۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۶۲۸۲۳۰

ایجاد 16 رشته جدید در سطح سه حوزه علمیه خواهران

ایجاد 16 رشته جدید در سطح سه حوزه علمیه خواهران
حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با انتقاد از نظام قدیم حوزه های علمیه خواهران از ایجاد 16 رشته جدید در سطح سه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران زینبیه رشت اظهار داشت: خداوند زمانی که هستی را آفرید، با خلق حضرت آدم از گل، خداوند حوا را به عنوان نفس مشابهش قرار داده و در بهترین مکان جای داد زیرا کامل ترین انسانی بودند که خداوند اراده کرده بود بیشترین ظرفیت را در آنها قرار دهد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران عنوان کرد: بالاتر از روح انسانی، روح ایمان است که به موجب آن انسان ها حیاتی پیدا می کنند که برای رضای خدا، روز رستاخیز و سلسله ای که پیام های الهی را می آورد، تحرکات درونی و بیرونیشان را برنامه ریزی می کنند.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: بالاتر از روح ایمان نیز تحرکی است که به موجب آن، انسان از عامل بیرونی یا وحی می توانند استفاده کنند.

وی یکی از ویژگی های پیامبر(ص) را فارغ بودن دل ایشان برای خداوند دانست و افزود: اگر مراقبت بر نفس داشته باشید، این احساسات کم کم بر شما روی می آورد که بتوانید راحت تر سختی را تحمل کنید.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با بیان اینکه حسودان موجب قوی تر شدن انسان می شوند،‌ افزود: افرادی که وقتی آنها را نهی از منکر می کنید با شما برخورد می کنند خود باعث خیر شما می شوند زیرا انسانی که برای خدا آبرو خرج کند، خداوند نیز برایش آبرو خرج می کند.

وی در خصوص فعالیت طلاب در مدارس افزود: از خواهران طلبه در مدارس طرح امین استفاده می شود، همچنین در کل مدارس نیز برای اقامه جماعت از خانم های طلبه استفاده می شود.

مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در ادامه افزود: در مصوبه اخیری که در کمیته معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، 10 درصد استخدام های آموزش و پرورش حتما باید از طلاب حوزه های علمیه باشد که مصوبه ای قطعی است و در حال تعیین سقف آن هستیم که تاکنون 10 درصد قطعی شده است.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه امسال بانوان طلبه توانستند در آزمون استخدامی تربیت معلم شرکت کنند، افزود: بر اساس تفاهم نامه میان آموزش و پرورش و حوزه علمیه خواهران و برادران مقرر شده که برای مهارت آموزی تدریسی طلاب پذیرفته شده در آموزش و پرورش تا 2 ترم آموزش های لازم به آنها داده شود.

وی در خصوص اجرای طرح بصیرت افزایی افزود: توافقی در این زمینه با بسیج انجام شده و هفته گذشته نیز مدیران استانی حوزه علمیه خواهران و مدیران استانی بسیج برنامه ریزی کردند تا از ظرفیت بسیج بیشتر استفاده شود و مقرر شده است که ارتباطی رسمی تر، دقیق تر و تعریف شده تری بین حوزه علمیه خواهران و بسیج برقرار شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اجرای برنامه های توسعه ای در حوزه علمیه خواهران افزود: توسعه ارتقائی حوزه یکی از برنامه های توسعه ای حوزه های علمیه خواهران است و در این زمینه باید سطح سه و چهار حوزه گسترش یابد.‌ مدارس سطح 2 افزایش نخواهند یافت بلکه برنامه ریزی لازم برای تحصیل طلاب در رشته های مختلف علوم اسلامی در سطح سه و چهار انجام خواهد شد.

استاد برجسته حوزه با اشاره به توسعه کیفی حوزه های علمیه خواهران افزود: 420 مدرسه سطح 2 در کشور فعال است که آمادگی داریم در همه این مدارس، یک رشته سطح سه نیز تدریس شود و همچنین مصوب شده است که از 190 واحد که طلاب می گذرانند، 20 واحد خوانده نشود و به صورت اقتضایی باشد و حجم 42 کتاب با مشورت اساتید کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به تلاش جهت برنامه ریزی شایسته نظام جدید آموزش قرآن افزود: 2 هزار استاد در زمینه قرآن، آموزش داده شدند و همچنین آموزش تجوید نیز در حال اضافه شدن است تا اساتید با مهارت کافی بتوانند کلاس را اداره کنند.

مفسر برجسته قرآن کریم اضافه کرد: ما معتقدیم طلبه ای که پنج سال درس خوانده است باید به خوبی قرآن و حدیث را بداند، بخواند و به خوبی نیز آن را منتقل کند و مهمترین های رجال حدیث را نیز به خوبی بشناسد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور تصریح کرد: بهتر است طلاب در کلاس احکام تدریس کنند و معلم نیز نمره را بر اساس نحوه انتقال به مخاطب و پاسخی که می توانند به سوالات دهند، ارائه دهد که اینگونه طلاب ما به پختگی کامل می رسند و می توانند مرجع فقهی مردم شوند، بنابراین نظام آموزشی نیز باید دائما از این جهات ارزیابی شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: نظام قدیم حوزه از طلاب هشت سال وقت می گیرد تا وی را به سطح 2 برساند و تمرکز آن بر فقه و اصول است اما در نظام جدید در عین حال که پایه علمی حوزه بر فقه و اصول شکل گرفته است، قدرت معرفتی و تاثیر تربیتی و اجتماعی نیز جدی گرفته می شود.

وی در ادامه افزود: 16 رشته سطح سه و چهار رشته سطح چهار ایجاد شده است که بتوان همانگونه که طلبه در دانش اصلی یعنی فقه و اصول قوی می شوند، در رشته های دیگر نیز به قدر کافی متخصص تربیت شود و نسبت به ابعاد دیگر زندگی مردم بی تفاوت نباشد.

استاد برجسته حوزه در پایان گفت: طلاب باید مهارت مدیریت ایمانی و اخلاقی مردم را پیدا کنند و ‌اساتید مجموعه های علمی، پژوهشی و تخصصی حتما باید در آن زمینه مجرب بوده و مهارت کامل را داشته باشند./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
مسؤولان شفاف اعلام کنند که چرا مردم نامحرم هستند؟ چرا روزی که مردم می خواهند رأی بدهند همه کاره هستند اما در تصمیم های مهم نامحرم می شوند؟
0
0