۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۶۲۸۱۶۷

محکومیت موضع کشورهای عرب خلیج فارس علیه عراق

محکومیت موضع کشورهای عرب خلیج فارس علیه عراق
عضو ائتلاف الفتح در عراق گفت که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس علیه عراق در داخل و خارج از این کشور موضع‌گیری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، فخری سدخان العقیلی عضو ائتلاف الفتح در عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس موضعی علیه عراق در داخل و خارج می گیرند.

وی با اشاره به اقدام امارات در بازداشت عزت الشابندر سیاستمدار عراقی در خاک امارات به خاطر افشاگری اخیر خود گفت: الشابندر نقشه آمریکا و اسرائیل و امارات درخصوص استان الانبار عراق را فاش کرد.

عضو ائتلاف الفتح تصریح کرد: بازداشت الشابندر در امارات نظیر همان چیزی است که برای سعد حریری نخست وزیر لبنان در عربستان روی داد. 

وی تصریح کرد: هسته های اطلاعاتی اماراتی از تظاهرات جاری در عراق حمایت مالی می کنند و همچنین روشن شده است که طرحی اسرائیلی – آمریکایی برای حمایت مالی از عشایر غرب عراق با هدف فتنه انگیزی وجود دارد.

العقیلی گفت: امارات و کویت با اسرائیل برای تامین برخی منافع در عراق همکاری می کنند.

وی افزود: امارات می خواهد از الشابندر به خاطر نقش بارز او در روند سیاسی عراق اطلاعات دقیقی کسب کند. مسئله نیاز به زمان بیشتری برای روشن وضعیت و فرصت دادن به تماس های دیپلماتیک به منظور آگاهی دقیق از موضوع بازداشت الشابندر دارد.

شبکه تلویزیونی المیادین روز گذشته به نقل از منابع خود خبر بازداشت عزت الشابندر سیاستمدار عراقی در امارات را تایید کرد.

این منابع گفتند: دستگاه اطلاعاتی امارات الشابندر را در ابوظبی بازداشت و به هتلی در امارت دبی منتقل کرده است.

به گفته این منابع، افشاگری الشابندر نقش امارات در حمایت مالی از فعالیت های خرابکارانه در جریان اعتراضات در عراق را نشان داد.

این منابع تصریح کردند: افشاگری الشابندر نقش امارات در مسلح کردن چهار عشیره در استان الانبار برای ایجاد یک نیرو به عنوان مقدمه ای برای جدا کردن این استان از عراق را نشان می دهد.

این منابع افزودند: افشاگری الشابندر نشان داد که تلاش برای جدا کردن الانبار تحت عنوان کنفدرالسیم برای وارد کردن آن در طرح سازش آمریکایی موسوم به معامله قرن صورت گرفته است.

این منابع تصریح کردند: حمایت مالی امارات برای تلاش جهت جدا کردن استان الانبار با هدف اسکان دادن دائمی فلسطینی ها در آنجا صورت می گیرد.

در همین حال، منابع آگاه دیگری به شبکه تلویزیونی المیادین گفتند که امکان تماس با الشابندر در امارت دبی از طریق یک مسئول عراقی و با موافقت بالاترین مسئول امنیتی امارات حاصل شده و او به این مسئول عراقی گفته است که مشکلی با اماراتی ها وجود دارد و در حال حل شدن است.

شیخ قیس الخزعلی رهبر جنبش عصائب اهل الحق عراق نیز روز گذشته با اشاره به بازداشت الشابندر تاکید کرده بود: بازداشت الشابندر نظیر کار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در بازداشت سعد حریری نخست وزیر لبنان بود اما این احمق (بن زاید) یادش رفته است که نه امارات، عربستان است و نه عراق، لبنان.

گردانهای حزب الله عراق نیز به نوبه خود اعلام کرد که الشابندر قرار بود تا روز هجدهم نوامبر جاری از فرودگاه ابوظبی به بغداد برگردد.

این گردانها افزود: الشابندر برای هفتمین روز در مقر امنیت ملی امارات به دستور بن زاید در بازداشت است.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات