۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۲۸۱۴۵
آیت الله تحریری:

ذلتی بدتر از تسلط اقتصادی و سیاسی کفار بر جامعه ایمانی نیست

ذلتی بدتر از تسلط اقتصادی و سیاسی کفار بر جامعه ایمانی نیست
آیت الله تحریری با بیان اینکه ذلت و خواری برازنده جامعه ایمانی نیست، گفت: تسلط اقتصادی و سیاسی کفار بر جامعه ایمانی ذلت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که با موضوع «مواعظ اخلاقی تربیتی امام صادق(ع) به عبدالله جندب» در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: حضرت در این کلام به برخی از صفات رذیله دنیوی و آثار نامطلوب آن اشاره می کنند که یکی از آن صفات حسد ورزیدن نسبت به یکدیگر است.

وی با تاکید براینکه انسان در روابط خود با دیگران باید مراقب باشد به امور دنیوی و معنوی انسان ها حسد نورزد، ادامه داد: برای برخورد با صفت حسد لازم است انسان در مرحله نخست به خواسته های نفسانی که برخاسته از حسد است اعتنا نکند و مرحله دیگر نباید به آن خواسته ها ترتیب اثر داده و داشته های محسود را نابود کند.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه حسد مقدمه بسیاری از گناهان زبانی مانند غیبت و تهمت است، ابراز کرد: انسان اگر در برابر حالت حسد مقاومت کند ایمان او به قدرت و حکمت خداوند افزایش می یابد و می تواند به خود چنین القا کند که پروردگار قدرتش محدود نبوده و قادر است او را در برابر این صفت قدرتمند کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه انسان باید در برابر خواسته های نفسانی حسد مقاومت کند تا ابلیس از این وساوس سوء استفاده نکند، اظهار داشت: شیطان راه های مختلفی را که به انسان حسود نشان می دهد تا او با شخص محسود برخورد کند و گاهی نیز ابلیس با توجیه حسادت آن را مطلوب بیان می کند.

وی با استناد به روایات، اظهار داشت: طبق صریح روایات؛ اگر حسد در وجود انسان نهادینه شود ایمان را نابود می کند، انسان به هر میزان از حالت حسادت اجتناب کند ایمان او از گزند شیاطین در امان می ماند.

آیت الله تحریری با بیان اینکه در عرصه های سیاسی و فرهنگی بسیاری از جدال ها ناشی از حسادت است، گفت: حیطه وسوسه بسیار وسیع است، این وسوسه ها در شؤونات مختلف زندگی برای انسان پیش می آید و راه ورود اولیه همه صفات رذیله همان وسوسه است؛ انسان از جهات علمی باید بین وسوسه و  حالت و ملکه فرق بگذارد و از جهت عملی باید به آن وسوسه ها اعتنا نکند و به امر دیگر توجه کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: اگر زندگی انسان براساس تعقل و ایمان نباشد هرچند مومن و عاقل باشد این فرد در معرض خطورات نفسانی قرار می گیرد. ماهیت وسوسه این است که با تعقل و ایمان جمع نمی شود. انسان اگر نفس خود را در معرض وساوس قرار دهد همواره درگیر خواهد بود.

وی افزود: برای مقابله با صفت حسد حاسد می تواند خوبی های محسود را دریافت کند و این کار بسیار سختی است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه انسان مومن باید عزت خودش را حفظ کند، تاکید کرد: جامعه ایمانی باید به عزت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برسد؛ اگر جامعه ای برای رسیدن به آن عزت تلاش نکند مبتلا به ذلت می شود. اگر مسلمانان کاری کنند که جامعه اسلامی تحت تسلط کفار قرار بگیرد در قیامت مواخذه می شوند.

تولیت مدرسه علمیه مروی درخصوص وظیفه کسی که مورد حسد قرار گرفته است، عنوان کرد: محسود اگر به حسادت حاسد یقین قطعی داشته باشد باید رابطه اش را با فرد حاسد کم کند و به خداوند پناه ببرد.

وی ادامه داد: انسان اگر ایمان داشته باشند خداوند او را در برابر حسادت محفوظ می کند، ایمان او تقویت می شود و از تاثیرات حسادت حسودان محفوظ می ماند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات