: سنجش پیمایش بر اساس شرکت‌های تاکسرانی اینترنتی انجام می‌شود و اطمینان می‌دهیم سهمیه به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

حصاری گفت: برای سهمیه سرویس‌های مدارس نیز 120 لیتر برای خودرو‌های تک‌سوز و بر اساس تعداد سفر از کلان‌شهر‌ها تا شهر‌های کوچک و 60 لیتر برای دوگانه‌سوز‌ها در نظر گرفته شده است که بعد از ثبت در سامانه سپند اعمال می‌شود.

 

بازار خودرو در انتظار ریزش قیمت‌ها

تجربه نشان داده افزایش قیمت بنزین در دنیا عاملی برای کاهش تمایل مردم به خرید خودرو و در نتیجه کسادی بازار خودرو است. این اتفاق در بازار خودرو ایران نیز دور از انتظار نیست و برخی فعالان بازار خودرو معتقدند روند قیمتی بازار خودرو کاهشی خواهد بود.

در بازار خودرو امروز هر دستگاه پراید با قیمت 48.5 میلیون تومان معامله شد و در مورد پژو 206 تیپ 2 نیز می‌توان به قیمت 86 میلیون تومانی این خودرو اشاره کرد.

همچنین هر دستگاه پژو 206 تیپ 5 با قیمت 105 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. قیمت پژو پارس و پژو 405 جی ال ایکس نیز در بازار طی روزهای اخیر تغییری نداشته و به ترتیب 100 میلیون تومان و 76.5 میلیون تومان معامله می‌شوند. قیمت رانا نیز از 83 میلیون تومان طی روزهای اخیر به 84 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.

در مورد قیمت سمند LX نیز باید به نرخ 81 میلیون تومانی خودرو در بازار اشاره کنیم. همچنین هر دستگاه تیبا صندوق‌دار به قیمت 58 میلیون تومان و تیبا هاچ بک به قیمت 61 میلیون و 700 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.

قیمت ساندرو استپ‌وی نیز در بازار به 198.5 میلیون تومان رسیده و هر دستگاه سراتو نیز به قیمت 302 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. 

* خرید و فروش راکد است

محمد مولایی یک فعال بازار خودرو به فارس گفت: امروز خرید و فروش خودرو در بازار راکد بود و با توجه به تاثیر رشد قیمت بنزین بر قیمت خودرو، خریداران فعلاً برای خرید دست نگه داشته‌اند.

وی افزود: هرچند قیمت روی کاغذ برخی خودروها در اثر رشد نرخ ارز، کمی بالا رفته اما خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و مردم منتظرند تا اثر قیمت جدید بنزین را بر نرخ خودروها مشاهده کنند.

در مورد کنترل قیمت‌ها در بازار، رضا رحمانی وزیر صنعت نیز گفته است: برای صیانت از حقوق مردم و جلوگیری از سوء استفاده گری برخی سودجویان،​ پس از اصلاح نرخ بنزین​، مقرر کرده ایم که هیچ افزایش نرخی در کالاها نباید داشته باشیم و با این حال هر گونه افزایش قیمت، تخلف محسوب می شود.

وی افزود: برنامه تثبیت قیمت‌ها ادامه دارد و مهمترین کار ما این است که جلوی دلال بازی را بگیریم.

رحمانی با بیان اینکه اصلاح صنعت خودرو را آغاز کرده ایم، گفت: به علت‌های مختلف از جمله میزان بالای مصرف سوخت و برای حفظ محیط زیست و ایمنی از خودروسازان خواسته‌ایم تولید خودرو‌های قدیمی را متوقف کنند و خودروی جایگزین باید مصرف پایین و ایمنی بالا داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه توسعه ساخت خودرو‌های برقی در دستور کار قرار دارد، افزود: با شرکت‌های معتبر جهان وارد مذاکره شدیم و مردم آثار این تصمیمات را خواهند دید.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات