۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۶۲۸۱۰۹

نقش رسانه‌های تحت حمایت آمریکا و عربستان در برهم ریختن اوضاع عراق چیست؟

نقش رسانه‌های تحت حمایت آمریکا و عربستان در برهم ریختن اوضاع عراق چیست؟
پایگاه العهد لبنان در گزارشی به بررسی نقش رسانه‌های تحت حمایت آمریکا و عربستان در تحولات اخیر عراق پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه اینترنتی خبری العهد لبنان در گزارشی از دخالت آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در اعتراضات اخیر عراق و ایجاد هرج و مرج و آشوب در این کشور پرده برداشت و از نقش مخرب برخی رسانه‌های آمریکایی و عربی مانند شبکه الحره آمریکا، شبکه‌های العربیه و الحدث عربستان، شبکه اسکای نیوز امارات و برخی حساب‌های کاربری در توییتر و فیس بوک در ابعاد این بازی خطرناک و منحرف کردن تظاهرات مسالمت‌آمیز از مسیر درست آن خبر داد.

العهد در گزارشی درباره اعتراضات عراق و بهره‌برداری آمریکا از این اعتراضات نوشت: شاید سطح کلی خیزش سیاسی و نتایج آن همه خواسته‌ها، بلندپروازی‌ها و آرمان‌های خیزش مردمی را بازتاب ندهد و شاید به سبب شرایط در کوتاه مدت به خواسته‌های مردم پاسخ دهد، اما شاخص‌های اولیه حاکی از آن است که اوضاع تا حد زیادی در مسیری درست پیش می‌رود. البته این هم به این معنا نیست که خیزش مردمی باید پایان یابد و متوقف شود بلکه مهم است که در حد معینی حفظ و به شیوه‌های مثبت و مفید هدایت شود به گونه‌ای که بین ضرورت تحقق خواسته‌های مشروع مردم و ضرورت حفظ صلح و امنیت جامعه و آسیب نزدن به زندگی روزمره تعادل ایجاد شود. این تعادل می‌تواند دستیابی به اهداف مدنظر را با حداقل خسارت محقق کند. اما اگر خلاف این باشد با خواسته‌های مشروع خیزش مسالمت‌آمیز همسو نیست و نمی‌تواند نتایج مطلوب را همراه داشته باشد و ممکن است نارضایتی را افزایش دهد و احتمال برخورد و ایجاد بحران را بیشتر کند در نتیجه جامعه به سمت پرتگاه برود و این آن چیزی نیست که مردم حاضر در خیابان‌ها به دنبالش هستند.

نویسنده در ادامه درباره دخالت‌های خارجی در اعتراض‌های عراق نوشت: اطلاع دقیقی درباره آمار و ارقام وجود ندارد، اما می‌توانیم به چند نمونه از مداخله خارجی در اعتراض‌های عراق اشاره کنیم تا این دخالت و خط و خطوط آن در طیف‌ها مختلف مشخص شود.

از جمله این نمونه ها، اخباری است که شبکه الجزیره به نقل از رادیو صدای عراق اعلام کرد و گفت دستگاه اطلاعات ملی عراق یک شبکه وابسته به دستگاه اطلاعاتی امارات را بازداشت کرده است که افرادی با تابعیت لبنان و عراق در آن فعالیت و از گروه‌های خرابکار حمایت می‌کنند که هدف آن‌ها خدشه وارد کردن به وجهه مسالمت آمیز تظاهرات و هدف قرار دادن نهادها، بخش‌های دولتی و اموال خصوصی است. این رادیو به نقل از منابعی که آن‌ها را موثق نامید فاش کرد شبکه بازداشت شده مستقیما با «طحنون بن زاید» برادر ولیعهد ابوظبی و مشاور امنیت ملی و دستگاه اطلاعات خارجی امارات ارتباط دارد.

نمونه‌های دیگری هم وجود دارد که از ارتباط برخی روزنامه نگاران، سیاستمداران و عشایر عراق با سفارت آمریکا و کنسولگری‌های وابسته به آن‌ها در برخی شهر‌های عراق حکایت دارد و هدف از این ارتباط‌ها نیز هماهنگی و همکاری برای حمایت در خط دهی به تظاهرات بیان شده است به گونه‌ای که به برنامه‌های واشنگتن و متحدان و وابستگان آن در منطقه خدمت شود.

بدون شک کسی که برخی رسانه‌های آمریکایی و عربی مانند شبکه الحره آمریکا، شبکه‌های العربیه و الحدث عربستان، شبکه اسکای نیوز امارات و برخی حساب‌های کاربری در توییتر و فیس بوک را دنبال می‌کند ابعاد بازی خطرناک و نقش بدی را درک می‌کند که واشنگتن و برخی دیگر از پایتخت‌ها برای منحرف کردن تظاهرات مسالمت آمیز از مسیر درست آن ایفا کردند. درپی این اقدامات عراق در گردابی از هرج و مرج ناآرامی گرفتار شد و درگیری‌هایی بین تظاهرکنندگان و نیرو‌های امنیتی دولت به وجود آمد و این یعنی منابع متعدد اقدامات و طرح‌هایی را ساماندهی و با ابزار‌های مختلف از جمله رسانه‌ای و اطلاعاتی و گاهی نیز نظامی اجرا می‌کنند، اما در نهایت هدف همه آن‌ها یک چیز است.

در پایان این گزارش آمده است: نمونه‌های بسیار دیگری وجود دارد که شاید بعد فاش شود./1360/د101/ب1

ارسال نظرات